REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Přes Labe v Nymburce povede unikátní most

Nymburčané budou moci od letošního podzimu přecházet Labe po nové lávce, kterou mimo vizuální atraktivitu charakterizuje také neobvyklá technologie výstavby. Střední díl konstrukce o hmotnosti 400 tun totiž vzniká separátně mimo hlavní stavbu a v závěrečné etapě realizace ho na své místo dopraví speciální nákladní loď, odkud bude následně vyzdvižen.
Skruž pro betonáž mostovky, Zdroj: HOCHTIEF CZ a. s.

Po vzniku nové lávky město volalo již několik let – stávající betonový obloukový most totiž dlouhodobě nevyhovuje technickým normám a samostatně ani praktickým požadavkům na dopravu ve městě. Stavební práce na esteticky vyvážené a současně důmyslně funkční konstrukci lávky vedené paralelně s mostem započaly v září 2020 a stavba brzy postoupí do závěrečné etapy realizace.

Skruž po betonáži mostovky na břehu Labe

Mostu o plánované délce 210 m dominují dva hlavní nosné oblouky, rozevřené do písmene V, mezi které bude uložena tzv. mostovka (část lávky sloužící pro pohyb chodců, případně vozidel). Právě tato přibližně 70 m dlouhá část nyní vzniká ve volném prostoru mezi Labem a ulicí Na Bělidlech. V červnu čeká stavbaře za pomoci lodního statika celkem ojediněle prováděný přesun dílu lávky na lodi a jeho následné vyzdvižení do definitivní pozice, kde bude nejprve dočasně a poté i finálně upevněn.

Střední konstrukční díl se příčně přesune přibližně o 20 m nad tok, kde je již připraven nakládací dok. Následně se díl zvedne a podplaví ho loď, na kterou bude spuštěn. Tato technologie výstavby rozhodně není něčím, co by bylo na stavbách běžně k vidění. Ke každému projektu zvlášť zpracováváme vhodnou technologii výstavby a v případě nymburské lávky hrál primární roli respekt z vody. Vhodnost zvoleného řešení jsme však vyhodnotili také s ohledem na bezpečnost práce a na případnou nutnost stavby pomocných konstrukcí,“ vysvětluje Dr. Ing. Petr Vítek, specialista pro obory betonové a mostní konstrukce společnosti HOCHTIEF CZ.

Test zaplavení lodí zatížené balastem 400 tun

Přestože stavbaři občas mohou vodní tok využít ke svému prospěchu, obecně platí, že jakýkoli zásah do vody bývá problém. Pomocné provizorní konstrukce vždy nějakým způsobem vodní tok omezují. V situacích, kdy se hladina vody zvýší či nastanou povodně a proud začne unášet různé předměty, riziko poškození vzrůstá a hrozí, že dojde k významnému narušení pomocné konstrukce, nebo dokonce k jejímu úplnému zřícení. Zvolené řešení s minimem zásahů do toku proto stavbařům umožňuje toto riziko významně eliminovat.

Nový most vzniká v místě, kde původně stála lávka konstrukčním řešením podobná té, která se před několika lety zbortila v pražské Troji. Diagnostický průzkum však poukázal na ne zcela vyhovující technický stav původní lávky, a navíc nová konstrukce je oproti té původní vstřícnější k osobám se sníženou schopností pohybu a bude umožňovat přejezd vozidel záchranného integrovaného systému. „Nejvyšším cílem inženýrského přístupu je navrhnout stavbu, která bude efektivní – to znamená, že plní všechny požadavky, z nichž hlavní je přenášení zatížení a zároveň elegantní dojem, využití moderních technických poznatků i materiálů. Co se týče návrhu, troufám si říci, že nymburská lávka je skutečně velice zdařilým projektem, a město Nymburk v tomto smyslu udělalo maximum, aby přes Labe vedla působivá a současně plně funkční mostní konstrukce,“ uzavírá doktor Vítek.

Po nové lávce se občané Nymburka budou moci poprvé projít na podzim letošního roku, kdy je plánováno oficiální ukončení stavebních prací.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Ilustrační obrázek, Česká Lípa. Foto: D. Kopačková, redakce

Debata ČKA na téma dostupné bydlení

Jako dostupné je vnímáno bydlení, na které domácnost vynakládá max. 30 % svého příjmu, ve velkých metropolích pak 45 %. Jako kritická hranice se v parametrech podpory dostupného bydlení v politikách bydlení většiny zemí objevuje úroveň cca 40 %.

Foto: Tomáš Slavík

Rekonstrukce, jako odraz potřeb majitelů

Rekonstrukce starého rodinného domu vychází z touhy vytvořit prostor, který bude reflektovat současné i budoucí potřeby manželů. Záměrem bylo, aby dům téměř nezměnil svůj venkovský charakter a v ulici zůstal nenápadným. Propojení mezi interiérem a exteriérem umožňuje přímý kontakt se zahradou.

Zdroj: Tredje Natur

Čím ochladit město? Dlaždice s dírou dosud nepomáhají

Mohl to být fascinující příběh jednoho velkého úspěchu. Nápadu, který z mála udělal hodně, a chytrým řešením přispěl k řešení velkého problému. Mohly by to být velmi názorný příklad dobré praxe. Jenže celému vyprávění o projektu Climate Tile dodnes chybí kromě závěru to…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Klimatizace HISENSE a TOSCHIBA, využijte letní akci! Zdroj: M2C

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

REKLAMA