Odborníci přitom upozorňují, že pojem sezónnosti začíná být čím dál více relativní – prvky domácnosti určené pro konkrétní roční období lze totiž využívat prakticky po celý rok. Podobně se pak vyjadřují i o fenoménu stavební sezony.
Zařizování stavby či domácnosti je spojené s mnohými stereotypy, jedním z nejčastějších je přitom sezónnost montáží či jiných prací. Výrobci přitom upozorňují na to, že k pořízení nového příslušenství do domu či revizi starého se uživatelé mohou uchýlit prakticky kdykoliv. Jedním z velmi častých případů jsou prvky, které jsou součástí pláště stavby. Jejich zakoupení, montáž či revizi mají lidé velmi často spojenou se stavební sezonou, která zpravidla trvá od začátku jara do nástupu prvních mrazů.
Podle odborníků se však jedná o dlouhodobý předsudek, jehož vymýcením by uživatelé mohli ušetřit čas i peníze. „I během zimních měsíců je možné do domu instalovat různá příslušenství jako stínící techniku či garážová vrata. Na stavbě se v těchto případech může pracovat prakticky kontinuálně, klidně i v nejchladnějších měsících. Ostatně montážní pracovníci fungují jako jiná zaměstnání po celý rok,“ uvedl Jan Malysz, obchodní ředitel společnosti Lomax, která se specializuje na výrobu garážových vrat a stínicí techniky.
O osvětu se snaží i firmy, které nabízejí příslušenství určené pro interiér stavby. Jednou z nich je společnost ENBRA zabývající se prodejem, instalací a servisem otopné techniky či klimatizačních zařízení. „Uživatelům vždy doporučujeme, aby se nebáli opatřit si příslušenství do domácnosti mimo sezonu. Reflektují to však spíše sporadicky, a to i přesto, že daný sortiment mimo hlavní období nijak neomezujeme. V létě tak zaznamenáváme mimořádnou poptávku po klimatizacích, v zimě je pak největší zájem o systémy pro vytápění domácnosti,“ řekl vedoucí technického oddělení společnosti Ivo Winkler. Pro spotřebitele to tak často znamená, že se musí kvůli velké vytíženosti firem a montážních pracovníků smířit s delší prodlevou mezi objednávkou a samotnou instalací zařízení.
Jiná situace panuje u stavebních materiálů. U některých se totiž vlivem nízkých teplot zpomalují chemické reakce, nedoporučuje se proto stavět při nižších teplotách než 5 °C. Hrubou stavbu je zároveň potřeba nechat vymrznout. „Pojem stavební sezóna byl, je a stále bude existovat, i když poslední roky se díky nebývalé poptávce po stavebních materiálech stal pro výrobce v podstatě celoroční záležitostí. Dalším faktorem jsou i současné klimatické podmínky. Již několikátá mírná zima umožnila téměř nepřetržitou práci na stavbách. Velký objem pojmou i rekonstrukce, které rovněž nejsou vázány na jarní a podzimní termíny, ale probíhají celoročně,“ uvedl vedoucí marketingu společnosti Xella CZ Luděk Suchomel.
Kratší lhůty i o několik měsíců
Jako jednu z výhod pořízení příslušenství mimo sezonu zmiňují odborníci především kratší čekací dobu mezi objednávkou a samotnou instalací. Zatímco během špičky se často jedná i o několik měsíců, v opačných případech je možné již vyrobené a naskladněné příslušenství instalovat i týden po objednání. Uživatel se navíc může s produktem blíže seznámit a v období, kdy budou jeho služby nejvíc potřeba, jej pak využít na maximum.
Odborníci taktéž upozorňují, že podobně jako u stavebnictví se sezónnost stává spíše relativním pojmem. „Uživatelé si příslušenství stále pořizují v období, kdy ho z hlediska uživatelského komfortu nejvíce potřebují. Ne každý si však uvědomuje, že například venkovní rolety slouží i v zimě jako výrazný tepelně-izolační prvek. Propojení stínicí techniky se systémem vytápění prostřednictvím takzvané chytré domácnosti zároveň znamená významnou úsporu na vytápění,“ popsal Jan Malysz. Podobně se vyjadřuje i Ivo Winkler. „Současné modely klimatizací mají i funkci vytápění, místnost začnou ohřívat prakticky okamžitě. Neznamená to tedy, že by v zimním období nenašly využití,“ doplnil.
Pozdní revize může znamenat špatnou funkčnost
Sezónní stereotypy se však nemusí vždy týkat pouze nákupu stavebních materiálů či příslušenství do domu. „Velkým problémem bývají i revize stávajících zařízení, například kotlů či komínů. Lidé tyto záležitosti často nechávají až na začátek topné sezony, kvůli omezenému počtu specialistů a obrovské poptávce to však zpravidla znamená dlouhé čekací lhůty. Závady na vytápěcím systému pak mohou mít neblahý vliv nejen na funkci, ale především na komfort uživatele i na výsledné náklady,“ doplnil Winkler.
Proto je podle něj potřeba vše řešit včas, ideálně během letních měsíců, kdy je vytíženost specialistů minimální. Podobný postup lze přitom doporučit i u pořizování paliva na zimu, jehož ceny bývají během topné sezony zpravidla vyšší než v letních měsících. Druhou možností jsou pak různé bonusy prodejců mimo sezonu, kam se řadí například doprava zdarma či zakoupení tvrdého palivového dříví za cenu měkkého.
Sdílet / hodnotit tento článek