S tímto návrhem do diskuze o možných řešeních přispěl inženýr Kevin Zmetra z Univerzity v Connecticutu. Ultra-pevný beton (Ultra-High Strength Concrete, UHSC) by totiž mohl pomoci opravovat mosty výrazně rychleji a za mnohem nižší cenu. V čem tkví hlavní výhody UHSC? Uplatnění najde především při opravě zkorodovaných ocelových výztuží, do kterých je zapracován formou vysoko-tlakého nástřiku. Ocelové výztuže jsou totiž po letech expozice povětrnostním podmínkám, vodě a odmrazovacím posypových solí nejzranitelnější částí mostů.
UHSC funguje jako náplast i zpevňující dlaha současně. Výzkum inženýrů a technologů Univerzity v Connecitutu potvrdil, že původně narušené traverzy a nosníky se po aplikaci ultra-pevného betonu stávají o 25 % silnější (tj. snáší o čtvrtinu větší zatížení bez mechanického poškození). Při aplikaci je vyžadována jen minimální příprava „terénu“, v zásadě se omezuje jen na vybroušení bezprostředně zrezlých částí a pískování betonového povrchu.
Při nanášení UHSC není povětšinou zapotřebí nadzvedávat a podepírat vlastní mostní těleso, čímž jsou výrazně sníženy přidružené náklady (konkrétně v USA tato operace obvykle činí 70 % z ceny rekonstrukce mostu). Výrazná je i minimalizace omezení provozu. Jak potvrzuje Zmetra, most může zůstat průjezdný v jednom pruhu po celou dobu úpravy. Udržet mosty, kterým se blíží konec garantované životnosti průjezdné, bezpečné a po všech stránkách funkční, představuje v souhrnném vyčíslení USA zakázku za 20,5 miliard dolarů.
Sdílet / hodnotit tento článek