Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze

Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí. Na Smíchově budou cestující moci na jednom místě využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro i tramvaje, a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné.
Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze

Návrh nového dopravního terminálu na Smíchově má detailní podobu. Terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšíření nástupní haly a úprava přednádražního prostoru. Nyní hlavní město vypsalo výběrové řízení na nového projektanta. Výstavba moderního terminálu by mohla začít v roce 2021.

Terminál bude moderní přestupní bod integrované dopravy, který propojí železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu). „Kvalitní doprava je klíčová pro budoucí rozvoj města. Věřím, že občané plánovanou proměnu na Smíchově uvítají a že nový terminál přispěje k rychlejšímu a pohodlnějšímu pohybu po městě,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje.

Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak cestujícím jednodušší přesun na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulněním celého prostoru.

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout nové náměstí. Studie dále plánuje nový bezbariérový vstup do stanice metra včetně nového napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk ze železnice.

V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let 20. století, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončena a bude předmětem jednání zainteresovaných institucí se SŽDC.

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ uvádí dále Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Více v tiskové zprávě Na Smíchově vznikne moderní dopravní terminál

Vizualizace, studie a další informacena stránce IPR Praha Terminál Smíchov

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

Poprvé v České republice se zde využívá technologie UHPC betonu pro tento typ konstrukce. Její hlavní výhodou jsou velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let.

REKLAMA