Podle odborníka na průmyslové památky Benjamina Fragnera je osud nádraží do jisté míry i výsledkem předchozích let, kdy se průmyslové architektuře nevěnovala taková pozornost, a mnohé budovy proto zchátraly tak, že jsou dnes k demolici.
Nádraží Bubny zřejmě bude dalším příkladem průmyslové architektury, která namísto získání nové náplně zmizí. "Právě v pondělí začala výstava v rámci bienále experimentální architektury, která se koná na Nákladovém nádraží Žižkov. Tato nádražní stavba památkové ochrany požívá, pomohl tomu ale silný tlak veřejnosti," připomíná osud podobné pražské stavby Fragner, který v roce 2001 stál u zrodu platformy Industriální stopy.
Její aktéři se snaží zvyšovat povědomí o technických a průmyslových historických stavbách, prosazovat jejich ochranu a šířit osvětu o jejich možném novém využití. Od té doby se i v Česku objevily mnohé konverze takových staveb pro jiné účely - kanceláře, byty nebo třeba galerie. "Na jedné straně je dnes více konverzí, které jsou atraktivní, módní, trend ale pokračuje tak, že přibývá demolic, protože mnohé stavby za uplynulá léta zchátraly," říká.
Ještě v roce 2009 nebylo v Praze mnoho konverzí, nebylo ale ani tolik zbouraných staveb - podle Fragnera tehdy nebyl tak silný tlak na stavební parcely ze strany developerů, jako je nyní.
Developerská společnost Orco Property Group získala budovy a pozemky v areálu nádraží Bubny v roce 2006. Tehdy bylo osm objektů v areálu památkově chráněných, ministerstvo kultury (MK) je na seznam zapsalo v roce 2004. Po opakovaných žádostech vlastníka a i na základě jím dodávaných nejen oponentních odborných, ale i právních posudků, v roce 2008 MK zrušilo ochranu nejprve pěti a za pár měsíců dalších dvou objektů. Stejně tomu bylo například s bývalou tiskárnou v Opletalově ulici, jejíž ochrana byla na žádost nového vlastníka zrušena po šesti letech a dnes je zbouraná.
Orco měl v dalších letech finanční problémy a projekt Bubny odkládalo. Nedávno firmu ovládl podnikatel Radovan Vítek a jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v pondělí uvedla, že spolu se starostou Prahy 7 Janem Čižinským a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) žádají CPI, aby alespoň část budov zachovala. Firma však má platný demoliční výměr.
Radnice nesouhlasí hlavně se záměrem zbourat bývalé dílny Státních drah. Také Fragner uvádí, že památkově chráněná vodárna je jen drobná stavba, nesrovnatelná s dílnami, které o památkovou ochranu přišly a jež byly typickými stavbami své doby a měly určující charakter pro dané území.
"Nastalou situaci považujeme za další fatální selhání ministerstva kultury. Z jednou prohlášených objektů za kulturní památky se drobným nátlakem investorů ochrana snímá a výsledkem je to, že každý den se v této zemi demoluje jeden historický objekt za druhým," řekl Martin Kadrman za památkářskou asociaci ASORKD. CPI říká, že "duch místa" v lokalitě nezanikne a významné architektonické prvky industriální výstavby budou zachovány a zakomponovány v budoucí podobě projektu.
Sdílet / hodnotit tento článek