REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Areál s vlastní duší ve stylu průmyslové gotiky

V Plzni navrhujeme konverzi bývalé Piettovy papírny, jejíž počátky sahají do roku 1870. Je to jedinečný areál s vlastní duší ve stylu průmyslové gotiky. Plzeňská Papírna je součástí nové obytné zóny o objemu cca 1 700 bytových jednotek, která vzniká v městské části Slovany.
Foto: Petr Polák
Změna úhlu pohledu přináší změnu výsledku.
Zbyněk Kozlík

Nová papírna v Plzni je ukázkou revitalizace a konverze

Již po několikáté se nám do našeho povídání vloudila konverze. Ten výraz je značně neodbytný, tak se s ním trochu utkáme. Nepodezírám naše čtenáře z neznalosti terminologie, ale budu předpokládat, že někdo možná přece jen nedosáhne v paměti na vysvětlení tohoto výrazu. Není to pravidlem, ale často je tento výraz spojen s revitalizací brownfieldů, rekonstrukcí industriálních celků nebo jejich částí. Pro konverzi platí, že ta změna je spojena jiným účelem užívání místa. Není důležité, zda uděláme z kotelny coworkingovou dílnu, multifunkční sál pro koncerty, divadlo, výstavy či jiné využití. Aby vše bylo tak jak má být, je nezbytná práce zkušeného architekta nebo také celého týmu, včetně profesních specialistů. Jestli předvojem všeho je skvělý koncept, který v ničem nepokulhává, pak máte našlápnuto k úspěchu. Vizualizace, které dnes vytváří často profesionální studia, jsou pak jenom dotvořením celé vize a potvrzením správnosti řešení, proporcí a hmot jednotlivých staveb, technických a technologických detailů, barevnosti, materiálů, a hlavně výsledné estetiky. A to estetiky celku až po dílčí řešení jednotlivostí, menších částí, zeleně a zahradní architektury, designu mobiliáře, grafiky, logotypů a užitého umění, které je nedílnou součástí architektury. Ty vizualizace jsou dnes k nerozeznání od skutečnosti, což je problém pro diváka, zda hledí na skutečnou realizaci nebo na realitu zprostředkovanou fotorealistickou vizualizací. Ovšem pro lepší představivost jen stěží naleznete lepší potvrzení správnosti řešení nebo potěžkání nabízených alternativ. Ta dílčí alternativa z industriálního celku může být loftové bydlení, které z polozbořené textilní haly nebo skladu sudů v pivovaru vytvoří pro někoho bydlení snů. Odmyslete si špínu, letité nánosy daného provozu, ekologické zátěže a naleznete bydlení, které není pro každého, ale je výjimečné. Zákoutí, sloupy, zhlaví těchto sloupů, stěny z režného zdiva mohou vytvořit něco, co jen stěží napodobíte nějakou reminiscencí na téma sklepní klenby nebo třeba baroko. Ta autenticita většinou nejde napodobit, a to je ta cena a duše místa. To vše dotváří originální design daného místa a jakýsi volný a nespoutaný introspektivní prostor v přiznaném industriálním duchu.

Pohled severovýchodní letecký. Foto: Petr Polák

Co vše může být výsledkem konverze

Co všechno lze na tomto „poli“ vytvořit? Popravdě skoro všecko. Sami znáte spousty příkladů, kdy starobylá sklepení se změní na snové vinárny, kluby, fabrické budovy na víceúrovňové loftové byty, na obchodní prostory nebo třeba kanceláře sdílené prostory, bydlení, školku, posilovnu nebo komplexní strukturu občanské vybavenosti, jež vše skvěle doplňuje.

Chce to příklady

Krásným příkladem je Originální společenský sál, který povstal z hromady sutě a popela v bývalé kotelně v areálu Šroubárny v Libčicích nad Vltavou.

