REKLAMA
Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Praktický dřevěný přístřešek pro auto si postavíte sami

Problémy se sháněním garáže, lze vyřešit poměrně jednoduše. Téměř dokonalou ochranu před nepřízní počasí, před prudkým deštěm a kroupami i před UV zářením nabízejí jednoduché dřevěné konstrukce. Stavba takového přístřešku je rychlá, snadná a poměrně levná, obyčejně to lidé zvládnou i bez odborné pomoci.

Přístřešek je možné využít nejen pro parkování, ale také jako úložný prostor. Na trhu existuje velký výběr hotových dřevěných nebo i hliníkových konstrukcí, jejichž montáž je poměrně snadná. Materiál je vhodné přizpůsobit stylu rodinného domu. Stavba nevyžaduje rozsáhlý zásah do okolí domu a je vhodným řešením i do menší zahrady.

Na počátku je inspirace

Dřevo má celou řadu výhod, ale je nutné počítat s pravidelnou údržbou. Návod zcela jistě obdržíte společně s vhodným materiálem ve specializovaných obchodech. Zdánlivě nic složitého. Není třeba žádných architektonických návrhů, výkresů a ve většině případů ani složitých povolení. Nicméně určitě specifika tady jsou. Richard Klička, odborník na stavby z marketů Hornbach upozorňuje na nejčastěji podceňované aspekty a nabízí vlastní návod, jak postavit kvalitní dřevěný přístřešek pro domácí vozový park.

Chraňte vozidlo pomocí přístřešku

Výběr místa

„Před montáží přístřešku je důležité vybrat správné umístění s dostatkem prostoru. Podstatnou otázkou je, pro kolik vozidel se bude budovat. Standardní délka přístřešku pro jedno auto je 5 metrů, šířka 3 metry a výška 2,8 metru. Vždy je dobré myslet na rezervu, která by měla být přibližně 1 metr délky a šířky. Pod přístřeškem tak budete moci uskladnit i kolo, sekačku a jiné nářadí. Příjezdová cesta by měla být snadno přístupná, dostatek prostoru oceníte především při parkování nebo couvání,“ podotýká Richard Klička a připomíná též náležitosti ohlášení stavby nebo stavebního povolení. To je nutné v případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních plochy či pokud stavba stojí blíže jak 2 metry od hranice pozemku. Přesněji si můžete informace o povolení drobných staveb přečíst v následujícím článku.

Příprava pro stavbu

Přístřešek pro auto může být montovaný z předem připravené konstrukce nebo postaven podle individuálně vytvořeného plánu. Při samotné stavbě je důležité řídit držet se projektu a půdorys přesně vyměřit. „Důležitý je základ, který musí odolat vlivu času i povětrnostním podmínkám. Základní desku musí tvořit pevná, vodorovná plocha, nejlépe betonová deska nebo zámková dlažba. Pokud nechcete provádět uvedené nebo podobné stavební úpravy, které jsou pracné a spojené s nevratnou změnou části pozemku, doporučuji výstavbu přístřešku na zemních vrutech s připevněným samonosným roštem,“ dodává Richard Klička a nabízí konkrétní návod na stavbu, který shrnul do třech kroků. 

Přístřešek pro auto si lze postavit i vlastními silami

Jak postavit přístřešek pro auto

  1. Vykopou se jámy pro základové patky, které by měly sahat do nezamrzající hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm – 90 cm dle umístění stavby. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Zalije se betonem, do kterého se umístí ocelové kotvící prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4 až 5 dní tvrdnout, následně lze pokračovat ve stavbě.
  2. Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice – vodorovný trám – se připraví přední a zadní trám. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat pravý úhel (90°). Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvící prvky.
  3. Trámy se postaví na kotvicí prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zbývá jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost. Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami nebo pobít prkny a jako krytinu využít kanadskou šindel.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Stavební zákon, ilustrační obrázek, Zdroj: Adobestock, Daniel Jędzura

Senát dnes umožnil roční odklad fungování Nejvyššího stavebního úřadu

Senát umožnil roční odklad fungování Nejvyššího stavebního úřadu a krajských stavebních úřadů. Tyto státní úřady by měly podle loni přijatého stavebního zákona začít fungovat v polovině příštího roku a nahradit nynější obecní stavební úřady. Vládní koalice chce část obecních stavebních úřadů další novelou zachovat,…

Česi plánují více rekonstrukce bydlení, zdroj: fotolia, zlikovec

Češi letos plánují spíše rekonstrukce, čtvrtina uvažuje o novém bydlení

Přes čtyřicet procent Čechů letos plánuje rekonstrukci bytu či domu. Navzdory stoupajícím cenám uvažuje bezmála čtvrtina lidí o pořízení vlastní nemovitosti, přičemž s bydlením je aktuálně spokojena necelá polovina oslovených. Vyplývá to z květnového průzkumu agentury Ipsos pro společnost Broker Consulting mezi více…

Zdroj: Adobe Stock - daniel-jedzura

Stavební zákon: Návrh věcné novely nepovede ke zjednodušení řízení, tvrdí advokát

Poslanecká sněmovna schválila takzvanou odkladovou novelu nového stavebního zákona. Ročním odkladem účinnosti zákona tak získala vláda a Ministerstvo pro místní rozvoj čas k přípravě věcné novely zákona, jejíž návrh je již rovněž zveřejněn. Podle připomínek Frank Bold Advokátů však tento návrh nepovede ke slibovanému…

REKLAMA