REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Jak pevné jsou skleněné mosty? Zkouška odolnosti vás přesvědčí

Skleněné mosty jsou teď v módě. Rekordmanem co do počtu jejich realizací i extrémních provedení je nyní bezpochyby Čína, která se může světu pochlubit 6 metrů širokým a 430 metrů dlouhým mostem v horách u Čang-ťia-ťie.

Odvážným nabízí nevšední rozhled po údolích, které se vinou v průměru 360 metrů pod nimi. Jak se čínští provozovatelé a správci mostu, stejně jako designér celého projektu, izraelský architekt Haim Dotan, vypořádali z nařčení a obav o nedostatečné stabilitě stavby?

Když byla masivní stavba nad kaňonem Wulingyuan 13. září roku 2016 slavnostně otevřena, vzbuzovala značnou nedůvěru. Přeci jen, dílo opírající se o čtyři klenuté podpůrné pilíře a závěsný systém působilo v krajině strmých hor dost nepřirozeným dojmem. Ten podtrhovalo 120 prosklených bloků pochozí podlážky, vyrobených z tvrzeného skla. Výhled do okolí byl sice nádherný a nerušený, ale trochu kalený strachem a nejistotou. Vydrží, nebo nevydrží? Návštěvníci si také stěžovali na podezřele zvuky, a nakonec i na několik prasklin, které se na jeho povrchu objevily. Po třinácti dnech tak byl z bezpečnostních důvodů raději odstaven z provozu.

Pro čínské investory, které tahle zábava přišla na 3,4 milionů dolarů, a izraelského architektka Haima Dotana, autora projektu, to byla velmi špatná reputace. Most, který se měl poeticky ztrácet v mlze nad útesy, je také mohl profesně zruinovat. Nastalo tedy velké hledání chyb. Ukázalo se, že nestály na straně stavitele, ale návštěvníků. Stavba mostu byla technicky dimenzována na provoz 800 lidí denně (což víc než dobře pokrývá pravidelné přechody lidí z vesnic na obou stranách), ale návštěvníků se tu po otevření procházelo současně kolem osmi tisíc, a v jednom dni jejich počet dokonce přesáhl 80 000. Stačilo tedy jen regulovat denní provoz, aby zůstala stabilita zachována. Dne 30. září 2016 byl skleněný most znovu otevřen, teď už za kontrolovaných podmínek.

Pořád tu ale byla k vyřešení otázka otřesené pověsti architekta a stavitelů. Média sice několikrát popsala systém trojvrstvých tvrzených skleněných desek (širokých 1,5 centimetrů, lepených k sobě), s tím, že každá samostatně by bez problémů člověka dokázala unést. Ale nikdo tomu moc věřit nechtěl. A tak byla zrealizována velkolepá show (na které nechyběly místní celebrity nebo reportéři z BBC), při které se s jištěním mohli pokusit probít skrz sklo mostu bouracími kladivy. Neúspěšně.

Jak pevné jsou skleněné mosty? Zdroj: Mirror.co.uk

I když se jim několika údery podařilo poškodit sítí prasklin povrchovou vrstvu, k dalším dvěma se neprobili. A aby provozovatelé mostu dokázali, že se skutečně není čeho bát, nechali přes rozbitou desku projet pasažéry naložené SUV. Tato skutečně důkladná demonstrace pak návštěvníky uklidnila. Možná bychom u některých našich kontroverzních projektů měli vyzkoušet něco podobného. Byly přeci časy, kdy u nás zedníci museli udělat na komínu postaveného domu stojku, ne?

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: bhisham pratap padha

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

Zdroj: Michiel van der Kleij

V Holandsku staví most 3D tiskárna. Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

Projektů, které dokazují šíři využitelnosti 3D tisku ve stavebnictví, se vrší jeden na druhý. Jen málokterý alternativní tvůrce se ale zatím odhodlal vstoupit na „mokrý“ terén. Prázdný prostor mezi dvěma břehy teď ale dost originálním způsobem vyplnil nizozemský architekt a designér Michiel van der Kley.

Železnice-ilustrační obrázek, fotolia

Architekti v soutěži navrhnou podobu terminálu rychlodráhy v Roudnici nad Labem

Správa železnic chystá další architektonickou soutěž na podobu terminálu vysokorychlostní železnice, a to v Roudnici nad Labem. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan. Informovala o tom Správa železnic v tiskové zprávě. Organizace už dříve uskutečnila architektonickou soutěž také pro terminál…

REKLAMA