Pohled jihozápadní letecký. Foto: Petr Polák

Jiný příklad je forma moderního coworkingu Base4Work v Bratislavě spojená se stavbou Jurkovičovy Teplárny s novými vnitřními prostorami od studia PERSPEKTIV. Zcela nové struktury vznikají spojením minimalistické moderní části spojené původní zachovalou a skvěle zrekonstruovanou industriální krásou kotelny. Netušené tvary stěn a stropů v konfrontaci s novou náplní jsou mnohdy až futuristického vzezření Base4Work v Bratislavě.

Vlastně takovou nečekanou konverzí může být třeba Dům v ruině, kdy bývalá sýpka Arnoštov byla pod dohledem studia ORA změněna na obytný dům. Stejně tak krásný celek Keramičky Kravsko, který byl změněn až na finální areál zážitkové turistiky.

Pohled západní. Foto: Petr Polák

Jeden příklad nám zde velmi vyčnívá

Za jeden z klenotů konverze však považuji řešení Automatických mlýnů v Pardubicích. Kdy industriální nádheru pomohlo vzkřísit studio Prokš Přikryl architekti a tím umožnili získat nové funkce místu. Ve víceúčelovém horním sále se koná divadlo, přednášky, koncerty, společenské akce. Terasa s barem nabízí vyhlídku na město. Suterén zajišťuje zázemí pro celé nové náměstí. Autorem nádherné monumentální Národní kulturní památky Automatické mlýny je skvělý architekt Josef Gočár.

Malý slovníček neuškodí

Když už děláme ten pořádek v brownfieldech, rekonstruujeme a revitalizujeme různá zapomenutá místa, nedá mi neudělat nám pořádek i v názvosloví. Kdo ví a zná, nechá si obsah pouze jako test svých znalostí.
Tedy dotaz zní: „Co je to?“

Pohled jihozápadní. Foto: Petr Polák

REKONSTRUKCE: předpona re – nám jasně říká, že jde o znovu sestavení, znovu sestrojení, většinou je myšlen návrat k staršímu (původnímu) nedochovanému stavu. Bez tohoto slova by znovu oživené památky nevypadaly tak, jak vypadají ve své původní kráse, stejně tak nádherné veteránské vozy, ale kupř. i vaše bydlení, na kterém se podepsal zub času.

ÚPRAVA: označuje proces dílčí změny pro dané účely.

OPRAVA: je souhrn procesů, které vrátí stav před poškozením do původního nebo alespoň použitelného stavu.

ÚDRŽBA: je souhrn počínání, jež udrží váš „hrad“ provozuschopný. Zahrnuje i případná vylepšení.

SANACE: opatření, která vedou k odstranění příčin a posléze i vzniklých následků nebo jen odstranění škod.

Nejvyšší zděný komín západních Čech. Foto: Petr Polák

ASANACE: soubor opatření, která vedou k ozdravení našeho prostředí.

KONVERZE: což je to naše dnešní stěžejní slovo, které značí změnu, přeměnu nebo obrat. Většinově je to činnost vedoucí ke změně účelu místnosti, provozu, nebo třeba i obrovského celku.

REKONVERZE: opět oblíbená předpona re – značící zpětný proces, opětovnou změnu, přeměnu. Často používaný výraz pro přebudování komplexu za zcela novým dalším účelem. To první přebudování je konverze, další, pokud opět měníme změnu účelu, je už rekonverzí.

REVITALIZACE: oblíbená předpona re-, připojená ke slovu vitalis – životaschopný značí, že váš „hrad“ znovu oživíte. Tento výraz se užívá i pro větší skupinu budov, ulici, čtvrť či městský celek, bývalé sklady, průmyslové celky aj.

Pokud všechny tyto výrazy máte v malíku, donesl jsem právě dříví do lesa. Nicméně lépe slyšet (číst) něco dvakrát než ani jednou…

Pohled jihozápadní. Foto: Petr Polák

Základní popis

V Plzni navrhujeme konverzi bývalé Piettovy papírny, jejíž počátky sahají do roku 1870. Je to jedinečný areál s vlastní duší ve stylu průmyslové gotiky s nejvyšším zděným komínem v západních Čechách. Plzeňská Papírna je součástí nové obytné zóny o objemu cca 1 700 bytových jednotek, která vzniká v blízkosti centra u řeky Radbuzy v městské části Slovany.

