Home staging není přímo tvorba či návrh interiéru, byť s ním má mnoho společného. Odborníci zabývající se home stagingem se s interiérovými designéry srovnávat nechtějí. „Je to jiný obor,“ uvádí Pavlína Vaňková Glacnerová a dodává: „Interiérový design má za cíl ušít bydlení na míru svému uživateli, vychází z jeho osobnosti a přání, oproti tomu home staging dělá pravý opak. Snaží se interiér odosobnit, aby mohl být představen co nejširšímu spektru lidí. Principem je, aby potenciální kupci nevnímali předchozího obyvatele, ale dokázali si v prostoru představit své vlastní bydlení. Snažíme se vyvolat dojem hotelového pokoje.“ Do tohoto oboru patří nejen zařízení nábytkem, vyleštění klik nebo vyrovnání dekorací, ale i správné nasvícení a nafocení interiéru a celková vizuální prezentace.
S rozvojem a dostupností vizualizačních softwarů přichází v úvahu i virtuální home staging. Může mít několik podob technického zpracování, cíl je ale pořád stejný: umožnit potenciálnímu klientovi pohled na opravenou a zařízenou nemovitost, odprezentovat možnosti prodávaného prostoru a motivovat klienta k prohlídce.
Fotomontáž nebo kompletní vizualizace
Způsobů, jak kvalitně vizuálně zpracovat záběr na místnosti bytu je v zásadě dvojí. První je fotomontáž, do kvalitní fotografie zcel prázdného interiéru se vsadí virtuální nábytek v odpovídající perspektivě, vylepší se světelnost prostoru, při pohledu z exteriéru se „urychlí růst“ trávníku před domem. Takový styl prezentace se využívá pro novostavby či vyklizené stavby v dobrém stavu.
Pokud je stav nemovitosti pro takovou prezentaci nevhodný například z důvodů větších nutných rekonstrukcí či jej není možné vyklidit, může se přistoupit k prezentaci kompletní vizualizací. Ze zaměřeného prostoru grafici vytvoří kompletní 3D model, dodají materiály i osvětlení a vytvoří počítačové rendery, ukazující možný budoucí stav.
Realitní makléřka Lucie Tůmová má s VR home stagingem zkušenosti: „Virtuální homestaging či vizualizace jsou vhodnou alternativou u zakázek, kde není možné z různých důvodů realizovat klasický homestaging. Kupující si díky tomu mohou lépe představit, jak je nemovitost dispozičně řešena nebo jak může po rekonstrukci vypadat. Já osobně mám se všemi formami homestagingu velmi dobré zkušenosti a využívám je bez výjimky u každé zakázky.“
Čeští renomovaní realitní makléři se shodují, že ve virtuálním home stagingu a ve virtuálních prezentacích nemovitostí jsme ještě hodně daleko za zahraničím.
Vizualizace interiéru pro účel prodeje nemovitosti. Zdroj: archiv FINDEO.cz
„Homestaging považuji za skvělý způsob, jak prezentovat nemovitost v co nejlepším světle a naplno tak představit její potenciál. U svých zakázek homestaging používám téměř ve stech procentech případů, přičemž výjimku tvoří v podstatě pouze nemovitosti, které jsou ve velmi špatném technickém stavu určené ke kompletní rekonstrukci či demolici. V takových případech přistupujeme k vyklizení objektu (což je možné rovněž z určitého pohledu považovat za home staging) a následný VR homestaging, který dává zájemcům skvělou možnost si představit, jak se jim může v dané nemovitosti žít v okamžiku, kdy projde rekonstrukcí,“ komentuje svoji zkušenost z praxe makléř Jakub Žižka.
Přes všechny technické možnosti ale panuje názor, že klasický home staging naživo a kontaktní způsob prodeje, kdy klient nemovitost navštíví je stále nezastupitelný.
Sdílet / hodnotit tento článek