REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata
Feng shui: stavba, zahrada, interiér více o tématu

Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek kov

Pokud si necháte na svůj dům, nebo byt zpracovat důkladný rozbor feng shui, objeví se v něm jedna z šesti metod, tzv. Teorie pěti prvků. Její kořeny najdeme v přírodě, v podobách, které nabývá během jednoho solárního roku. Dnes se podíváme na prvek kovu, na to, jak souvisí s jevy v přírodě v podzimním ročním obdobím. V interiéru či architektuře můžeme prvek kovu podpořit různými způsoby. Jaké volit barvy, materiály nebo tvary?
Zdroj: Fotolia.com - XtravaganT

S tímto prvkem v designování interiéru k nám přichází spíše ztišení, analytický způsob uvažování, uzavírání projektů, vegetačního cyklu nejen v přírodě, ale i na osobní úrovni. Příroda nám přináší v době podzimu konkrétní životní podmínky a my na ně specifickým způsobem reagujeme, instinktivně, intuitivně.

Souvislost s ročním obdobím a s přírodou

Podzimní rovnodenností, která obvykle přichází 23. září, zahajujeme období, které ve feng shui nazýváme prvkem kovu. Vidíme, jak se dny zkracují a pociťujeme, jak tepla (jangové energie) ubývá, spějeme k jinové (chladnější, temnější) části roku, k podzimu a zimě.

Severní polokoule se odklání od Slunce, aby naopak u protinožců sluneční paprsky sílily a den se prodlužoval. Je zajímavé pozorovat, jak v rámci jednoho energetického celku, jakou naše planeta je, jak se vyvažují energie jin a jang, jak se prolínají na obou polokoulích v ročních obdobích, které jsou ve vzájemném protipólném vztahu.

Všeobecně vnímáme, že čím méně sluníčka, tzn. tepla a světla máme, tím jsme línější, pomalejší, spavější. Naše fyzické tělo i psychika samozřejmě reaguje na tyto vlivy. Příroda a vše živé přirozeně zpomaluje vegetační pochody. Uvádí nás do stavu klidu a zimního spánku. Je nám i více chladno, jdeme více „do sebe“ a právě okolní podmínky nás nutí žít spíše uvnitř svých příbytků.

Stříbřité mlhy, bělavě šedivá obloha, i to listí vypadá jako kovové, zlaté či mosazné. Zdroj: Fotolia.com - WernerStříbřité mlhy, bělavě šedivá obloha, i to listí vypadá jako kovové, zlaté či mosazné. Zdroj: Fotolia.com - Werner

Uveďme si zcela banální příklad a podívejme se na následující proces očima feng shui. Běžný strom má nedostatek jangové sluneční energie, nemá sílu vypumpovat mízu až do koruny stromu a pak dále směrem od středu kmene k listům. Toto je povaha jangové energie, stáčí veškerou hmotu směrem nahoru a ven. Listy v tomto nedostatku „chi“ tedy v nedostatku přísunu živin začnou žloutnout, a to se děje samozřejmě odshora, kam již energie a potažmo živiny nevystoupají. Míza se postupně začíná stahovat dolů, do kořenů. Proces klesání energie směrem dolů a na svůj střed při nedostatku jangové slunečné energie, je právě základním momentem, ze kterého čteme ve feng shui tvarový vzor pro prvek kovu.

Je to kruh, koule, ovál, zaoblené tvary. Používáme ho tam, kde potřebujeme v interiéru vytvořit náladu, právě stejný pocit, jako nám přináší příroda v době podzimu. A to je ztišení, koncentraci na věc, ochlazení.

Je opakem toho, co máme kolem sebe v období mezi jarem a létem, co přináleží jaru, prvku dřeva, kdy jangová energie, resp. nálady a všechny vegetační procesy. Vše dění v přírodě je dynamický proces stahování (jin) a roztahování (jang). V přírodě i v životě se neustále dějí věci v důsledku změny, protože všechny jevy a procesy oscilují mezi jinem a jangem. Jejich polaritní data jsou letní a zimní slunovrat.

Stejný proces se děje i nám lidem. V každém roce jsou ony pochody stejné a pociťujeme je na své psychice, která automaticky reaguje na přírodní vlivy. Stejný proces probíhá ve smyslu stárnutí. Lidé začínají šedivět, protože jim v určitém věku, v podzimu jejich života, začíná celkově jejich životní energie ubývat.