O projektu

Areál bývalé plzeňské papírny nabízí lukrativní lokaci v městské části Slovany v těsné blízkosti řeky Radbuzy a Papírenského parku, na nějž navazuje obytná čtvrť. Jen několik minut chůze odsud přitom tepe dynamickým životem centrum města. Unikátní kombinace klidné přírodní scenérie, poutavých výhledů a dostupnosti veškerých služeb předurčily místo ke vzniku rezidenční čtvrti Nová Papírna, kterou Plzeň do té doby postrádala. „Do roku 2032 zde postupně vyroste v 9 etapách celkem 1700 bytových jednotek. Současně s novou výstavbou bude probíhat konverze památkově chráněných objektů staré papírny,“ vysvětluje Ing. arch. Patrik Novák, prokurista a hlavní architekt developerské společnosti BC Real, která je místním garantem a manažerem Nové Papírny.

Původní fasády. Foto: Petr Polák

Brownfield v životě města

Plzeň patřila desítky let mezi nejvýznamnější průmyslová centra, rozsáhlé výrobní komplexy se staly nedílnou součástí její urbanistické struktury a zásadně ovlivnily budoucí formování města. Mezi ty nejvýznamnější určitě můžeme zařadit papírnu Slovany. Největší rozkvět zažívala po roce 1878, kdy ji zakoupili bratři Piettové původem z Alsaska. Do Plzně přinesli dlouholeté zkušenosti s výrobou papíru, ale rovněž zásadní inovaci – díky přátelství s Františkem Křižíkem byla továrna jako jedna z prvních vybavena elektrickými obloukovými lampami, což zajistilo významné zlepšení výrobní kvality a nárůst zakázek. Papírna úspěšně fungovala i po znárodnění, provoz byl postupně omezován a až na přelomu tisíciletí, v roce 2005, byl zcela ukončen. Až do zahájení revitalizace v roce 2022 byl areál pronajímán na sklady, drobnou výrobu atd.

Především v devadesátých letech minulého století zažila Plzeň utlumení, respektive reorganizaci mnoha průmyslových provozů. Z areálů pevně zakotvených v městské struktuře se záhy stala přítěž doplácející na neochotu řešit jejich nové využití. Společně s relativně dostupnými příměstskými pozemky měl tento aspekt za následek postupné rozklížení města do aglomerace. Myšlenkově ploché satelity s poddimenzovanou infrastrukturou ale časem ztratily svůj zdánlivý lesk a naplno ukázaly nevýhody monofunkčních sídel. Výraznou suburbanizaci západočeské metropole se ale naštěstí v posledních letech daří brzdit a vize města se vrací k územní udržitelnosti. Nedílnou součástí je smysluplné využívání rozsáhlých brownfieldů s naplněním širších funkčních vztahů celoměstského významu.

Původní interiéry hal. Foto: Petr Polák

Revitalizace – zajištění kulturních hodnot i finanční návratnosti

Developer pojal plánovanou konverzi areálu tak, aby byla ekonomicky životaschopná, pragmatická a zároveň využila a podpořila genius loci. Symbióza kulturní hodnoty a finanční návratnosti představuje udržitelný přístup, jehož fungování se osvědčilo v mnoha zemích západní Evropy s bohatou zkušeností s revitalizací brownfieldů.

V poměrně dobrém stavu zůstaly v areálu zachovány památkově chráněné objekty staré papírny. Blok Kotelny tvoří de facto jádro původní papírny, vybudované v letech 1871–73. Druhý blok, Varna, někdejší celulózka, vznikl později, po roce 1885. Cihlové budovy v duchu průmyslové gotiky začaly velmi rychle po ukončení provozu lákat k novému využití. První vlaštovkou se stalo v roce 2012 Kulturní centrum Papírna, které se záhy etablovalo jako vyhledávaná mezioborová platforma a významný iniciační bod společenského dění.

