Příkladná rekonstrukce
Hlavním cílem projektu bylo obnovit historický cihelný most, který je součástí areálu kulturní památky letohrádku Portz Insel. Toto území komponované pozdně renesanční až raně barokní krajiny nechal vybudovat v 17. stol. kardinál Dietrichstein, jednalo se o jednu z prvních velkoryse urbanizovaných příměstských krajin na Moravě a pravděpodobně i v širším prostoru severně od Alp.
Letohrádek byl situován na ostrově Portz a přístup k němu byl možný po sto metrů dlouhém mostě postaveném v nejužším místě rybníka. Most tvoří 15 půlkruhově klenutých cihelných mostních oblouků oddělených subtilními pilíři s oboustrannými jehlancovými břity. Krajní plně zděné úseky mostu zakončovala krátká rozevřená křídla s dekorativně tvarovanými nákolníky na koncích. Desáté pole od jihu bylo původně tvořeno dřevěnou zvedací mostovkou, která však byla v 19. století zrušena a prázdné pole bylo vyzděno v podobné formě jako ostatní části mostu.
Promyšlené konstrukční řešení
Konstrukční řešení mostu bylo skutečně promyšlené. Na část pilířů pod a mírně nad vodní hladinou byly užity velké opracované kamenné bloky, zbývající část byla provedena z cihel. Ve vrcholech mostních oblouků byly před líc vysazené cihly přitesané do dekorativního klenáku, rovněž jehlancový tvar břitů byl získán finálním přitesáním cihelného zdiva. Jedinečně zachované zůstalo i řešení odvodnění mostovky drenážními otvory vyloženými obloukovými střešními korýtky. Most se dochoval díky vynikající kvalitě cihel z cihelny Nicolsburg.
V rámci projektu se podařilo propojit historické komunikace komponované krajiny. Díky tomu byla obnovena souvislá cestní síť spojující katastry Mikulov, Sedlec a Drasenhofen a most se stal symbolem česko-rakouské spolupráce.
Sdílet / hodnotit tento článek