Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rekonstruovaná hlavní budova Uměleckoprůmyslového musea stále fascinuje

Přestože od kolaudace uplynulo takřka pět let, je hlavní budova Uměleckoprůmyslového musea (UMP) stále hodna obdivu. Přesvědčili se o tom i návštěvníci letošního Design Bloku. Pravidelně se zde totiž odehrává nezanedbatelná část programu mezinárodního festivalu designu.
Zdroj: upm

Pražské Uměleckoprůmyslové museum (UMP) stejně jako v předešlých letech nabídlo organizátorům Design Bloku vlastní koncepčně laděný výstavní prostor s bohatým programem. V letošním roce ho nazvali PRALES a byl pojatý jako podhoubí, spletitý komplex kořenů, pramenů a dávné historie.

Součástí byla výstava nazvaná Rodinné stříbro, která prezentovala české rodinné výrobce, přestěhovala se sem i výstava sběratelského designu Art House, založená na intervenci současného skla do výstavy UPM ze sbírek Vojtěcha Lanny, spoluzakladatele UMP a jednoho z nejvýznamnějších sběratelů 19. století. Jedno z pater budovy bylo celé věnováno čtyřiadvaceti českým designérům, kteří kladou ve své tvorbě důraz na spojení kvalitního řemesla a současného designu a navazují na bohaté české tradice.

Zdroj: Design Blok

Rekonstrukce a nové důstojné prostory

Uměleckoprůmyslové museum v Praze prošlo za dobu pěti let velkými změnami. Špatný technický stav hlavní budovy a nedostatek místa jak na samotné vystavování, tak i na ukládání sbírkových předmětů, vedl podle slov zástupců UMP ke dvěma zásadním krokům. Tím prvním bylo vybudování centrálního depozitáře v Praze Stodůlkách a rozsáhlá rekonstrukce hlavní budovy. Kolaudace nově zrekonstruované hlavní budovy proběhla v roce 2017 a byla financovaná z Programu péče o národní kulturní poklad.

„Tato rekonstrukce patří v resortu kultury k těm levnějším. Ze soutěže vzešla cena 266 milionů bez DPH i s vnitřním vybavením, která se dodržela. Kromě restaurování všech historických prvků, prošla budova i četnými technologickými změnami. Muzeum dlouhá desetiletí trpělo nedostatkem kvalitního pracovního prostředí a zázemí pro práci se sbírkami, což snížilo prezentační plochu na 40 % z původní dispozice budovy. Přestěhováním sbírek do centrálního depozitáře a zároveň všech obslužných činností se historická budova zcela uvolnila pro prezentaci sbírek a služeb pro návštěvníky. Návštěvníci se nyní mohou podívat i do třetího výstavního patra, doposud nepřístupného, k němuž vede schodiště s nástěnnými malbami s náměty alegorií řemesel a vitrážovými okny,“ píše vedení UMP ve své závěrečné zprávě a dále ukazuje průběh rekonstrukce a nový vzhled budovy na fotografiích.    

Zdroj: Design Blok

Krása sbírek, zábava a kontemplace  

Další výraznou zásadní změnou pražského UMP je druhý vstup ze Široké ulice (kromě hlavního vchodu z ulice 17. listopadu). Upravena a zpřístupněna byla také pobytová zahrada, kterou z větší části využívá stylová muzejní restaurace – ta je v kryté části spolu s muzejním obchodem umístěna v tomto nově vytvořeném bočním vstupním prostoru. Podle závěrečné zprávy získala celkově budova UMP téměř 2 200 m2 pro stálé expozice a 550 m2 pro výstavy, což je dvou a půl násobně více, než tomu bylo v roce 2014. Umožnuje to kromě jiného pořádat i rozsáhlejší akce a koncipovat vlastní výstavní programy podobného typu, jako je výše zmíněný DESIGNBLOK. Zástupci UMP slibují, že budou pevnou součástí Design Bloku i v dalších letech.   

„Po nelehkých letech v pandemii jsme chtěli ukázat, že je čas na opravdovou renesanci a obrodu zdánlivě obyčejného řemeslného umu ve spojení s láskou k české tradicí a rodině. K tomu nám Uměleckoprůmyslové museum pravidelně uvolňuje své krásně zrekonstruované prostory. Věřím, že ve spolupráci budeme i nadále pokračovat a že nás nápady neopustí,“ uvedla na závěr Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.  

Zdroj: Design Blok

Autorem prováděcího projektu rekonstrukce UMP, který byl zpracován na základě požadavku muzea na nově uspořádané přízemí budovy, je Ing. arch. Tomáš Šantavý, dodavatelem rekonstrukce sdružení firem PSG a AVERS. Autoři fotografií jsou Ondřej Kocourek a Gabriel Urbánek, Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM v Praze). Fotografie z akce DESIGN BLOK poskytl organizátor.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Nestárnoucí designový nábytek Jana Vaňka a Jindřicha Halabaly

Nestárnoucí designový nábytek Jana Vaňka a Jindřicha Halabaly

Podobu nábytku a bytové kultury formovaly ve 20. a 30. letech 20. století dvě výjimečné osobnosti – Jan Vaněk a Jindřich Halabala. Oba architekti-návrháři pracovali v brněnských Spojených uměleckoprůmyslových závodech, pro podnik sami navrhovali a podíleli se na utváření jeho výrobního programu i na propagaci…

ROZHOVOR: Jak se na svět dívá designér Petr Novague

ROZHOVOR: Jak se na svět dívá designér Petr Novague

„Design je klíčová vlastnost produktu, zajišťuje mu odlišnost od konkurence, náskok, výhodu, “ říká Petr Novague, jeden z hlavních představitelů českého designu. Získal za svoji práci již mnohá ocenění. Jak sám tvrdí, ocenění získávají produkty, nikoli designéři. Posledním úspěchem je Reddot award, který získaly…

REKLAMA