Původní interiéry hal. Foto: Petr Polák

Konverze a rekonstrukce je pro papírnu stejně zásadní, jako je zásadní význam papírny pro město jako takové. Stanou se přirozenou součástí moderní urbanistické struktury s ambicí sloužit jako příklad dobré praxe funkčního začlenění historické budovy do socioekonomického organismu města.

Investoři se velmi často snaží vše rekonstruovat do dokonalé podoby, imitovat nové, ale je to kontraproduktivní. Podle mě se nejlépe cítíme v místech s určitou patinou, historií, příběhem. V zákoutích historie provázaných se současností. A o tom celý projekt konverze bloků, potažmo Nové Papírny, je – můžu odpočívat u řeky nebo v parku, bydlet v novém domě s veškerým komfortem a zároveň si užívat atmosféru a historický odkaz, který z měst často mizí,“ popisuje autor přestavby, Jiří Zábran.

Zrekonstruované části. Foto: Petr Polák

Místo, které žije

Ateliér PRO-STORY stojí za komplexním návrhem Nové Papírny, včetně úprav územního generelu. „Jednou z klíčových deviz areálu je blízkost řeky a Papírenského parku, který projde kompletní rekonstrukcí. Naší prvotní myšlenkou bylo propojení parku a náplavky pomocí širokých ulic,“ popisuje Jiří Zábran ideu, která pozitivně ovlivnila celý areál. Údolní lokace totiž umožnila navýšit výškovou úroveň navrhovaných bytových domů a uvolnit tak jejich zastavěnou plochu veřejnému prostoru. Ten bude mít díky tomu charakter bulváru s nově vzniklým náměstím mezi bloky Varny a Kotelny. „Využíváme vzniklé vnitrobloky jako piazzetty pro možný kulturní program, umístění předzahrádek, volnočasové využití, parkování pro cyklisty a podobně,“ doplňuje Jiří Zábran.

Využitelnost staré papírny reaguje na plánované rezidenční budovy Nové Papírny a jejich potřebu v oblasti občanské vybavenosti,“ nastiňuje Patrik Novák. V plánu je zachování stávajících provozů, rozšíření o nové obchodní plochy, parkovací dům nebo food and beverage spot s různými disciplínami gastronomie. „To k sobě přiláká další komerční prostory jako administrativu, sport či obchod. Cílem je objekty obsadit provozy, které by svou náplní přímo souzněly s krásnými prostory budov,“ doplňuje ho Jiří Zábran.

Zrekonstruované části. Foto: Petr Polák

Tradiční tvarosloví v současné interpretaci

Historické budovy v duchu průmyslové gotiky budou zbaveny nehodnotných novodobých přístaveb. Citlivě je doplní několik nových drobných hmot. V bloku Varny navrhují architekti směrem k plánovanému bulváru i k náplavce obloukové zastřešení vycházející z původního tvarosloví výrobní haly. Uvnitř bloku by dále mělo dojít k odstranění jedné z výrazně širších hal narušujících půdorysnou stopu objektu. Nový, užší objem přinese hmotové vyvážení. „Pro blok Varny jsme zvolili pro změnu pilovitý motiv zastřešení, který jednak vychází z industriálního výrazu areálu a zároveň nám umožňuje vhodně propojit výškově nesourodé objekty,“ vysvětluje Jiří Zábran návrh archetypálních hmot s přívětivým měřítkem. „Projekt plně respektuje historický kontext, ale zároveň umožňuje variabilní uspořádání vnitřních prostor podle potřeby budoucí využitelnosti,“ doplňuje Patrik Novák.

