Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Přes Labe v Nymburce povede unikátní most

Nymburčané budou moci od letošního podzimu přecházet Labe po nové lávce, kterou mimo vizuální atraktivitu charakterizuje také neobvyklá technologie výstavby. Střední díl konstrukce o hmotnosti 400 tun totiž vzniká separátně mimo hlavní stavbu a v závěrečné etapě realizace ho na své místo dopraví speciální nákladní loď, odkud bude následně vyzdvižen.
Skruž pro betonáž mostovky, Zdroj: HOCHTIEF CZ a. s.

Po vzniku nové lávky město volalo již několik let – stávající betonový obloukový most totiž dlouhodobě nevyhovuje technickým normám a samostatně ani praktickým požadavkům na dopravu ve městě. Stavební práce na esteticky vyvážené a současně důmyslně funkční konstrukci lávky vedené paralelně s mostem započaly v září 2020 a stavba brzy postoupí do závěrečné etapy realizace.

Skruž po betonáži mostovky na břehu Labe

Mostu o plánované délce 210 m dominují dva hlavní nosné oblouky, rozevřené do písmene V, mezi které bude uložena tzv. mostovka (část lávky sloužící pro pohyb chodců, případně vozidel). Právě tato přibližně 70 m dlouhá část nyní vzniká ve volném prostoru mezi Labem a ulicí Na Bělidlech. V červnu čeká stavbaře za pomoci lodního statika celkem ojediněle prováděný přesun dílu lávky na lodi a jeho následné vyzdvižení do definitivní pozice, kde bude nejprve dočasně a poté i finálně upevněn.

Střední konstrukční díl se příčně přesune přibližně o 20 m nad tok, kde je již připraven nakládací dok. Následně se díl zvedne a podplaví ho loď, na kterou bude spuštěn. Tato technologie výstavby rozhodně není něčím, co by bylo na stavbách běžně k vidění. Ke každému projektu zvlášť zpracováváme vhodnou technologii výstavby a v případě nymburské lávky hrál primární roli respekt z vody. Vhodnost zvoleného řešení jsme však vyhodnotili také s ohledem na bezpečnost práce a na případnou nutnost stavby pomocných konstrukcí,“ vysvětluje Dr. Ing. Petr Vítek, specialista pro obory betonové a mostní konstrukce společnosti HOCHTIEF CZ.

Test zaplavení lodí zatížené balastem 400 tun

Přestože stavbaři občas mohou vodní tok využít ke svému prospěchu, obecně platí, že jakýkoli zásah do vody bývá problém. Pomocné provizorní konstrukce vždy nějakým způsobem vodní tok omezují. V situacích, kdy se hladina vody zvýší či nastanou povodně a proud začne unášet různé předměty, riziko poškození vzrůstá a hrozí, že dojde k významnému narušení pomocné konstrukce, nebo dokonce k jejímu úplnému zřícení. Zvolené řešení s minimem zásahů do toku proto stavbařům umožňuje toto riziko významně eliminovat.

Nový most vzniká v místě, kde původně stála lávka konstrukčním řešením podobná té, která se před několika lety zbortila v pražské Troji. Diagnostický průzkum však poukázal na ne zcela vyhovující technický stav původní lávky, a navíc nová konstrukce je oproti té původní vstřícnější k osobám se sníženou schopností pohybu a bude umožňovat přejezd vozidel záchranného integrovaného systému. „Nejvyšším cílem inženýrského přístupu je navrhnout stavbu, která bude efektivní – to znamená, že plní všechny požadavky, z nichž hlavní je přenášení zatížení a zároveň elegantní dojem, využití moderních technických poznatků i materiálů. Co se týče návrhu, troufám si říci, že nymburská lávka je skutečně velice zdařilým projektem, a město Nymburk v tomto smyslu udělalo maximum, aby přes Labe vedla působivá a současně plně funkční mostní konstrukce,“ uzavírá doktor Vítek.

Po nové lávce se občané Nymburka budou moci poprvé projít na podzim letošního roku, kdy je plánováno oficiální ukončení stavebních prací.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Foto: Pavel Barták

Mateřská škola Hvězdička se skrytou zahradou a střešní terasou

Ve Šlapanicích vyrostla nová mateřská škola mezi rodinnými domy. Na malém nárožním pozemku vznikla kompaktní a hravá dvoutřídka se skrytou zahradou, venkovní učebnou na střeše a pobytovými terasami, které chytře rozšiřují vnitřní prostory obou tříd.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Program Nová zelená úsporám dočasně uzavírá příjem žádostí

Nová zelená úsporám, jeden z nejúspěšnějších programů na podporu energetických úspor v České republice, dočasně uzavírá příjem nových žádostí. Důvodem je mimořádně velký zájem žadatelů, který vedl k rychlejšímu vyčerpání alokovaných prostředků pro tento rok – a to i přes jejich opakované navyšování. Administrace už…

Ilustrační obrázek, zdroj: Syda Productions, fotolia

Stav digitalizace stavebního řízení se v posledním roce zlepšil

Téměř polovina zástupců měst, obcí, krajů a stavebních úřadů uvádí, že Portál stavebníka je oproti loňsku funkčnější, vyplává z aktuálního průzkumu CEEC Research. Více než polovina respondentů odhaduje, že by umělá inteligence mohla zrychlit procesy o 20 až 40 %.

Ilustrační obrázek, zdroj: Martin Capek, AdobeStock

Energetický expres: E.ON sníží ceny energií svým zákazníkům bez fixace

Zákazníci společnosti E.ON budou mít nižší ceny za dodávku energií i v roce 2026. Od ledna budou klienti s nefixovanou cenou platit o 10 % menší částku za dodávanou MWh elektřiny a plynu. E.ON tím naváže na slevu za energie, kterou klientům poskytl od prvního září dočasně do konce toho roku. Informace o změně cen za…

REKLAMA