Nastavení ceny za prodej – radši vyšší, nebo nižší?
Pro úspěšný prodej s maximálním ziskem je nastavení ceny klíčové. Nejprve je třeba zjistit aktuální tržní hodnotu nemovitosti a podle uvážení následně zvolit nejvhodnější cenovou strategii.
Většina prodávajících při uvedení nabídky na trh cenu nadhodnotí. Zejména ti, kteří na prodej nespěchají. Doufají, že svou nemovitost zobchodují s vyšším ziskem. Tato strategie však není vhodná pro všechny typy nemovitostí. Výsledky přináší jen v případech, kdy se jedná o mimořádnou nabídku. U standardních nemovitostí nejsou kupující ochotni zaplatit cenu vyšší, než je cena obvyklá. Na předražené nabídky buď nereagují nebo rovnou nabídnou odpovídající cenu. Čím déle je nemovitost v nabídce, tím méně je pro kupující atraktivní. Není výjimkou, že se takto prezentovaná nemovitost prodá pod cenou.
Oproti tomu na novou nabídku s odpovídající cenou bude reagovat větší počet možných kupujících. Nemovitost se zobchoduje rychleji a obvykle za cenu vyšší než v předchozím případě. Je-li nemovitost pro kupující dostatečně atraktivní, může se stát, že nabídnou prodávajícím i cenu vyšší.
S tímto kalkuluje třetí možnost – cena v inzerci se nastaví nižší, než je aktuální tržní hodnota nemovitosti, a následně se mezi zájemci vysoutěží nejvyšší nabídka. Tato strategie přináší prodávajícím maximální možný zisk. Je však třeba ji správně uchopit a velmi citlivě komunikovat s potenciálními kupci. Tak, aby skutečně došlo k očekávanému navýšení. Pokud se rozhodnete pro tuto strategii, doporučuji oslovit odborníka. Profesionální obchodník, který má s tímto způsobem prodeje zkušenosti, dosahuje zpravidla lepších výsledků než samotní prodávající. Ti leckdy situaci nezvládnou a nemovitost prodají za cenu inzerovanou, tedy se ztrátou.
VIDEO: Přednáška Lucie Tůmové „Jak prodat bydlení“
Prezentace nemovitosti – vyklidit, uklidit, stylizovat
S výslednou prodejní cenou úzce souvisí také stav a forma prezentace nemovitosti. Při finálním rozhodnutí volí většina kupujících mezi podobnými nemovitostmi. V této fázi už hrají svou roli i zdánlivé maličkosti. Proto svou nemovitost připravte tak, aby se v ní kupující cítili příjemně a uměli si představit, že jsou zde doma.
S velkým úklidem nečekejte na stěhování. Přebytečné věci a kusy starého nábytku, které již nepoužíváte, vykliďte ještě před prodejem. V případě potřeby vymalujte, vyčistěte koberce nebo kupte nové. Nemovitost pak působí vzdušněji a čistěji. Odstraňte drobné nedostatky a závady. Dotáhněte volné kliky u dveří, opravte kapající kohoutky, přilepte odlupující se tapety, vyměňte prasklé žárovky apod. Tyto úpravy nejsou v porovnání s prodejní cenou příliš nákladné a ze své praxe mohu potvrdit, že investice do nich se vyplatí.
Byt odosobněte a vše naaranžujte tak, abyste oslovili co nejširší okruh možných zájemců (efekt hotelového pokoje). Schovejte osobní předměty a nahraďte je neutrálními dekoracemi. Pozornost věnujte detailům i rozmístění menšího nábytku. V některých případech stačí přemístit skříňku nebo posunout jídelní stůl a prostor působí příjemnějším dojmem. Nezapomeňte odstranit stopy po domácích mazlíčcích.
Před každou prohlídkou pečlivě ukliďte a vyvětrejte. Roztáhněte závěsy a žaluzie, všude rozsviťte. Navoďte neutrální a příjemnou atmosféru. Špatný první dojem už později nenapravíte.
Výhodný prodej nemovitosti vyžaduje přípravu, čas a zkušenosti
Při důkladné přípravě a správném nastavení ceny svou nemovitost pravděpodobně zobchodujete za výhodnou cenu a v krátkém čase. Myslete však také na bezpečnost celé transakce. Smlouvy nechte vyhotovit právníkem specializujícím se na prodej nemovitostí a k zajištění kupní ceny využijte notářskou, advokátní nebo bankovní úschovu – viz článek Jak se připravit na prodej nemovitosti.
Sdílet / hodnotit tento článek