Ekologie a udržitelnost

Konverze počítá s využitím fotovoltaických panelů, rozdělením objektů do teplotních zón, pracuje s efektem vhodného stínění a propracovaným konceptem větrání. Vyváženou energetickou bilanci zajistí software pro řízení toku energií.

Téma udržitelnosti se projevuje také ve využití stávajících litinových sloupů nebo zdiva z demontovaných konstrukcí. „Citlivě pracujeme s dešťovou vodou, která je nedílnou součástí celého ekosystému vnějších ploch areálu,“ uzavírá architekt Zábran.

Původní interiéry. Foto: Petr Polák

Doplňující informace

Studio PRO-STORY
Autor team PRO-STORY
Spoluautor Ing. arch. Patrik Novák, BC Real
Projekční tým Jiří Zábran, Josef Houška, Tereza Nová, Kateřina Mašková, Jakub Sýkora, Michal Bartoš, spousty specialistů
Adresa projektu bývalá Piettova papírna, Zahradní ul., Plzeň
Rok projektu 2020
Rok dokončení ~ 2030
Zastavěná plocha 10.900 m2
Hrubá podlahová plocha 25.500 m2
Užitná plocha 17.300 m2
Plocha pozemku 17.000 m2
Rozměry 140.000 m3
Náklady 750 mil CZK
Klient Nová Papírna, a.s.
Fotografie foto současný stav: Petr Polák, www.petrpolakstudio.cz
vizualizace: Red Peppers
O developerovi Bližší informace

Nová papírna, a.s. – součástí skupiny BC Real, a.s.

Společnost Nová Papírna, a.s. vznikla jako součást původního majitele areálu KRPA Holding – Krkonošské papírny a BC Real, a.s. Tím došlo k rozvoji celého území a propsaly se bohaté zkušenosti developerské společnosti BC Real.

Společnost BC Real, a.s., založená 2006 jako součást skupiny Broker Consulting, a.s., se zaměřuje na kompletní přípravu a realizaci projektů s atraktivním potenciálem pro kvalitní development v lokalitách města Plzně.

Soustředíme se především na bytovou výstavbu (se související občanskou vybaveností) spojenou s rozvojem veřejného prostoru v místa pro plnohodnotný život. Spolu s architektonickým ateliérem PRO-STORY a projektanty z firmy PROARCH tvoříme funkční tým, který nabízí nadčasovou vysoce kvalitní architekturu pro komfortní bydlení na vysoké úrovni.

Martin Hrubý – většinový vlastník společnosti
Patrik Novák – architekt společnosti zodpovědný za přípravu a zadání projektů
Jan Rous – zodpovědný za realizaci projektů

Příjemným důkazem, že naše práce má smysl, jsou ocenění, jichž si velmi vážíme.

ČESKÁ CENA ZA ARCHITEKTURU 2020
NOMINACE NA HLAVNÍ CENU, ZVLÁŠTNÍ OCENĚNÍ FIRMY VEKRA

STAVBA ROKU PLZEŇSKÉHO KRAJE 2020
CENA PRIMÁTORA

CENA HANUŠE ZÁPALA 2014–2017
HLAVNÍ CENA

STAVBA ROKU PLZEŇSKÉHO KRAJE 2010
CENA PRIMÁTORA

O studiu/autorovi Bližší informace

Kolektiv autorů nadále pracuje a vyhodnocuje skrze vnitřní i vnější analýzy celý projekt tak, aby v sobě našel uplatnění, které přinese radost nejen jeho autorům.

Ateliér:
ateliér PRO-STORY je tvořen architekty a projektanty/zabýváme se architekturou, urbanismem, projekční a inženýrskou činností od studie až po projekty pro realizaci staveb.

