Magie prostoru, kterou mistrně ovládá, bude pro ostatní zřejmě dlouho nedosažitelná. Legendární král světla je pouze jeden. Ozdobou jeho kolekce jsou kromě jiného i stočené zmije připravené zaútočit, klubka černých hadů a sedm poměrně přátelských krys: „Je to určitě zajímavé, ale pro český trh naprosto nepoužitelné,“ komentuje tvorbu jeden z prodejců svítidel Ingo Maurera Hynek Medřický.
Fascinace životem
Ingo Maurer patří už dlouhá léta ke světové špičce. Obor zvaný light design obsahuje široké spektrum činností, ale on zůstává věrný interiérům, jen pouze občas si odskočí k osvětlování výstav. Spolupracuje se známými architekty na neméně známých projektech a řeší zpravidla celé osvětlovací systémy. Zahraniční tisk nešetří chválou a píše o něm jako o jednom z mála designérů, kteří si udrželi krok s rychle se rozvíjející světelnou technikou: „V jeho světle je přítomen život. Není tam vůbec nic statického. Ať už světlo přitéká z popartové bubliny, letí na křídlech ptáků a andělů, srší z rozeklaného jazyka hadů či vyráží z krajiny srdce, vždy se můžeme spolehnout na to, že prvky imaginace jsou spojené s technickou jednoduchostí a naprosto dokonalou funkčností,“ popisují jeho tvorbu komentátoři na stránkách Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Lucellinont © Ingo Maurer
Humor a nadsázka
Přestože teoretici současného designu neradi hovoří o trendech, oceňují téměř pokaždé osobité ovládnutí prostoru, nadsázku, experiment, netradiční pohled na věci kolem nás. Uznávají, že krásu experimentu sice ocení jen malé procento lidí, ale pro úspěch obchodu je třeba mít vždy celou kolekci známého autora: „Nemůžete nakoupit jen část nové kolekce a zbytek zavrhnout, že nemáte kupce. Musíte je hledat,“ vysvětluje na stránkách FAZ Ralf Sieber, dlouholetý milovník a prodejce moderního designu z Esslinegenu. U Ingo Maurera oceňuje právě humor a osobitou poezii a jeho přístup přirovnává k další designové legendě, k Ronu Aradovi
Nutno dodat, že oba designéři se velmi dobře znají a na některých projektech také spolupracují. Za všechny jmenujme alespoň známou instalaci, kde si dovolili obrátit zdánlivě nepotřebné zubní pasty a rozsvítit je v originálně pojatém lustru. Na milánském veletrhu designu obhajovali své dílo slovy: „Pokud by se nás někdo ptal, proč všechny ty pošetilosti děláme, sotva bychom dokázali odpovědět. Být stále fascinován obyčejnými a úplně banálními věcmi, které vidíte kolem sebe a používáte běžně každý den, je krásné i strastiplné zároveň,“ vysvětlují svůj tvůrčí proces. Není to ovšem jenom tvůrčí múza, která oba muže spojuje. Je tady také technické nadání, touha poznávat a sám instalace vytvářet.
Přestože Ingo Maurer využívá nejnovějších technologií osvětlovacího průmyslu, nevyhýbá se ani klasickým instalacím a minimalistickým produkcím. Podílel se na vývoji dotykových lamp a lankových systému, věnoval se psychologickému působení barev, nepřestává bojovat proti zákazu klasických žárovek. Na protest proti nařízením Evropské unie vytvořil dokonce speciální kondom na žárovku z odolného silikonu, díky němuž si z klasické žárovky opět vytvoříte mléčnou. Ozdobou jeho kolekce svítidel se staly již zmíněné bojovně stočené zmije a sedm přátelských krys. Pozornosti neuniknou ani černí hadi se žlutou klikatou čárou snášející se ze stropu. Z jejich tlamy se valí intenzivní proud světla, který lze zamířit na požadovaný cíl.
Monument for a bulb © Ingo Maurer
Exponáty par excelance
S prodejem invenčních svítidel od Ingo Maurera nemají němečtí obchodníci žádný problém. Ralf Sieber říká, že zákazníky hledat nemusí. Přicházejí sami. Nejlépe se podle jeho slov prodává kolekce lamp s názvem AlizzCooper: „Myslím, že světlo je až na druhém místě. Lidé hady milují. Líbí se jim i kombinace s objektem SevenRats, kde je zdrojem světla sedm krys ve světélkujících zlatých klecích,“ podotýká Ralf Sieber. Navštívíte-li některou z profesionálních prodejen se svítidly Ingo Maurera, jistě nepřehlédnete ani Birdie ´s Nest – lehounké, téměř andělské světlo s křidélky, kde průsvitné kabely deseti žárovek nemíří dolů, ale elegantně se vlní do stran. Nebo TU-Bes, což jsou již zmíněné nepotřebné zubní pasty, dílo společné s Ronem Aradem. Bude tady zcela jistě i velký talíř z průsvitné mléčné hmoty, hliníku a kovu, který se vznáší v prostoru, zavěšen na třech lankách. Prostor rozsvítí i sedm neonových trubic s názvem Living Vegas. Nezbytný v celé přehlídce bude jistě lustr z poznámkových papírků nebo z lahví.
INGO MAURER (1932)
Narozen na ostrově Reichenau v Bodamském jezeře. Studoval typografii a grafiku v Německu a Švýcarsku. Od roku 1960 žije v USA a začíná se věnovat převážně designu osvětlovacích těles. Jeho díla byla vystavena v Centre Pompidou v Paříži, v Muzeu moderního umění v New Yorku, v Kolíně nad Rýnem a v dalších městech. Svítidla Ingo Maurera v Čechách prodává například firma Artemide.
Sdílet / hodnotit tento článek