Mimo téma dřeva je nutno uvést, že v letošním roce byla velmi úspěšná česká prezentace studia skla a produktového designu pražské UMPRUM, která se představila v rámci výstavy Glassmania, Young Czech Glass. Ocenění získal Rony Plesl za instalaci nazvanou Sacred Geometry neboli Posvátná geometrie, kde vzdává poctu základním prvkům výroby skla, a to ohni a dřevu. K tradičním postupům, přírodním materiálům a enviromentálním výzvám se odkazuje i již zmíněná Leaving a Legacy.
O kráse dřeva
Na výzvu předsedy LDF sira Johna Sorrella reagovala celá řada vlivných designérů, firem a institucí. Představili dřevo v souvislostech, ocenili jeho krásu a význam pro budoucnost. Převažovaly objekty ze statného amerického červeného dubu (Quercus rubra), z nichž vyzařoval respekt a úcta k tradici. „Legacy je poselství dané prostřednictvím objektu, jež je navržen tak, aby mohl být po generace předáván rodinám či institucím,“ vysvětluje John Sorrell a představuje některá díla, která zdobila kolekci Leaving a Legacy.
Max Lamb a jeho komorník
Britský designér Max Lamb chce přítomné přesvědčit, že i v kanceláři se uplatní „Komorník“. Skryje vás, když se potřebujete převléknout, nalíčit nebo prostě jen upravit. „Tento objekt je jako osoba stojící v místnosti podávající vám šaty…,“ podotýká.
Duo Terence Woodgata
Zasedací místnost v Královské opeře v Londýně (The Royal Opera London) zdobí dílo proslulého designéra Terence Woodgata. Masivní červený dub se skrytými kovovými tyčemi dává místu důležitých schůzek patřičnou vážnost i nostalgii let šedesátých.
Marlène Huissoud pomáhá včelám žít
Designérka Marlène Huissoud nedostala tento úkol náhodou. Její otec byl včelařem a ona sama má k přírodě velmi blízko. S pomocí zručných řemeslníků vytvořila pro expozici nazvanou Budoucnost zemědělství v britském Muzeu vědy (Science Museum Group) speciální úly a pomocí pyrografie (opalovaný červený dub) demonstrovala i svůj vztah k biologické rozmanitosti a ekosystémům.
Raw Edges (Yael Mer & Shay Alkalay) pro milovníky knih
Cílem tohoto nápaditého stojanu je přilákat lidi do londýnského knihkupectví a galerie (The Whitechapel Gallery Bookshop) a ukázat jim, co všechno je možné vyrobit z amerického červeného dubu. Bude složit nejenom k prezentaci katalogů, ale i jako artefakt při udělování knižních cen i cen kritiky.
Tradicionalisté z Jasper Morrison Studia
Kolekce dvou židlí a stolu, které dávají vyniknout kráse amerického červeného dubu. Vytvořilo je studio Jasper Morrison s největší pečlivostí a ručním dopracováním detailů. Mají název Fugu a přestěhují se po výstavě do kanceláře ředitelství muzea (Victoria & Albert Museum).
Odkaz v díle Tomoka Azumiho
Dílo designéra Tomoka Azumiho má evokovat karibský nábytek, připomínat cesty otrokářských a koloniálních lodí, objevovat nové kontinenty. Po prezentaci bude umístěno na zahradu objednavatele jako dar vnukovi. Typické jsou zde tenké lamely amerického červeného dubu ohnuté parou do tvaru lodi. „Chci, aby si vnuk zapamatoval spletité cesty osudu naší rodiny,“ říká Kwame Kwei-Armah.
Sebastian Cox a krása detailu
Designer Sebastian Cox vytvořil pro ředitelku Britského filmového institutu (British Film Institute) speciální pracovní stůl, který by měl připomínat její lásku k psanému slovu. Kromě klasické výbavy (židle, stůl) tady najdeme celou řadu detailů, které ladí s okolím, i detailů souvisejících přímo s psaním, jako je například držák pera či svitky papíru.
Studiomama (Nina Tolstrup + Jack Mama) uvádí
Malý a velký muž s otevřenými ústy – tak by mohla jmenovat interakce dvou poštovních schránek pro Serpentinskou galerii (Serpentine Galleries London). Autor objektu chce věřit důležitosti ručně psaných pohlednic i v našem digitálním věku a žádá kolemjdoucí, aby někomu napsali a psaní sem vhodili.
Martino Gamper pro lásku k hudbě
Police na rozsáhlou sbírku vinylových desek vytvořil designér pro uměleckou ředitelku anglického národního baletu (English National Ballet). Červený dub zde posloužil k vytvoření vodorovných polic a světlejší dýha k tvorbě vertikálních komponent.
Rozhledna od Dallas-Pierce-Quintero (Juliet Quintero)
Designérka vytvořila nápaditou rozhlednu, která má tvar ptačího hnízda. Masivní dub je konstrukčně upravován a speciálně ošetřen pro dané použití. Hnízdo blahosklonně přehlíží rybníky na venkovském sídle obklopeném stromy. „Je to hra s prostorem rozjímání a prostorem reflexe,“ říká o svém díle Juliet Quintero.
Sdílet / hodnotit tento článek