Nicméně bylo by asi chybou, nezajímat se o potřeby konzumentů – ti, jak známo, módním trendům rádi podléhají. Zároveň ale mají potřebu s designéry spolupracovat, ale své bydlení si dotvářet podle vlastních potřeb a nálad. Snad proto kdosi určil za módní trend posledních let nový prostor pro tvořivost a kreativitu (Handmade). „Lidé vyžadují variabilní organický design, na kterém se mohou sami podílet. Bude nutné vpustit do našich domovů novou vlnu invence. Čím více vlastnoručně vyrobených doplňků a nábytku, tím osobitější a přívětivější interiér. Lidé po celém světě se stále častěji obklopují věcmi, které pro ně něco znamenají. Návrat díky tomu zažívá třeba pletení a vyšívání,“ píše se v prestižním magazínu pro interiérový design a architekturu Freshome.com.
Portál si dále všímá nezbytných potřeb mužů a uvažuje o jejich širším zapojení do chodu domácnosti. Moderní interiér by měl být kompromisem mezi ženskými a mužskými aspekty designu, přičemž mužskými aspekty se rozumí střídmý a vyvážený styl a ženskými odvážnější barvy a větší počet dekorací. Užití a ovládání domácích spotřebičů by mělo být vysoce variabilní a zároveň velmi jednoduché, aby se posupně stíraly rozdíly v užívání mezi generacemi i mezi pohlavími.
Zdroj: Studio Aisslinger
Materiál, emoce a technologie jako určující aspekty
Nezbytnou součástí dobrého designu je kromě domácké atmosféry také plné využití vlastností nových materiálů a technologií. „Po estetické stránce bude design nových výrobků funkční, organický, jednoduchý, měkký, puristický, poetický, modulární a proměnlivý. Výrobky budoucnosti budou spojovat funkční aspekty s určitým variabilním vestavěným vybavením. Samotné vnímání výrobků se stane důležitějším, než funkční nebo technické úvahy a designéři budou muset být ještě citlivější na dialog mezi emocemi a technologiemi. Všechny výrobky budou navíc obsahovat malé čipy, které umožní produkt ihned objednat a on-line zaplatit,“ domnívá se německý designér Werner Aisslinger, který opravdu nemá rád slovo trendy, fandí moderním technologiím a hledá (jak často říká) osobitou duši moderní doby.
Ekologie z různých úhlů pohledu
Ekologické aspekty tvorby a všemožné úspory nazývá většina designérů trvalkou mezi uměleckými trendy. Mají potřebu plně realizovat myšlenku „design pro všechny“, aby následovali takřka nesmrtelný manifest proslulého Philippe Starcka, který prohlásil, že nemá rád bohaté, nabubřelé snoby a přímo nesnáší jejich monopol na design. Chtěl tím dokázat, že dobrý design může vlastnit úplně každý a také to, že vše se dá vlastně vyrobit velmi snadno a levně: „Z malého kousku polyethylenu a vzduchu vznikne poměrně rychle téměř dokonalá pohovka nebo křeslo. Nábytek je lehký, trvanlivý a odolný vůči všem vnějším vlivům. Ale pokud si vezmeme třeba takový dřevěný stůl nebo židli, musíte k jejich vytvoření obětovat něco živého. To se mi nelíbí. Myslím, že stromy bychom měli nechat růst. Chceme přece i nadále chodit do lesa a těšit se z něj. Naopak plast je materiál, jehož stačí použít jen velmi málo a může vzniknout i skutečně velký objekt,“ vysvětloval Starck.
Zdroj: Studio Aisslinger
Barevnost interiéru záleží na osobním vkusu
Nároky na barevnost interiérů se rychle mění a dalo by se říci, že vše si volí každý sám, podle svého vlastního vkusu a přirozeného naturelu. Společenské místnosti bude slušet dynamika, pohyb a energie, kterou docílíme pomocí barevných pruhů a nejrůznějších útvarů. Lze zvolit i velkoplošné tapety a obrazce na podlahy, pruhy mají koberce i polštářky. To vše je opravdu, ale opravdu „trendy“, píší designové magazíny a dodávají, že protipólem k naší hyperaktivitě musí být dokonalá relaxace. Barvy totiž mohou podporovat zdravý spánek a všeobecně prospívat našemu zdraví, ale doporučuje se sledovat nejen psychický účinek, ale také návaznost dané barvy na konkrétní předměty a prvky interiéru. U každé z barev se totiž předměty v interiéru nebo konkrétní aktivity dostávají do dominantní polohy a barva je s nimi přednostně myšlenkově spojována. Červená barva například asociuje krev a oheň, modrá oblohu a vodu, fialová duchovní aktivity. Vhodným doplněním zvolených barev a dalším neměnným designovým trendem jsou květinové vzory, a to především na bílém podkladu.
Nové nároky na prostorové dispozice bydlení
Posledním aspektem tvorby, který vyjmenovávají designové časopisy, jsou nové nároky na dispozice vlastního domu, velký nárůst nájemního bydlení a nové způsoby komunikace rezidentů. Lidé se již nechtějí svazovat hypotékami, více cestují, nelpí už na jednom konkrétním místě, jsou více mobilní a kreativní. Ve větší míře se prosazují menší domy jako investice, na sociálních sítích se hledají pronájmy a pobytové výměny, zájem je o sezónní byty a domy takřka po celém světě.
Sdílet / hodnotit tento článek