"Věřím, že se nám tato pilotní trať podaří zprovoznit již v roce 2028. Mimo jiné totiž uleví dopravou velmi zatíženému úseku mezi Poříčany a Prahou. Mám radost, že zároveň s tím budeme moci cestujícím nabídnout moderní a vzdušný terminál, ze kterého se dostanou do řady míst nejen u nás, ale i v zahraničí," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Předmětem smlouvy je dopracování soutěžního návrhu, architektonická studie a dokumentace pro územní řízení. Podpisu kontraktu předcházela mezinárodní architektonická soutěž, ve které uspěl návrh sdružení MP+ov Nehvizdy 2020.
Odborná porota ocenila návrh, kterému dominuje trojcípá střecha budovy terminálu. Z pohledu železnice je terminál projektován jako přestupní uzel, nikoliv jako cílová destinace. Spoje z něj budou dále pokračovat například na hlavní nádraží v Praze.
Vysokorychlostní trať (VRT) Polabí bude součástí hned dvou koridorů, a to Praha - Brno - Ostrava a Praha - Hradec Králové - Polsko. Sloužit bude také jako výjezd téměř všech dálkových vlaků směřujících na východ od Prahy a využívajících železniční koridor v úseku Praha - Pardubice.
VRT Polabí je plánována v délce 29 kilometrů, maximální rychlost zde bude až 320 kilometrů za hodinu. Zahájení stavby se očekává v roce 2025.
Zadání soutěže, návrhy architektů a přehled autorských týmů jsou vystaveny na www.spravazeleznic.cz v sekci VRT pod odkazem Terminál VRT.
Vizualizace vítězného návrhu terminálu VRT, autoři: MP + ov Zdroj: Správa želenic
Dokumentaci pro územní rozhodnutí vypracuje pro Správu železnic sdružení MP+ov Nehvizdy 2020, složené ze společnosti Metroprojekt Praha a architektonické kanceláře ov architekti. Dokumentace na vysokorychlostní terminál bude následně zakomponována do dokumentace pro územní rozhodnutí na traťový úsek VRT Polabí.
Sdílet / hodnotit tento článek