Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Modernizovaný výtah na Orlíku už dokáže proplavit lodě i při extrémním suchu

Unikátní dílo bylo až dosud při nedostatku srážek často mimo provoz. Prodloužení návodní části o 10 metrů v první fázi modernizace však snížilo minimální hladinu pro plavení lodí o 3,5 m, což umožňuje udržet zařízení v chodu i při extrémním suchu.

Výtah bude mít po rekonstrukci vyšší nosnost a umožní větší počet přepravených lodí

Společnost Metrostav dokončila stavební část modernizace výtahu, který slouží k přepravě sportovních a turistických lodí na vodním díle Orlík. Stavbaři se dokázali vyrovnat s obtížnými podmínkami nouzového stavu, napjatým harmonogramem vymezeným plavební odstávkou i technicky náročnou konstrukcí. Investor Povodí Vltavy tak mohl na začátku května zahájit plavební sezonu. Unikátní dílo bylo až dosud při nedostatku srážek často mimo provoz. Prodloužení návodní části o 10 m v první fázi modernizace však snížilo minimální hladinu pro plavení lodí o 3,5 m, což umožňuje udržet zařízení v chodu i při extrémním suchu.

„Abychom neomezili lodní provoz, museli jsme do konce dubna stihnout celou stavební část včetně zpětného napuštění přehrady. Přitom třeba samotná pokládka kolejiště na prodlouženou dráhu byla technicky velmi náročná, protože jsme museli kolejnice před montáží naohýbat v hale tak, aby co nejlépe přilnuly ke stavebnímu podkladu. A do toho nám ještě zasáhl koronavirus. Při této příležitosti bych chtěl poděkovat celému týmu za mimořádné nasazení a odhodlání a Povodí Vltavy za skvělou součinnost,“ říká vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu.

Modernizovaný výtah na Orlíku už dokáže proplavit lodě i při extrémním suchu

Druhá fáze: výroba plošinového vozíku

Nyní bude na Orlíku následovat druhá, ještě komplikovanější fáze projektu, spočívající ve výrobě nového plošinového vozíku. Protože však investor zadal zakázku v režimu Design & Build (vyprojektuj a postav), společnost Metrostav musí napřed vypracovat studii a projektovou dokumentaci. Nový vozík by měl být vyroben v příštím roce a osazen v plavební odstávce na jaře roku 2022. Cílem je co nejvíce navýšit kapacitu výtahu a variabilitu přepravovaných lodí. Zatímco současný vozík dokáže přepravit loď o váze 3,5 t, díky modernizaci se maximální nosnost výtahu téměř zdvojnásobí.

„Zejména pro statiky je fáze návrhu docela dobrodružná, protože každá loď má nejen jinou hmotnost a rozměry, ale i trochu jiný tvar kýlu. Věřím, že vodáci modernizaci velmi ocení, protože zatímco v současnosti odbaví výtah maximálně zhruba 1200 lodí za plavební sezonu, po modernizaci by to mohlo být až přes 2000,“ doplňuje Tomáš Beržinský.

Lodní výtah na Orlíku vyniká výškou přes 70 m a délkou 277 m. Přeprava plavidel v něm probíhá nasucho po kolejové dráze. Plošinový vozík zanořený ve vodě pod přehradou se s připevněnou lodí pomocí elektrického navijáku vytáhne po kolejích na korunu hráze ke strojovně, tam jej točna obrátí na druhou stranu a vozík se po kolejích spustí zpět do vody.

Modernizovaný výtah na Orlíku už dokáže proplavit lodě i při extrémním suchu

Modernizace lodního výtahu společně se stavbou nového bezpečnostního přelivu

Modernizace lodního výtahu na vodním díle Orlík je koordinovaná s připravovanou stavbou nového bezpečnostního přelivu, který by měl ochránit orlickou hráz před desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 m3 za vteřinu, což přibližně odpovídá stavu při ničivých povodních v roce 2002. Nový přeliv má vzniknout vedle současné přehradní hráze a bude se skládat ze tří přelivných polí. Pod ní pak vyústí do velkého betonového koryta.

Pro společnost Metrostav má vodní dílo Orlík zvláštní význam. Největší českou přehradu totiž před téměř 60 lety vybudoval národní podnik Vodní stavby, z nějž byl dnešní Metrostav později vyčleněn. Tým Tomáše Beržinského má na co navazovat, protože jeho předchůdci dokázali v 60. letech dokončit přehradu o osm měsíců dříve, než bylo původně plánováno, a také velmi kvalitně, což se potvrdilo při povodních v letech 2002 a 2013.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA