REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Modernizace D1 je u konce, omezení stále trvají

Nejdůležitější silniční komunikační tepna v Česku - dálnice D1 je opět plně průjezdná bez omezení. Renovace trvaly téměř 10 let a stály přes 800 milionů EUR.
Zdroj: freepik.com
Zdroj: freepik.com

Dálnice D1: nejdelší česká dálnice

Dálnice D1 je klíčovou spojnicí středních Čech, Moravy a Slezska. Začíná v Praze na pražském dálničním obchvatu D0 a prochází postupně městy Jihlava, Brno (zde se napojuje na dálnici D2, která vede do Bratislavy a D52, která vede směrem na Vídeň), Vyškov (odtud se stáčí na sever na dálnici D46 směr Olomouc), Hulín, Přerov, Lipník nad Bečvou (napojení na dálnici D35), Bělotín a Ostrava. Dálnice D1 končí na hranici s Polskem, kde se napojuje v Gorzyczkách.

Největší nárůst provozu tato dálnice zažila v 90. letech, kdy se začal rychle rozvíjet automobilismus i tranzitní doprava. Situaci rovněž výrazně ovlivnil vstup ČR do Schengenského prostoru, kdy došlo ke zrušení celních kontrol a kamionoví dopravci ji začali využívat jako atraktivní spojnicí mezi Německem a střední a východní Evropou.

Na rekonstrukci bylo vypsáno 21 zakázek

Rekonstrukce byla velmi náročná, jak z pohledu řidičů, kteří trpěli uzavírkami, tak ze strany stavbařů, kteří se museli vypořádávat například s dopadem nákazy covid-19. Tedy s omezeními ze strany vlády a odlivem pracovníků ze zahraničí.

ŘSD na plánovanou rekonstrukci vypsalo 21 zakázek, z nichž kvůli třem vede dosud soudní spory. Největším problémem byl úsek 12 u Humpolce. Na konci roku 2018 ŘSD odstoupilo od smlouvy s původními dodavateli, složenými konsorciem italské firmy Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české Geosan Group od oprav 14 km dlouhého úseku. Dle úřadu neplnili pokyny, docházelo ke zpoždění stavby. Následně bylo vypsáno nové řízení a projekt oprav dokončila fa Skanska.

Oprava poničených silnic

Větrný Jeníkov požaduje, aby byly po dokončení oprav D1 opraveny také silnice, které sloužily jako objízdné trasy a po kterých se navážel na dálnici materiál z lomu Bílý kámen. Zástupci kraje a ŘSD slíbili, že bude poničený silniční průtah opraven poté co proběhne kolaudace dálnice. Možné náklady na opravy, které proběhnou v letošním roce, se vyšplhají i na několik stovek milionů korun.

Opravy budou pokračovat

Opravy se zatím nepromítnou do cen povinného ručení. Povinné ručení 2022 je ve stejné výši jako vloni. Stejně tak dojde k rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. po 210. km. Práce na rozšiřování potrvá mnoho let z důvodů velkého vytížení dálnice. Jako první se bude rozšiřovat úsek 194. - 196. km. Součástí rozšíření dálnice bude také vybudování nového sjezdu do průmyslové zóny Černovická terasa, o kterém se mluvilo naposledy v roce 2014 v souvislosti s budováním obřího skladiště firmy Amazon v brněnské průmyslové zóně.

Česká D1 je v současné době nejpomalejší česká dálnice a to právě z důvodu modernizace a častých oprav. Zrekonstruovanou částí dálnice je úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Největším problémem pak zůstává podle sdružení dopravců Česmad Bohemia stále malé množství parkovacích míst pro kamiony. Na tuzemských dálnicích stále chybí okolo 2000 parkovacích míst. Další informace naleznete v tomto článku.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.