„Kreativita je hrající si inteligence.“
Zdařilé řešení v architektuře má určité náležitosti
Párkrát jsem se zde s vámi společně zamýšlel nad řešením rébusů, které přináší architektonická studie, myšlenka, vize nějakého návrhu. Není od věci proniknout drobně do procesu tvorby architektonického návrhu, který je předobrazem pozdějšího reálného výsledku. Není důležité, zda hovoříme o interiéru či exteriéru, zda je projekt takzvaně na zelené louce nebo ve stávající zástavbě, je-li to rekonstrukce nebo třeba konverze něčeho předešlého. Podstata tkví ve filozofii uchopit meritum věci, vystihnout zadání a představy investora. Pokud představa investora chybí, což se může lehce stát, pak je třeba na základě analýzy splnit vše nezbytné a s mírou potřebné nápaditosti a kreativity dokázat klientovi, že jeho výběr architekta byl správný. U klienta, kterým je například výrobce nábytkového kování, je nezbytné splnit potřebné zadání a nezbytnosti, jako jsou prostory pro předvádění a školení, tedy showroom a dílny, prostory zázemí, klidová zóna a vše ostatní, co žádá klient po domluvě s architektem. Zní to celkem jednoduše, ale je to proces hledání, variantních řešení, kompromisů, hledání konsenzu mezi nezbytnou technickou a technologickou stránkou stavby, materiálovým pojetím a jeho celkovou estetikou. No, a v neposlední řadě je ve hře i konsenzus mezi tímto řešením a jeho výslednou cenovou hladinou.
Pohled jižní. Foto: BoysPlayNice
Často architektům napomůže předmět podnikání dané společnosti, který je navede potřebným směrem. Nicméně si nepleťte pojmy s dojmy. Firma, který vyrábí kupříkladu klobouky nebude mít sídlo, jež prvoplánově vypadá jako pokrývka hlavy. To by bylo velmi zjednodušené nazírání na problematiku, bylo by to naivní a v konečném důsledku nepoužitelné. Často však vyvěrá tvar, skladba hmot a estetické řešení ze samotné funkce. Není většinově řešením jít proti smyslu takového postupu a řešit estetiku odděleně od podstaty, ke které nás vedou technické a technologické danosti, které jsou částečně limitující, ale i směrující k případnému výsledku.
Industriální pojetí v nevýrazné zástavbě
Nejinak je tomu v případě sídla společnosti Blum pro Českou republiku. Jinak vás zavazuje historická zástavba, kde je třeba našlapovat obezřetně, a jinak v případě běžné zástavby, která nikterak neoslňuje, ale taky vám neklade žádné limity. Nárožní poloha sídla se nachází v nevýrazné zástavbě Vysočan, tudíž se nabízí industriální, technicistní a výrazná estetika stavby. To jsou devízy budovy sídla předního světového výrobce nábytkového kování. Budova je tím nepřehlédnutelná, výrazná, její vzhled odráží její obsah a technické zaměření společnosti. Autoři nazvali vzhled industriálním, ale není to ta fabrická architektura okleštěná pouze na nezbytné funkce bez dalšího poslání. Studio QARTA Architektura je dostatečně zkušený ateliér, tudíž vtiskl sídlu jistou osobitost a kreativitu tak, že je novým prvkem v anonymitě čtvrti a láká k pozastavení i nahlédnutí kolemjdoucích. Což je pro architekturu dobrá zpráva a součástí nezbytných atributů architektury kvalitní a zajímavé.
Pohled východní. Foto: BoysPlayNice
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Blum, přední světový výrobce nábytkového kování, je synonymem pro značku, která udává trendy ve svém oboru, kde je hledání nových cest a sofistikovanosti samozřejmostí. Absolutní technická preciznost s maximálním důrazem na detail a vysoce individuální přístup jsou typickými znaky při práci s odborníky i širokou veřejností. Kreativita, vzdělávání, osvěta, transparentnost a sdílení znalostí vyžadují vhodné pracovní prostředí.
Souhrnně řečeno, všechny tyto aspekty byly součástí zadání pro návrh nového sídla společnosti Blum pro Českou republiku.