"Tyto archetypy projevů přírody působí na každého živočicha podobným způsobem, s tím rozdílem, že někdo je více citlivější na vjemy všeho druhu, někdo méně. Někdo více překrývá tyto vizuální vnější signály rozumem a tím si dává svoje stop k tomu, aby je tolik nevnímal a neprožíval".
Mgr. Radka Hozmanová

Inspirace z podzimní přírody pro prvek kovu v návrhu interiéru

Styl

Povaha prvku kovu se vepisuje do stylu. Kov může mít podobu silných ocelových konstrukcí, ale i jemného šperku. Proto můžeme rozeznat dvě podobenství. Pevnost kovu využívaná v těžkých továrních konstrukcích, přešla do podoby industriálního stylu, do prvků technického designu, nebo ohýbaného kovového nábytku.

Rovněž stylem prvku kovu se rozumí zjemněný styl, tzv. eklektický, kdy v interiéru máme promyšleně sladěné dva, tři styly dohromady. Patří sem tzv. zámecký, nebo i vytříbený moderní styl, kdy kombinujeme současný špičkový design se starožitnými klasickými prvky v nábytku, dekoracemi. Důvodem zařazení pod prvek kovu je prvotřídní zpracování materiálu, výtvarná hodnota a kvalitní výrobní materiál.

Typický příklad stavby s prvkem kovu v konstrukčním materiálu, zde i v půlkruhovém tvaru fasády. Její ocelové konstrukce a skleněné stěny, představující prvek vody. Oboje působí chladně, stejným způsobem vytváří nálady jejich obyvatel na osobních rovinách. Je zde předpoklad, že se může přenášet i do mezilidských vztahů. Zde by prvek dřeva v designu venkovní fasády pomohl vyrovnat chlad. Rovněž i prvek země, kámen by matnou a surovou strukturou rozbil hladký a lesklý povrch skleněných venkovních stěn. Zdroj: Fotolia.com - ArtwellTypický příklad stavby s prvkem kovu v konstrukčním materiálu, zde i v půlkruhovém tvaru fasády. Její ocelové konstrukce a skleněné stěny, představující prvek vody. Oboje působí chladně, stejným způsobem vytváří nálady jejich obyvatel na osobních rovinách. Je zde předpoklad, že se může přenášet i do mezilidských vztahů. Zde by prvek dřeva v designu venkovní fasády pomohl vyrovnat chlad. Rovněž i prvek země, kámen by matnou a surovou strukturou rozbil hladký a lesklý povrch skleněných venkovních stěn. Zdroj: Fotolia.com - Artwell

Kruh jako tvarový znak kovu vyjadřuje rovněž i symbol nějakého objektu, samostatně stojícího,

výrazné povahy, např. sochy, sousoší, fontány. Na formální, tvarové úrovni pomůže stáhnout pozornost do jednoho bodu. Silný prvek kovu mají budovy, které mají kulaté půdorysy, kulaté věže, kupole, kulaté arkýře (románské rotundy, budova římského Panteonu, Bílý dům, pražská 02 Aréna, fotbalové stadiony) Tvar kruhu kumuluje energii lidí do celku, nechává nás přemýšlet, záleží, zda jde o světské, nebo duchovní charaktery budov.

Barva

Jmenujme zlatavé odstíny, které objevujeme na listech, někdy až měděné, jindy šedá až stříbřitá, bělavě mlžná barva zatažené listopadové oblohy, hnědošedé a antracitové odstíny polí, šedá, khaki odstíny vysloužilých luk s nádechem platinové barvy rosy říjnových ranních ros. Jinovatka vytváří metalický efekt na všechny tlumené barvy podzimu. Obecně jsou to chladnější barvy, na psychiku působí stejným dojmem. Stejně tak, jako je příroda „ospalá“ v tento roční čas, stejný vliv mají barvy prvku kovu na naši psychiku. Pokud je jich v interiéru převaha, mohou nás stahovat do smutku a pomyslného zimního spánku a rovněž odcizovat navzájem.

