REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje transevropské dopravní sítě.

Britské studio Zaha Hadid Architects (ZHA) společně s estonským Esplanem nám nyní dávají nahlédnout pod pokličku hrnce, ve kterém se zatím vaří návrhy jednotlivých realizací Rail Blatica. Jejich návrh železničního uzlu tallinnském Ülemiste totiž vyhrál soutěž, a půjde do realizace.

Skutečně velký a moderní dopravní terminál

Přípravné a realizační fáze jsou zajímavé nejen tím, že dávají vzniknout 870 kilometrům nové železniční tratě (tak masivní rozšíření v jinak poměrně hustě infrastrukturou propojené Evropě rozhodně obvyklé není), ale především důrazem na moderní pojetí celého konceptu. Plně elektrifikovaná a vysokorychlostní trať je totiž pro řadu tratí připojených měst zatím pořád jen snem budoucnosti.

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Terminál v Ülemiste je v návrhu ZHA pojat jako multimodální a polyfunkční dopravní uzel. Svým komplexním designem řeší napojení dojíždějících na Tallinn (včetně autobusů a tramvají), ale nad rámec vnitrostátní přepravy osob ještě počítá s připojením na silniční dopravní síť a komunikaci s mezinárodním letištěm.

Komplikované zadání stanice pak odpovídá geometrii objízdných tras, které se protínají v klíčovém uzlu objektu. Stanice byla navržena a plánována podle standardů a směrnic BREEAM, a při hodnocení vítězného projektu nešetřil Taavi Aas, ministr hospodářství a dopravy Estonska, pochvalnými slovy. Podle něj se jedná o úchvatnou ukázku synergie konceptů moderní přepravy, ve velmi atraktivním provedení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

Plzeň hlavní nádraží

Historickou budovu nádraží v Plzni čeká oprava za 720 milionů

Historickou památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží v Plzni čeká od příštího roku kompletní rekonstrukce. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele oprav, s nimiž by se mělo začít v březnu 2021. Trvat by měly dva a půl roku a předpokládané celkové náklady jsou 721 milionů korun, sdělila…

REKLAMA