Návrh budovy je tedy dynamickým doplněním několika aspektů společnosti Blum. Hlavní prvky dispozice, jako je školicí centrum s dílnami pro odborníky, dynamické prostory a showroom pro veřejnost, stejně jako zázemí pro týmovou spolupráci v otevřeném prostoru nebo zcela individualizovaný prostor pro klidné rozjímání, tvoří základ typologických vztahů navenek vyjádřených překvapivě malými objemy s nečekaně velkorysými vnitřními prostory. Pocit prostornosti a velkorysosti vnitřních prostor, určených pro vzdělávání veřejnosti, podporuje kontrastní začlenění lávky, která zpřístupňuje přírodní oázu podél sousedního železničního koridoru.
Industriální design sídla společnosti Blum odráží její zaměření. Přiznané prvky instalací a povrchy bez dodatečných úprav, kterým dominuje odhalený beton, poskytují ideální pozadí pro technickou preciznost prezentovaných výrobků. Sofistikovaný přístup k provozním nákladům a ekologii reflektuje volba technologií, přičemž stropní chlazení/topení v celé budově poskytuje pocit přirozenosti a jednoduchosti při každodenním používání s důrazem na denní světlo a větrání.
Kromě funkčních aspektů se centrála společnosti Blum vyjímá jako dominanta v městské krajině. Moderní dynamické rozšíření původního nevýrazného komplexu vtisklo místu dříve neexistující genius loci a stalo se základním kamenem budoucího rozvoje lokality. Ukazuje také, jak může být vzájemná spolupráce mezi investorem a městskou správou v otázkách architektury klíčem k založení nové kvality městské části, v tomto případě takové, která zachovává průmyslové dědictví lokality. Nárožní poloha a výrazný design stavby z ní činí ústřední bod v anonymní čtvrti Vysočan, který vyvolává zvědavost a zájem kolemjdoucích.
Interiér zázemí. Foto: BoysPlayNice
Doplňující informace
Studio | QARTA Architektura |
Autor | Jiří Řezák David Wittassek Pavel Fanta |
Umístění projektu | Kolbenova 881/19, Vysočany, 190 00 Praha |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2021 |
Rok dokončení | 2023 |
Zastavěná plocha | 907 m2 |
Hrubá podlahová plocha | 1 728 m2 |
Užitná plocha | 1 602 m2 |
Plocha pozemku | 4 929 m2 |
Náklady | 98 mil. CZK |
Klient | BLUM |
Fotografie | BoysPlayNice, www.boysplaynice.com, info@boysplaynice.com |
Spolupráce | Návrhy nábytku, interiéry: BLUM [Richard Sajdl] Řízení stavby a TDI: MDA [Jan Hrubeš] Stavebně konstrukční řešení: 4statiX [Libor Voborský] Krajinářské úpravy: Terra Florida [Jan Sulzer] VZT, stropní topení a chlazení: WATÓ Požárně bezpečnostní řešení: Peritas Zakázkový nábytek: U Pilouse Dodavatel akustických obkladů: ESPRIT |
Materiály | Seznam použitých materiálů
tahokov – fasáda přední části budovy
pozinkované podlahové čtverce – podlahy v objektu probarvená MDF – modely nábytku v showroomu |
Značky | Seznam použitých značek
výškově stavitelné stoly Motion – HON
kancelářské židle Flexi, sestava Organix – RIM akustické obklady HERADESIGN – Knauf |
O studiu/autorovi | Bližší informace
Kreativní architektonické studio QARTA Architektura se už dvacet let podílí na kultivaci prostředí, ve kterém žijeme. Ať už je to krajina našich měst nebo vnitřní prostředí domovů, k úkolům architektury přistupuje vždy komplexně. Studio reaguje na proměny životního stylu jednotlivců i společnosti, ke kterým dnes neodmyslitelně patří požadavek udržitelnosti. Kombinací tradičních zkušeností oboru a současných technologických inovací navrhuje řešení, která naplní současné potřeby a přetrvají v čase. Široké portfolio projektů spojuje jedno: důraz na propojení estetických a funkčních řešení. QARTA považuje za velmi důležitý řemeslně zpracovaný detail i funkční naplnění celku. Filozofie |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO QARTA ARCHITEKTURA a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek