Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Spor o pád Trojské lávky pokračuje. ČKAIT případ bedlivě sleduje jako možný precedens

Je původní projektant opravdu zodpovědný za havárii, když nemohl později ovlivnit způsob oprav a údržby, které se na jím navržené lávce později prováděly? Přesně to je hlavní otázka, která rezonuje v komunitě autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě od chvíle, kdy byl za tragický pád Trojské lávky v Praze 7 na začátku prosince 2017 obžalován prof. Ing. Jiří Stráský, CSc. Právě podle jeho projektu byla lávka v roce 1984 dokončena. Druhou obžalovanou osobou je Ing. Antonín Semecký bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK).
Soud, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia
Soud, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Soudní spor bude 17. června pokračovat u Obvodního soudu pro Prahu 7. A vzhledem k precedentnímu charakteru vyšetřování i debaty v médiích bude jednání přítomný člen představenstva České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) - Ing. Radim Loukota. Ten se k tématu již několikrát vyjádřil, a to nejen v odborných médiích.

„Z povahy žaloby se požaduje, aby projektant dlouhodobě odpovídal zejména za odolnost a bezpečnost nosné konstrukce. Ze zákona přitom nyní nemá zajištěn přístup k informacím a často ani na stavbu,“ upozorňuje Ing. Loukota, sám autorizovaný inženýr v oboru dopravní stavby. Znamená to tedy, že projektant nemůže zkontrolovat, zda je stavba prováděna podle jím zpracovaného projektu, což je kritické zejména v případě betonových konstrukcí.

Stavební zákon přitom definuje řadu opatření, jejichž dodržování by mohlo většině havárií zabránit. Vždy činí odpovědným za udržování stavby v provozuschopném a bezpečném stavu jejího vlastníka – v tomto případě hlavní město Praha, které – jak ukázaly pozdější audity - opravy mostů v havarijním stavu dlouhodobě zanedbávala.

Projektant není o provozu stavby informován

Je zarážející, že správce lávky a organizace provádějící diagnostiku a prohlídky lávky po celou dobu o stavu lávky projektanta neinformovala. Podle profesora Stráského přitom byla hlavní příčinou pádu lávky salinita vzniklá z nesprávné zimní údržby solením komunikací, důsledky povodně v roce 2002 a nesprávně navržená a provedená oprava v letech 2012 až 2013.

Druhý obžalovaný, Ing. Antonín Semecký, je bývalým vedoucím oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK). Podle jeho vyjádření byly jeho pravomoci omezené, neboť nemohl rozhodovat o tom, která z mnoha mostních konstrukcí ve špatném až havarijním stavu se má uzavřít, ani o tom, kam se mají alokovat prostředky na opravy. Tato rozhodnutí spadají do kompetence politického vedení hlavního města. Jeho zodpovědnost však soud nezkoumá.

„Je opravdu správné obžalovat projektanta, který trojskou lávku navrhoval před téměř 40 lety v dobách hlubokého socialismu a nijak se nepodílel na pozdější rekonstrukci, kontrole a údržbě? Publikované útržky obvinění, které z velké míry vycházejí ze současných právních předpisů a jsou značně retroaktivní, vyvolávají mezi odbornou veřejností řadu otázek a dohadů, které je třeba s ohledem na závažnost celé situace zodpovědět a vyjasnit,“ dodává Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Upozorňuje přitom na nebezpečný precedens: pokud budou obě obžalované autorizované osoby odsouzeny, znamená to, že projektant bude doživotně zodpovědný za své, zhusta podstatně pozměněné dílo. A to přesto, že není povinně informován o změnách na stavbě, opravách nebo následných stavebních úpravách.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

REKLAMA