REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nejmenší děti se vrátí do školy. Ale jak se jim tam bude dýchat?

Fakta jsou jasná. Ve špatně větrané místnosti roušky nikoho neochrání. Nucené větrání s rekuperací tepla zajistí optimální mikroklima pro školáky a učitele, s eliminací šíření nemocí a nutností nošení ochranných prostředků. Srovnání pravidel s Německem.
Nejmenší děti se vrátí do školy. Ale jak se jim tam bude dýchat?

V posledních měsících, nejenom na českém trhu, nabízí desítky firem včetně e-shopů, různé systémy likvidace virů a bakterií pro vnitřní prostory budov. Mezi nejrozšířenější patří různé typy čističek vzduchu s HEPA filtry, ionizací nebo UV-C dezinfekcí. Tyto systémy ale pracují bez výměny vzduchu, nuceného přívodu čerstvého venkovního vzduchu a bez zajištění účinného proudění v celém prostoru místnosti. Udržení optimální vlhkosti vzduchu a zdravotně nezávadné úrovně koncentrace CO2 potom závisí výhradně na lidském faktoru a pravidelném otevírání oken.

Mezi nejrizikovější objekty pro vznik nezdravého vnitřního prostředí patří právě školy. Vysoká koncentrace osob na 1 m2 podlahové plochy, společné prostory typu třídy, jídelny nebo tělocvičny jsou ideální pro šíření všech možných typů nemocí. Vysoká vlhkost a koncentrace CO2 má pak dlouhodobý negativní vliv na zdraví dětí.

Německo - dle nařízení, bez ohledu na venkovní teplotu, musí učitel otevřít okna každých dvacet minut

Německo, pro mnohé vzor pokrokových řešení a ekologizace celé společnosti, přišlo s originálním efektivním řešením zajištění zdravého prostředí ve školách. Kromě povinného školního vybavení musí nosit žáci do školy deky. Dle nařízení, bez ohledu na venkovní teplotu, musí učitel otevřít okna každých dvacet minut. Toto řešení je optimální pro zajištění dostatku čerstvého vzduchu., který neobsahuje škodlivé látky. Není však optimální z hlediska prosazování nízkouhlíkové Evropy a snižování energetické náročnosti budov, o komfortu žáka a učitele nemluvě. I v závěru tohoto článku jsou tyto skutečnosti zmiňovány.    

Situace v ČR

Nyní se vraťme do školských zařízení. Jenom v České republice jsou jich tisíce a u 60 % z nich došlo k výměně oken a zateplení obvodového pláště. Původní, alespoň nějaké přirozené větrání netěsností oken budovy tím bylo prakticky eliminováno. Ve všech vyspělých evropských zemích se proto dnes hromadně uplatňují systémy nuceného větrání, zásadně již s účinným zpětným získáváním tepla neboli rekuperací.

Fakta jsou jasná. Nucené větrání s rekuperací tepla zajistí optimální mikroklima pro školáky a učitele, s eliminací šíření nemocí a nutností nošení ochranných prostředků. Ve špatně větrané místnosti roušky nikoho neochrání.

Také v České republice vznikla extrémně tichá decentrální jednotka ATREA DUPLEX Inter, která se vyznačuje nenáročnou instalací s minimem stavebních úprav a plně automatickým provozem dle koncentrace CO2.

Dotace lze stále čerpat

Konkrétně Operační program Životní prostředí a nyní stále otevřená výzva č. 146, která se přímo týká snižování energetické náročnosti budov a zvýšení využití obnovitelných zdrojů energie, je toho důkazem. A výše dotace? V tomto případě je to až 70 %. Pořízení těchto systémů je rázem dostupné pro všechny zřizovatele školských zařízení a ostatních veřejných budou v ČR.

Více o řešení v článku  Nejmenší děti se vrátí 18.11. do školy. Potřebují to, ale také potřebují čerstvý vzduch.

Více o větrání škol a tříd, koncentraci CO2 a příkladech z prace najdete také na TZB-info v rubrice Větrání škol.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Instalace - TZB

Zdroj: AdobeStock – valentyn640

Hoří! Jak uhasit požár u vás doma? Haste s chladnou hlavou. Máte pět minut!

Požáry v bytech a rodinných domech jsou častější, než si mnozí lidé vůbec uvědomují. I v případě požáru doma platí, že kdo je připraven, není zaskočen. Na efektivní laický zásah na zvládnutí vznikajícího požáru nemáte často více než pět minut. V tomto článku si přiblížíme, jak uhasit požár…

REKLAMA