REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Fotovoltaické dálnice a chodníky. Skutečně je to tak skvělý nápad?

K využití slunečního záření a jeho přeměně na elektřinu se upírají naděje lidstva, jako ke zdroji ekologického a udržitelného zdroje energie. Fotovoltaika se využívá v mnoha podobách. Vidíme aplikace nejen na střechách velkých průmyslových objektů, solární panely má dnes i kdejaký rodinný dům. Technologický vývoj jde ale dále, a fotovoltaika je integrovaná do zábradlí, střešních tašek, fasád, ale i chodníků či silnic. Co je progresivní vývoj a co je slepá ulička?

Podívejme se podrobněji na využití povrchů vozovek či chodníků jako fotovoltaických ploch. Jako nápad to zní dobře, však také týmy z Holandska testují chodníky z odpadních plastových výlisků, francouzští tvůrci již několik let testují solární Wattaways, americké Solar Roadways čerpají milionové granty na vývoj a svůj experiment provedli i Maďaři. Představíme si některé projekty a připojíme i kritický pohled experta.

Fotovoltaické silnice ve Francii

Francouzská Firma Colas vytvořila roku 2016 robustní solární panely, které jsou schopné odolat hmotnosti nákladního vozu s návěsem.

Aby panely Wattway odolaly vysokému tlaku na silnici, jsou chráněny vrstvami z několika typů plastů, které vytvářejí průzračné a odolné pouzdro. Solární panel pod tím je podobný běžnému modelu, jako jsou panely na střechách. Elektrické vedení je vložené do silnice a zařízení je pokryto protiskluzovým povrchem vyrobeným z drceného skla. V současnosti náklady na výstavbu umožňují pouze demonstrační projekt. Metr čtvereční solární silnice v současnosti stojí 2000 až 2500 eur (54 100 až 67 600 Kč).

Zdroj: Inhabitat.com

Od prezentace projektu Wattway médiím v říjnu 2015, bylo ve Francii a po celém světě realizováno více než 40 zkušebních úseků. Nyní byla vyhodnocena jejich úspěšnost – byly označeny jako selhání. Projekt odepsal i prezident asociace négaWatt, sdružení specializovaného na síť fotovoltaických elektráren. „Technické i ekonomické prvky nebyly dostatečně pochopené. Bylo by úplně absurdní inovovat tímto způsobem, místo řešení, jež už existují a jsou mnohem výnosnější – jako jsou třeba fotovoltaické panely na střechách,“ sdělil. 

Solární cesta v USA

Typickým příkladem nepovedeného solárního projektu se stala solární cesta v americkém Idahu u města Sandpoint, kterou vybudovala společnost Solar Roadways. Budovala se šest a půl roku, stála kolem čtyř milionů dolarů – a od začátku ji provázely problémy.

Během prvního týdne testovacího provozu se rozbilo pětadvacet ze třiceti solárních panelů, i po opravách se ale ukázalo, že projekt trpí množstvím chyb. Projekt je totiž schopný přes enormní náklady vyrobit jen 0,62 kilowatthodiny elektřiny za den, což stačí tak na provoz jedné mikrovlnné trouby.

Fotovoltaické chodníky v Maďarsku

Trojici maďarských vynálezců ze společnosti Platio se podařilo uvést do provozu solární chodník z recyklovaných plastů. Promenáda podél Dunaje má prozatím 150 metrů čtverečních a teď vyrábí 160 wattů z každého metru čtverečního. Jednotlivé bloky, chcete-li dlaždice, do sebe zapadají podobně, jako kostky dětské stavebnice, takže k jejich konstrukci není zapotřebí ani nepříliš zručný dlaždič. Monokrystalické křemíkové články jsou uvnitř tvrzeného skla, ve vrstvených plastových deskách. K dostání jsou zatím tři barevná provedení solárního chodníku.

