"Odečet odhadem volí distributor tehdy, když nelze provést odečet plynoměru či elektroměru na místě, anebo v případě, že dochází ke změně dodavatele energií. Vzdáleně vypočtená spotřeba se samozřejmě může dost lišit od té uvedené na měřidle. Proto se určitě vyplatí zkontrolovat si, o kolik se odhad liší od reality, a případně takové vyúčtování reklamovat," řekla analytička Markéta Witoszová.
Průzkum dále ukázal, že vyznat se ve vyúčtování spotřeby energií v zásadě není pro české domácnosti problém. Bezmála čtyři pětiny z nich vědí, že ho posílá jejich dodavatel, 74 procent se ve vyúčtování orientuje, z toho 17 procent velmi dobře. Rozeznat, zda domácnost čeká nedoplatek, anebo přeplatek, dokázalo 90 procent oslovených. Celých 86 procent účastníků průzkumu pak správně odpovědělo, že odečet energií se zpravidla provádí jednou ročně. Na druhou stranu pro 16 procent lidí je vyúčtování nesrozumitelné, uvedl portál.
České domácnosti také mají zcela jasno v tom, kdo je jejich dodavatelem energií, znalost potvrdilo 98 procent dotázaných. Méně jistí jsou si ale lidé v tom, kdo provádí odečty elektřiny a plynu. Správně, tj. že odečty má v kompetenci distributor, odpovědělo 52 procent respondentů, zatímco 47 procent se mylně domnívá, že jde o dodavatele. "Čeští spotřebitelé si často zaměňují dodavatele a distributora, který vlastní a spravuje energetickou přenosovou soustavu, včetně elektroměrů a plynoměrů. Z nich odečítá údaje o spotřebě dané domácnosti a předává je dodavateli, který na jejich základě zhotoví vyúčtování," dodala Witoszová.
(Průzkum provedl na začátku června web Usetreno.cz na vzorku 924 respondentů)
Sdílet / hodnotit tento článek