Historie:
2002 / spolupráce Josefa Houšky a Jiřího Zábrana
2004 / projekční a architektonický ateliér PRO ARCH PLZEŇ
2014 / architektonický a projekční ateliér PRO-STORY
Ing. JOSEF HOUŠKA / *1971 / SPŠ stavební Plzeň / FSV ČVUT v Praze
Ing. arch. JIŘÍ ZÁBRAN / *1979 / SPŠ stavební Plzeň / FA ČVUT v Praze

Ocenění:
2023:
Stavba roku Plzeňského kraje 2020/ čestné uznání poroty / BYTOVÝ DŮM PRO SENIORY PLZEŇ
2022:
Cena Hanuše Zápala / hlavní cena / BYTOVÝ DŮM NOVÁ ROUDNÁ
2021:
Stavba roku Plzeňského kraje 2020/ nominace / BYTOVÝ DŮM NOVÁ ROUDNÁ
Stavba roku Plzeňského kraje 2020/ hlavní cena v kategorii stavby pro bydlení / ATRIOVÝ DŮM VE SVAHU
Kanceláře roku 2020/ hlavní cena v kategorii regionální kancelář / AIMTEC
2020:
Česká cena za architekturu 2020 / cena společnosti Vekra / BYTOVÝ DŮM VINICE – SYLVÁN
Česká cena za architekturu 2020 / nominace / BYTOVÝ DŮM VINICE – SYLVÁN
Stavba roku Plzeňského kraje 2019/ cena veřejnosti/ BORSKÁ POLE – KONPLAN
Stavba roku Plzeňského kraje 2019/ hlavní cena / BORSKÁ POLE – KONPLAN
Stavba roku Plzeňského kraje 2019/ cena primátora / BYTOVÝ DŮM VINICE – SYLVÁN
Stavba roku Plzeňského kraje 2019/ cena svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR / BYTOVÝ DŮM PAPÍRNICKÁ
Stavba roku Plzeňského kraje 2019/ cena krajské hospodářské komory v Plzeňském kraji / BYTOVÝ DŮM RADYŇSKÁ
2019:
Stavba roku Plzeňského kraje 2018/ cena veřejnosti/ REKONSTRUKCE BUDOVY U SENECKÉHO RYBNÍKA
Stavba roku Plzeňského kraje 2018 / cena primátora / REKONSTRUKCE BUDOVY U SENECKÉHO RYBNÍKA
2018:
Česká cena za architekturu 2018 / nominace / DŮM VĚŽ
Stavba roku Plzeňského kraje 2017 / čestné uznání poroty / BYTOVÉ DOMY SVĚTOVAR
Cena Hanuše Zápala /hlavní cena /BYTOVÉ DOMY SVĚTOVAR
2017:
Česká cena za architekturu 2017 / 2× nominace / BRUSIVO
Dům roku 2017 / 1. místo – individuální domy / DŮM VĚŽ
2016:
Dům roku 2016 / zvláštní cena odborné poroty / ŘADOVÉ DOMY ZRUČ
2014:
Stavba roku Plzeňského kraje 2014 / 1. místo – novostavby / BRUSIVO

Použité podklady:

  • Citáty - http://www.citaty.net
  • Fotografie – Petr Polák, www.petrpolakstudio.cz, vizualizace-Red Peppers
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO PRO-STORY a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Federico Diaz – socha Bořislavka. Zdroj: BoysPlayNice

Možnosti 3D tisku z betonu na výstavě s názvem Vrstvy. Exhibice potrvá do 2. srpna

Kloknerův ústav ČVUT v Praze a jeho Laboratoř inovací průběžně představují výsledky výzkumů v oblasti 3D tisku betonu. Aktuálně je to výstava nazvaná Vrstvy: možnosti 3D tisku, která ukazuje kromě jiného například první tištěný most v České republice. Výstavu připravila Galerie Národní technické…

Foto: Studio Flusser

Jak vytvořit byt 11+kk na 82 metrech čtverečních

Autoři vzali průměrný byt a zaměřili se na maximalizaci jeho obytného potenciálu. A vzniklo toho víc, než se zdá na první pohled. Po rekonstrukci se stavební program blíží spíše rodinnému domu. Dvaaosmdesát metrů čtverečních užitné plochy nabízí s trochou nadsázky až 11+kk.