Komentář Jiřího Zilvara, redaktora pro energetiku a obnovitelnou energii na TZB-info

Chodníky a silnice zabírají spoustu místa, a zároveň jsou často vystavené slunci. Fotovoltaický chodník tak může vyrábět elektřinu a zároveň nebude zabírat žádné další místo. Proč už tedy dávno nechodíme a nejezdíme po fotovoltaických panelech? Otázku chůze nebo jízdy po hladkém skle za deště ponechám fantazii čtenáře.

Pomineme-li, že fotovoltaika je pořád dražší než asfalt, vidím v tomto umístění dvě hlavní výzvy:

Stínění

Vyrábíte-li elektřinu ze slunečního záření, chcete, aby na solární panely co nejvíc svítilo slunce. Každý stín vás připravuje o elektřinu. Na chodníku i silnici je přitom příležitostí ke stínění mnoho. Vedle samotných uživatelů – chodců, aut, psů, kočárků a dalších jsou to i nečistoty jako spadané listí, tráva, bláto, prach nebo sníh. Navíc silnice i chodníky jsou z povahy položené nízko a panely tak budou stínit nejen objekty na chodníku, ale i kolem něj – stromy, domy, zaparkovaná auta, sloupy veřejného osvětlení, lavičky, keře, ploty a další.

Odolnost

I když solární panely toho vydrží hodně, určitě jim více vyhovuje průhybů a otřesů prostá instalace. Kamínky na podrážkách nebo ve vzorcích pneumatik a z nich vzniklé oděrky dále přispějí k zachytávání nečistot a snižování účinnosti. Uložení elektroniky na zemi, kde se drží vlhko a nečistoty, také není ideální. Všimli jste si někdy prasklin nebo nerovností na nedávno postaveném chodníku? Stejným vlivům, které je způsobily, budou vystaveny i solární panely.

Otázkou je efektivita

Uvedené výzvy jsou technicky řešitelné a pro demonstraci možností a univerzálnosti fotovoltaiky jsou solární chodníky dobré. Pokud je ale cílem výroba elektřiny, je mnohem jednodušší, účinnější a levnější umístit fotovoltaiku na vhodnější místo.

Naprostá většina uvedených výzev je například řešitelná umístěním panelů na konstrukci nad silnici nebo chodník, podobně jako je ukázáno na videu. Taková fotovoltaika nezabere o moc víc místa, může být z obyčejných panelů (tzn. levnější), vyrobí více elektřiny, vydrží déle, a navíc vznikne promenáda zastíněná před deštěm a sluncem. Možná by to chodci, cyklisté i řidiči ocenili více.

 

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Co pomůže ochladit město? Bílá barva!

Co pomůže ochladit město? Bílá barva!

Pohled na budoucnosti lidstva není moc radostný: klimatické změny se nutně odrazí na kvalitě života obyvatel měst, které už dnes hostí přes 50 % globální populace. A v roce 2050 by to mělo být už 75 %. Jedním z častých problémů, které jsou v souvislosti s urbanizací lidské populace spojené, je i efekt tepelných…

Solární chodník z recyklovaného plastu realizovali v Maďarsku

Solární chodník z recyklovaného plastu realizovali v Maďarsku

Procházka podél „Velryby“ na Bálně, tedy po budapešťské dunajské promenádě, prý může dobíjet baterky. Dosud pravost tohoto tvrzení z cestovních bedekrů byla nejistá, ale díky trojici maďarských vynálezců ze společnosti Platio teď platí doslova. Podařilo se jim totiž uvést do provozu solární chodník z recyklovaných…

solární panely fotovoltaika

Francouzská firma chce stavět silnice ze solárních panelů

Silnice, které mohou přenášet energii ze slunce do elektráren, by se již brzy mohly začít objevovat po celém světě. Firma Colas, dceřiná společnost francouzské stavební firmy Bouygues, vytvořila robustní solární panely, které jsou schopné odolat hmotnosti nákladního vozu s návěsem. Tyto panely se zabudují do povrchu…

REKLAMA