Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Za polárním kruhem v Norsku se odehrává příběh, který se zapíše do historie českého stavebnictví

Ocelová konstrukce nového mostu přes Ramfojrd má segmenty o váze přes 900 tun a instaluje je největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2 200 tun, třikrát vyšší, než mají největší české autojeřáby. Ocelové díly vážící dohromady 5 700 tun mají přitom za sebou tisíce kilometrů dlouhou trasu až z Prahy!
Zdroj: tisková zpráva Metrostav

Při montáži jsme museli koordinovat několik zahraničních subdodavatelů a z hodiny na hodinu upravovat postup dle síly větru a dalších meteorologických dat. Nejvíce zabrat nám dal hned první segment, který jsme museli v zavěšeném stavu připevnit na ložisko pomocí 64 šroubů. Protože nám přálo počasí, další části už přibývaly rychle a tu poslední jsme osadili v pondělí 22. září, pouze 11 dní od zahájení montáže!“ prozradil Michal Mazáč, projektový inženýr Metrostavu Norge.

Dle lokálních zdrojů šlo o největší zdvih uskutečněný v Norsku pomocí lodního jeřábu. O to víc si cením toho, že se nám daří tuto kritickou operaci zvládnout v souladu s harmonogramem. Nyní provádíme tzv. finální podlití ložisek a zahajujeme svářečské práce. Ocelová konstrukce mostu by tak měla být hotová na přelomu roku a následně můžeme navázat betonážemi,“ vysvětlil Matěj Novotný, vedoucí projektu z Metrostavu Norge.

Vizualizace projektu. Zdroj: tisková zpráva Metrostav

Ocelová konstrukce pro Ramfjord se zrodila v dílně v pražských Horních Počernicích, stejně jako třeba vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Oceláři sesterského Metrostavu DIZ po dlouhém projektování vyrobili 168 dílců a převezli je pomocí silniční dopravy na předmontáž do polského Štětína. Odtud po kompletaci do sedmi segmentů putoval náklad po řece Odře do přístavu ve Svinoústí a následně přes Baltské, Severní a Norské moře až na staveniště.

Segmenty ve Štětíně montovali stavbaři Metrostavu DIZ na kolejnicích a následně je prostřednictvím hydraulických válců, pomocných pontonů a samohybných modulárních transportérů postupně přesouvali až na transportní pontony na nábřeží. Protože břemena vážila stovky tun, museli pravidelně přepočítávat zatížení dle hladiny vody a dalších vnějších vlivů. Samotnou nakládku pak komplikoval úzký průjezdný profil i silný provoz na této důležité dopravní tepně.

Vizualizace projektu. Zdroj: tisková zpráva Metrostav

Projekt je součástí nového desetikilometrového úseku silnice první třídy E8 u Tromsø asi 400 km za polárním kruhem. Kromě téměř kilometrového mostu přes Ramfjord mají čeští stavbaři na starost veškeré betonářské práce, mimo jiné na devíti dalších podstatně menších mostech. Zbytek řeší již tradiční norský partner Metrostavu Norge Bertelsen & Garpestad.

Silnice E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Její nový úsek pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší nejen rychlost, ale také bezpečnost provozu v členité lokalitě.

Z těchto důvodů se dlouho očekávaná stavba těší velkému zájmu místních. Specifikem projektu jsou mimořádně drsné klimatické podmínky, extrémně komplikovaná logistika a doprovodné stavby, na které ze střední Evropy nejsme zvyklí. Například přechod pro soby či protilavinová ochrana,“ sdělil Aleš Gothard, předseda představenstva Metrostavu Norge.

Vizualizace projektu. Zdroj: tisková zpráva Metrostav

Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad zahájilo výstavbu pro norskou správou silnic Statens Vegvesen na jaře loňského roku a mělo by je dokončit v roce 2027. Hodnota kontraktu dosahuje 2,1 miliardy norských korun, tedy 4,5 miliard korun českých. Pro Metrostav Norge jde o největší zakázku v historii.

Skupina Metrostav, která reprezentuje největší českou stavební společnost, působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu Skupiny.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

Poprvé v České republice se zde využívá technologie UHPC betonu pro tento typ konstrukce. Její hlavní výhodou jsou velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let.

REKLAMA