Mandala, symbol jednoty, zde v podobě šperku, brože. Na stěnách symbolem mandaly navozujeme stejný pocit, sjednocení a vyrovnání nás samých se sebou a vnější světem. Zdroj: Fotolia.com - Olga NaidenovaMandala, symbol jednoty, zde v podobě šperku, brože. Na stěnách symbolem mandaly navozujeme stejný pocit, sjednocení a vyrovnání nás samých se sebou a vnější světem. Zdroj: Fotolia.com - Olga Naidenova

Tvar, vzor

Pro prvek kovu je tedy základním tvarem kruh, koule, ovál, zaoblené tvary, rovněž i spirála, soustředné kružnice jako dekor na látkách, obrazech, designu užitkových předmětů...

Tvar kruhu pomůže pocitově stáhnout, zkoncentrovat pozornost právě do jednoho místa,

do konkrétního bodu. Může to být zavěšená plastika, krásný dekorační talíř, symbol mandaly,

kulaté zrcadlo apod. Kov je solitér, upoutává pozornost a naopak. Solitér ve feng shui je svojí formou prvkem kovu.

Loftové kanceláře v industriálním stylu. Jakými úpravami vneseme do dané situace harmonii?  Tvarové rozlišení zón a přechody mezi plochami na podlaze bych doporučila ve tvaru prvku vody, tzn. v jinových, vlnitých liniích. Zpříjemní to vnímání úrovně základu, podlahy. Rohy působí agresivně, útočně. Stropy jsou hodně vysoké. Lidé mohou hůře uchopovat svoje pracovní úkoly a přenášet je do akce. Je zde předpoklad, že budou spíše ve svých myšlenkách, můžou se hůře soustřeďovat. Stěny vymalovat na střední odstín konkrétní barvy a to do výše druhé vyšší vodorovné lišty na okně. Na stěny doporučuji obrazy v černém dřevěném rámu. Jednotlivé skříňky, oddělující jednotlivé sekce v celé velké kanceláři doporučuji barevné, např. citronově žluté. Velmi příjemně působí cihla v původním zdivu, byť natřená na jemnou pastelovou světle okrovou barvu, ladící s tóny parketové podlahy a vsazeného linolea, marmolea. Zdroj: Fotolia.com - Christian HillebrandLoftové kanceláře v industriálním stylu. Jakými úpravami vneseme do dané situace harmonii? Tvarové rozlišení zón a přechody mezi plochami na podlaze bych doporučila ve tvaru prvku vody, tzn. v jinových, vlnitých liniích. Zpříjemní to vnímání úrovně základu, podlahy. Rohy působí agresivně, útočně. Stropy jsou hodně vysoké. Lidé mohou hůře uchopovat svoje pracovní úkoly a přenášet je do akce. Je zde předpoklad, že budou spíše ve svých myšlenkách, můžou se hůře soustřeďovat. Stěny vymalovat na střední odstín konkrétní barvy a to do výše druhé vyšší vodorovné lišty na okně. Na stěny doporučuji obrazy v černém dřevěném rámu. Jednotlivé skříňky, oddělující jednotlivé sekce v celé velké kanceláři doporučuji barevné, např. citronově žluté. Velmi příjemně působí cihla v původním zdivu, byť natřená na jemnou pastelovou světle okrovou barvu, ladící s tóny parketové podlahy a vsazeného linolea, marmolea. Zdroj: Fotolia.com - Christian Hillebrand

Materiál

Jistě, je to kov. Země i kov má povahu jin, kov je více jin, oproti povaze prvku země, tzn. je více pevný, jeho atomy vytvořily nejvíce kumulovaný typ energie, který na Zemi najdeme. Kov je stabilní, pevný, těžký na pocit i fakticky, chladivý. Díky pevnosti používáme jako konstrukční i designový materiál, ocel, železo, slitiny kovů, mosaz.

Jemnou podobu kovu využijeme v interiérech jako dekorační, designové nebo užitkové předměty

a to podle rozboru domu podle parametrů feng shui. Jmenujme např. kovový nábytek, konstrukční zdobné prvky: nohy stolů, mísy, vázy, svícny, věšáky, zábradlí.

Kovové předměty s matným povrchem mají klidnější povahu, připomínají jinovatku a s tím spojený klidný podzim. Kovové předměty s lesklým povrchem aktivují prostor. Teplejší (zlatavé) barvy kovů jako je mosaz, měď, přinesou hřejivější (jangovější) netoliko chladivou atmosféru, nežli bílé (jinovější) barvy kovu, nerez, ocel, alpaka, cín.

Kovová vlákna rovněž najdeme v různých interiérových textiliích zejména klasického stylu. Nejen svojí kvalitou, ale i vahou vytváří těžší, vážnou, ale zároveň i noblesní atmosféru: Porcelán, perleť, diamant.

