Z důvodu stavby přehrady, která hladinu Vltavy zvýšila zhruba o 20 metrů, bylo nutné vyřešit nové přemostění údolí, neboť dosavadní mosty byly příliš nízko. Žďákovský most vznikal v letech 1958 až 1967 (s přestávkou od roku 1960 až 1964). Na stavbu bylo použito 4116 tun oceli, z toho 3100 tun na oblouk. Náklady byly vyčísleny na 71 milionů korun včetně protikorozní ochrany.
Ke svému jménu most přišel podle osady Žďákov u Chrástu, která byla přehradou zatopena a přestala existovat. Mezi patkami má plnostěnný dvoukloubový oblouk o rozpětí 379,6 metru a celková délka oblouku činí 542,9 metru. Výška silnice nad vodní hladinou nádrže se pohybuje kolem 50 metrů (a více než 100 metrů k bývalému toku řeky). Autorem stavebního projektu mostu byly firmy Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Projektantem byl Oskar Oehler, autorem architektonického řešení Karel Vejmelka.
© Fotolia.com - martinfredy
Žďákovský most, který i přes svou velikost působí lehkým dojmem, se stal dominantou celého středního Povltaví. Už při jeho stavbě se počítalo s tím, že i díky nádhernému výhledu bude přitahovat pozornost turistů, v oblibě ho mají rovněž vyznavači adrenalinového bungee-jumpingu. Obestírá ho však i poněkud nelichotivý genius loci. Neblaze totiž proslul v případě takzvaných orlických vražd v 90. letech, kdy z něj gang shazoval své oběti v sudech na dno přehrady.
Most je pravidelně udržován a opravován. Při jedné kontrole v roce 1998 byly v trámu mostovky objeveny tři dlouhé trhliny. Stavba byla rychle opravena a s pomocí počítačové analýzy i zjištěna příčina poruchy. V uzavřených výztuhách trámu zřejmě zamrzla voda a v místech sváru, kde jsou vlastnosti oceli hodně změněny, pak led výztuhu porušil. Do výztuh byly tedy udělány otvory, aby se situace již nemohla opakovat.
© Fotolia.com - slunicko24
Most na silnici I/19 je od června 2015 v rekonstrukci, která potrvá až do října 2017. Pro automobily se otevřel v září 2016, pro chodce zůstává i nadále uzavřen. Oprava technické památky by měla stát 146 milionů korun bez daně.
V roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů.
A pokud je vám jeden most málo, můžete si prohlédnout zajímavé mosty v Praze, po kterých provede jiný náš článek.
Sdílet / hodnotit tento článek