REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Silnice ze solárních panelů? Holanďani zkoušejí, jestli by to šlo

Firma SolaRoad u Amsterodamu, uvede do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. U betonových bloků se solárními moduly bude testována odolnost povrchu. Nabíjení projíždějících elektrokol je ale hudbou budoucnosti.

Není nutné rubat uhlí nebo těžce získávat ropu z mořského dna, ale stačí se naučit dláždit ulice, silnice a dálnice solárními panely. Vždyť Slunce svými paprsky vysílá k Zemi desetitisíckrát více energie, než se zde spotřebuje. A kdyby například v USA pokryli všechny své silnice a dálnice fotovoltaickými panely, získali by trojnásobek své současné celkové spotřeby elektřiny. Na první pohled bláznivý nápad se snaží ověřit v praxi skupina nadšenců v Nizozemsku.

Firma SolaRoad v obci Krommenie, asi 25 kilometrů severně od Amsterodamu, uvede 20. listopadu do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. Odvážný a drahý experiment přišel na tři miliony eur (přibližně 80 miliónů Kč). Polovinu z toho poskytla vláda provincie Severní Holandsko, další peníze daly například organizace pro průmyslový výzkum TNO a stavitel silnic Ooms Civiel.

Postavit spolehlivou solární stezku není jednoduché. Odborníci vyvinuli a vyrobili pravoúhlé moduly z betonu o rozměrech 3,5 x 2,5 metru. V nich jsou zapuštěny solární křemíkové moduly, které kryje centimetr silná vrstva speciálního skla. Moduly musejí zadržovat dešťovou vodu i sníh. Pilotní projekt v Krommenie by měl také ukázat, do jaké míry účinnost panelů snižuje stín, který vrhají cyklisté a chodci. Je také otázka, jak dlouho vydrží nepoškozený povrch ze speciálního skla. Z laboratorních pokusů vyplynulo, že by měl odolat i tlaku velkého náklaďáku, ale je ohrožen i zespodu mohutnou silou kořenů stromů. Další vážná otázka je, jestli se vůbec může výroba elektřiny "na ulici" vyplatit? Solární panely se musejí natočit ke Slunci ve vhodném úhlu, aby byly co nejúčinnější. Toho lze dosáhnout na střeše nebo na louce, ale na silnici jsou umístěny naplocho. Kromě toho, sluneční energii částečně zadržuje skleněný povrch, na kterém se ještě usazuje prach.

Šéf projektu Sten de Wit k tomu podotýká: "Počítáme s tím, že naše moduly na ulici budou vyrábět asi o 30 procent méně elektřiny, než kdyby byly na střeše. Náklady na solární cyklistickou stezku by se měly vrátit během 20 let, což je na hranici životnosti současných klasických solárních panelů. Pokud by se ale „silniční“ moduly vyráběly velkosériové, návratnost by se podle de Wita snížila na méně než 15 let."

Budou-li výsledky experimentu v Krommenie slibné, firma SolaRoad začne klást solární panely i na silnice. Elektřina z nich získávaná by dokonce měla pohánět projíždějící elektromobily a elektrokola. Ale to je opravdu hudba budoucnosti.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, Vojtech Herout

Ceny domů a bytů v EU od roku 2010 vzrostly o 39 procent, v ČR o 100 procent

Ceny obytných nemovitostí, tedy bytů a domů, se v Evropské unii od roku 2010 do třetího čtvrtletí loni zvýšily zhruba o 39 procent. Ve své zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice růst za toto období dosahuje téměř 100 procent, v Estonsku či Maďarsku je ale ještě vyšší. Ceny nájmů rostly…

Testování na COVID, zdroj: Adobestock, halfpoint

VŠCHT: Monitoring odpadních vod škol by mohl nahradit antigenní testy

Rozsáhlý monitoring koronaviru v odpadních vodách škol by při ústupu epidemie v Česku mohl nahradit testování žáků a studentů antigenními testy. Zástupci Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT), Prahy 9 a Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) to dnes uvedli v tiskové zprávě. Předběžné výsledky pilotního…

Pardubice, ilustrační obrázek. Zdroj: fotolia, lukas

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory. Měly by podpořit kvalitní výstavbu ve městě, sjednotit postup uvnitř úřadu, pomoci spolupráci při řešení veřejné infrastruktury a občanské vybavenosti či zrychlit přípravu projektů a jejich výstavby. O zásadách budou tento měsíc jednat pardubičtí…

Budova Labské filharmonie v Hamburku © Fotolia.com - dietwalther

Nová budova Labské filharmonie je návštěvnickým magnetem Hamburku

Před pěti lety, 11. ledna 2017, byla slavnostně otevřena jedna z nejunikátnějších staveb uplynulé dekády, nová budova Labské filharmonie v Hamburku. Dominanta přístavního města, jejíž střecha připomíná rozbouřenou hladinu Severního moře, se přitom nerodila snadno. Plánovaná doba výstavby se protáhla na trojnásobek,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Sníh na střeše, ilustrační foto D.Kopačková

Horské letiště ve Vrchlabí chátrá

Dlouhodobé nejasnosti s financováním zhoršují stav letištního mobiliáře. Letiště vlastní letecká škola, které hrozí insolvence.

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků, podle dat Operátora trhu s elektřinou (OTE) jich bylo celkem 384.998. V porovnání s rokem 2020 je to o téměř 184.000 více. Může za to i konec dodavatelů energií, největší počet změn se uskutečnil v listopadu, kdy k novému dodavateli přešlo 110.290…

REKLAMA