Prvek kovu podporují i předměty informačních technologií, technické přístroje (televizory, rádia, mobily, notobooky). Beton svojí chladivou „bezemoční“ povahou vytváří v domácím interiéru neosobní pocity.

Tepané kovové ozdobné nádoby jako dózy s víkem symbolizují jinový (hromadící) efekt „chi“, tzn. např. schopnost udržet peníze pohromadě. Zdroj: Fotolia.com - PunkbarbyTepané kovové ozdobné nádoby jako dózy s víkem symbolizují jinový (hromadící) efekt „chi“, tzn. např. schopnost udržet peníze pohromadě. Zdroj: Fotolia.com - Punkbarby

Textilie

Textilie vybrané pod prvkem kovu mívají lesk, nemusí ho způsobovat kovové vlákno. Jmenujme hedvábí. Dále jmenujme brokátové tkaniny z přírodních vláken, taft, mušelín, krajka, šantung, výšivka. Lesklá vlákna, vyvolávající dojem přírodních vláken ušlechtilých tkanin, bývají mnohdy vyrobeny z umělých vláken, proto pod prvek kovu nepatří svojí podstatou, pouze noblesu prvku kovu imitují. (Umělá vlákna mají povahu prvku ohně).

Otázka a malé shrnutí závěrem?

Mějme na paměti, že každý prostor by měl obsahovat harmonicky sestavený celek, kde každý z pěti prvků by měl být zastoupen tak, aby vše vytvářelo příjemnou náladu. V opačném případě se cítíme ne zcela dobře. „Něco“ nám vadí. Určitě to nevidí člověk, který si ji vytvořil, tomu je v takovém prostoru často dobře.

Člověk, který si zařídí pokoj, kde je převaha nějakého prvku, a přijde k němu návštěva, která je také v nějakém psychickém rozpoložení, ale řekněme, vyrovnaném, vnímá, že mu je tam nepříjemně.

Znamená to, že první člověk má přebytek dané energie, protože ji tak cítil a vepsal si ji do zařízení pokoje. Je pravděpodobně v nějaké osobní psychické nerovnováze. Po čase, pak si může říct: „Jak jsem v tomhle mohl žít, vůbec jsem to neviděl.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Feng shui: stavba, zahrada, interiér

  1. Feng shui – principy z přírody
  2. Feng shui – světové strany v souvislostech
  3. Jak působí barvy v interiéru podle ročních období a feng shui
  4. Feng shui – Tao, jing, jan a symbolika v praxi
  5. Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek dřeva
  6. Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek oheň
  7. Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek země
  8. Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek kov
  9. Vyladění interiéru podle feng shui: Prvek voda
  10. Feng shui: Základní rozdělení půdorysu dle metody Pakua

Přečtěte si více k tématu Feng shui: stavba, zahrada, interiér

Zdroj: TERRA FLORIDA

Přírodní prvky a zeleň v moderní architektuře mají stále větší význam. Zeptali jsme se krajinářských architektů

O významu krajinářské architektury a designu nelze pochybovat. Dlouhá léta podceňovaná disciplína prochází znovuzrozením. Krajinářská architektura je součástí takřka každé větší stavby, součástí širších týmů jsou nejenom samotní architekti a urbanisté, ale často i botanici, případně i další přidružené profese dle…

Oheň pro zahradu i terasu v rukou designérů: Krby, grily, udírny

Oheň pro zahradu i terasu v rukou designérů: Krby, grily, udírny

Oheň je odpradávna znakem pospolitosti a útulnosti. Vytváří specifickou atmosféru. Přenosná ohniště, venkovní krby i celé kuchyně mohou domy vhodně doplňovat a vytvářet velmi zajímavé a inspirativní prostředí. Vědí to majitelé domů i designéři.

Foto: Takeshi Noguchi

Bydlení jako v oříšku. Pasivní dům dle německé školy a japonské filosofie

V určitý moment možná dosáhnete poznání, že není až tak podstatná rozlehlost vašeho obydlí, jako to, co se vlastně nachází v těsném okolí vašeho domu a celoživotního prostoru k obývání. A tehdy nejspíš přijdete na chuť konceptu, za kterým už dlouho stojí japonský architekt Tono Mirai, jeden ze skalních zastánců…

REKLAMA