„Klasika bez manýrismu jako jejím napětím se změní na klasicismus, manýrismus bez klasiky jako odporu k němu se změní na vyumělkovanost.“
Pracovna. Foto: Alex Shoots Buildings
Hledání řešení je často dialog mezi starým a novým
Nový interiér do původní historické vily. Jenže jaké vily. Vila Bianca byla navržená slavným Janem Kotěrou. Rodák z Brna byl při své tvorbě prvotně ovlivněn wagnerovským modernismem a zároveň italským klasicismem. Jeho tvorbu ovlivňovali architekti zvučných jmen, jako byl Jože Plečnik nebo Otto Wagner a Adolf Loos. Posléze sám začal vyučovat a k jeho žákům patřili Josef Gočár, Bohuslav Fuchs nebo František Lýdie Gahura. Někteří se později stali jeho spolupracovníky. Kotěra byl nejen architekt, ale jak už to tak bývá, i urbanista, teoretik architektury, výtvarník, návrhář nábytku i malíř. Jeho záběr byl neskutečný, od mezinárodních výstav, návrhů divadelních scén, rodinných domů a vil, až po rodinné hrobky, pomníky a další. Klasicizující tendence se prolínají jeho tvorbou, někdy nemají daleko ke kubismu. Najít v jeho tvorbě počáteční a vrcholné období je obtížné, nicméně patřil jasně a neodmyslitelně k nejvýznamnějším osobnostem architektury konce 19. století a počátku 20.století. Proč tento výčet?
Protože vila Bianca není jen tak nějaká vila z počátku 20. století, i když prošla později radikální přestavbou a mnoha úpravami. Úkol, který zde řešil autorský kolektiv, není běžný. Jste architekt s velkou mírou zodpovědnosti za dílo, které vytvoříte nebo ještě „lépe“, kterým navážete na svého slavného předchůdce. Jak vše uchopíte? Z původního interiéru se nezachovalo takřka nic a je na vás, co s tím uděláte. Spojit nově vytvořený koncept s původním domem je vlastně hledáním vyjádření tohoto řešení v „rozhovoru“ koncepcí 112 let vzdálených. Autorský kolektiv viděl řešení v pravdivosti řešení a hledání formy, která vychází z účelu. Tuším, že jiné východisko zde neexistuje, pokud nechce autor jít cestou historické repliky (pro kterou nemá dostatek podkladů) nebo zcela markantního skoku v čase, do nějakého současného moderního minimalistického řešení. Moc víc možností se nám zde asi nenabízí. Tedy pokud nehodláme zcela zdivočet a vnést do věci něco nesourodého, neslučitelného, extravagantního a zcela odlišného. Řešení, které se odkazuje na dobu Jana Kotěry svým materiálovým pojetím mobiliáře a provedením konstrukcí, je jistým svorníkem mezi tehdejším interiérem (který de facto již neexistoval) a současným interiérem novým. Ten rébus je nesnadný, nicméně skvěle vyřešený.
Co mě vede k tomuto názoru? Pokud se podíváte na kontext vily a nasajete její esprit, pak viděno tímto prizmatem je byt, o kterém si zde povídáme, „jako od tam“. Je to prosté, bez nějakých složitých řazení k různým průvodním rysům té dané doby a toho daného mobiliáře, tvarům, provedení a materiálovému ztvárnění. Pokud se na něco obyčejně podíváte, nemusíte to vždy nutně nějak kategorizovat, složitě řadit dle dobových indicií, ale zcela postačí, jak na vás výsledek působí. Stejně pokud vše předložíte 10 architektům, dozvíte se minimálně 20 názorů. Tudíž přiznávám, že výsledek je tak trochu subjektivní záležitost, ale to na výsledku nemění zhola nic. Proto nechte takové řešení, ať k vám promlouvá a dejte intuitivně na pocity. Většinově se to vyplácí i obecně ve chvílích života, kdy potřebujete cokoliv „potěžkat“.
Takže za mě vše v pohodě…
Jídelna s kuchyní. Foto: Alex Shoots Buildings
Základní popis
Rekonstrukce bytu v kontextu modernistické vily.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Historická vila Bianca navržená v letech 1910–11 architektem Janem Kotěrou prošla od svého vzniku mnoha úpravami. Tou poslední byla radikální přestavba dokončená v roce 2003 podle projektu nizozemského architekta Ericka van Egeraata. Vnější vzhled vily byl navrácen do podoby inspirované původním návrhem Jana Kotěry, ale interiér, v kontrastu s historickým vnějším vzhledem, odpovídal době vzniku na přelomu milénia. Žádné dobové prvky se nezachovaly. Uvnitř bytu připomínaly skutečnost, že se nacházíte v modernistické vile z počátku 20. století, pouze repliky špaletových oken.
Navrhujeme nový interiér do původní vily. Je současný bez historizujícího přístupu, ale s ambicí vytvořit vztah k historické architektuře domu. Věříme, že dialog mezi starým a novým, v tomto případě mezi vilou a interiérem, může probíhat na téma pravdivosti v architektuře a hledání formy vycházející z účelu, které bylo i před více než sto lety východiskem pro tvorbu Jana Kotěry.
