REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a skalisek, 63 kilometrů tunelů včetně jednoho dlouhého 11 kilometrů, a nyní nově i nejvyšší železniční most světa.
Zdroj: bhisham pratap padha

Most přes řeku Čanáb, usazený mezi stanicemi Bakkal a Kauri, je přitom extrémní ve všech ohledech. Svou obloukovou konstrukcí překonává údolí v délce 1315 metrů, přičemž hloubka pod ním činí 359 metrů. Nejdelší rozpětí mezi nosníky činí 467 metrů. Je to ohromný kolos z betonu a oceli, který se ale v parametrech své výšky a rozměrů údolí zdá být vzdušně lehký a křehký. Zdání naštěstí klame, tato unikátní stavba odpovídá extrémním nárokům na bezpečnost provozu a všem mezinárodním normám.

Náklady, dané především vyrovnáním teras svahů a jejich zajištěním, se vyšplhaly na 200 milionů amerických dolarů. Což z něj činí i nejdražší indický most. A hodí se zmínit, že prvenství most přes Čanáb dosáhl necíleně i délkou trvání své konstrukce. Formálně byla jeho stavba zahájena už v roce 2009, ale byla několikrát přerušena, modifikována a pozměněna. Smutnou jedničkou se stal i v počtu smrtelných pracovních úrazů.

Když se 5. května 2021 uprostřed setkaly proti sobě vybíhající části, přišlo to místním jako malý zázrak. Na své definitivní zprovoznění si bude muset ale počkat ještě rok. Mimochodem, jedním z největších problémů aktuální údržby je dodržet povinnost pravidelného anti-korozivního nátěru, který má podle indických norem probíhat každých 6-8 let. Natěračů, kteří by se na tuto práci hlásili, je ale překvapivě málo. Čanábský most je totiž opravdu extrémní, a jízda po něm bude jistě zážitkem.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, hcast

Silničáři dnes otevřou nových 22 km dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes před polednem oficiálně otevře 22 kilometrů dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Nový úsek dálnice odvede dopravu z tranzitní silnice první třídy číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod a Polsko, která patří k nejvytíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

Zdroj: Michiel van der Kleij

V Holandsku staví most 3D tiskárna. Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

Projektů, které dokazují šíři využitelnosti 3D tisku ve stavebnictví, se vrší jeden na druhý. Jen málokterý alternativní tvůrce se ale zatím odhodlal vstoupit na „mokrý“ terén. Prázdný prostor mezi dvěma břehy teď ale dost originálním způsobem vyplnil nizozemský architekt a designér Michiel van der Kley.

REKLAMA