K době vzniku domu se přímo odkazujeme pouze volbou materiálů a výběrem solitérního nábytku. Tmavě olejovaný dub na parketových podlahách i nábytku a akcenty z přírodní mosazi budou s časem získávat přirozenou patinu. Sádrové stěrky na stěnách mají matný bílý nátěr jednotný s lakem dveří a lakem vestavěného nábytku. Necháváme tím vyniknout hru světla a stínu. V koupelnách kombinujeme nepravidelně tvarované obklady s jemnou kresbou mramoru na podlaze. Vášeň investorů pro sklo se odráží v množství zrcadel, skleněných svítidlech i dlouhém parapetu v obývacím pokoji navrženém jako sokl pro výstavu skleněných objektů.
Byt jsme bez zásahu do nosných konstrukcí upravili tak, aby odpovídal současným potřebám rodinného života. Kuchyň se přesunula do jednoho společného jižně orientovaného prostoru s jídelnou a obývacím pokojem. V bytě tak vznikla samostatná pracovna s možností přespání. Ložnice v severní části bytu má oddělený prostor šatny s umyvadlem a vlastní koupelnu s výstupem na balkon. Halu uprostřed bytu jsme prosvětlili denním světlem z okolních místností.
Dětský pokoj. Foto: Alex Shoots Buildings
Informace
Studio | Komon architekti |
Autor | Martin Gaberle |
Spoluautor | Lucie Roubalová Jana Drtinová |
Umístění projektu | Praha 6 – Bubeneč |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2022 |
Rok dokončení | 2023 |
Užitná plocha | 131 m2 |
Fotografie | Alex Shoots Buildings, alex@alexshootsbuildings.com, www.alexshootsbuildings.com |
Spolupráce | Truhlářské práce: Zlatý řez Stavební práce: Karlova firma Dveře: Bdoors Kamenné obklady: Bruno Paul, Kámencentrum Parketové podlahy: Princ Parket Závěsy a záclony: Finestra |
Materiály | Seznam použitých materiálů
tmavě olejované dubové parkety a dubová dýha – podlaha, atypický nábytek
bílý lak – dveře, atypický nábytek mramor – podlahy v koupelnách obklad Ragno Gleeze – obklady v koupelných Lapitec – pracovní deska kuchyně a desky pod umyvadly přírodní mosaz – atypický nábytek těšínský pískovec – původní parapety |
Značky | Seznam použitých značek
svítidla Enna wall – Astro Lighting
renovace křesel Halabala typ H237 – A1R zásuvky a vypínače – Berker koupelnové baterie T-Cross a baterie dřezová – Bongio svítidla Mezzo a Skye – CTO Lighting svítidla Boxy a Spy – Delta Light sanitární keramika App – Flaminia sofa Quilton – Hay litinové radiátory Atol – Isan stoly Menu a Desk – Javorina vana Avantgarde – Kaldewei police Wall Shelf One – Master & Master konferenční stolek Passage a police Corbel Shelf – Menu barové židle NY11 – Norr11 renovace židlí A811 – Sedíme stylově svítidlo Float 2.0 a Drape Composition 2 – SkLO |
Doplňující informace | Více informací
Přestavbu starší, patrně klasicistní usedlosti navrhl architekt Jan Kotěra roku 1910 pro rodinu Bondyovu, které objekt patřil již od roku 1890. Již po první světové válce následovala přístavba a celková historizující úprava od architekta Maxe Spielmanna. Patrová průčelí členily silně předložené průběžné římsy. Důležitou estetickou roli hrálo geometrické řešení bíle natřených okenních konstrukcí. Lodžii na jižní straně rámovaly pylony s alegorickými sochami Noci a Dne od Kotěrova přítele sochaře Jana Štursy. Roku 1924 zakoupili dům JUDr. Karel a Pavla Loevensteinovi. Národní správa byla nad ním vyhlášena roku 1953 a o devět let později přešlo vlastnictví vily na československý stát. Koncem padesátých let se uskutečnila adaptace pro účely čínského velvyslanectví. V nedávné době došlo k radikální přestavbě na nájemní dům podle návrhu nizozemského architekta Ericka van Egeraat.
|
O studiu/autorovi | Více o studiu/autorovi
Studio Komon architekti založili Lucie Roubalová a Martin Gaberle v roce 2017. Jsme partneři a spolužáci z FA ČVUT. S Janou Drtinovou jsme malý tým, a to nám umožňuje věnovat se každému zadání autorsky a s péčí. Navrhujeme rozmanité projekty od detailně provedených interiérů přes průmyslovou halu po veřejný park. I když jde o různá měřítka, způsob naší práce je stejný. S citem pro kontext i racionální úvahou nad zadaným programem hledáme jednoduchá řešení. Jednoduchá ve smyslu jednoho ducha, jednoty, kdy vše se vším souvisí a působí skromně kultivovaným a klidným dojmem. Důležitější než velikost nebo atraktivita zakázky je pro nás spolupráce s investorem. Nasloucháme jeho požadavkům a respektujeme možnosti. Od investora naopak očekáváme respekt k našemu návrhu. Společným cílem je radost z výsledku, a proto rádi spolupracujeme na projektech od první skici do dokončení posledního detailu. |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – Alex Shoots Buildings, www.alexshootsbuildings.com
- Doplňující informace – www.slavnevily.cz/vily/praha/vila-bianca
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO KOMON ARCHITEKTI a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek