Dálnice D1: nejdelší česká dálnice
Dálnice D1 je klíčovou spojnicí středních Čech, Moravy a Slezska. Začíná v Praze na pražském dálničním obchvatu D0 a prochází postupně městy Jihlava, Brno (zde se napojuje na dálnici D2, která vede do Bratislavy a D52, která vede směrem na Vídeň), Vyškov (odtud se stáčí na sever na dálnici D46 směr Olomouc), Hulín, Přerov, Lipník nad Bečvou (napojení na dálnici D35), Bělotín a Ostrava. Dálnice D1 končí na hranici s Polskem, kde se napojuje v Gorzyczkách.
Největší nárůst provozu tato dálnice zažila v 90. letech, kdy se začal rychle rozvíjet automobilismus i tranzitní doprava. Situaci rovněž výrazně ovlivnil vstup ČR do Schengenského prostoru, kdy došlo ke zrušení celních kontrol a kamionoví dopravci ji začali využívat jako atraktivní spojnicí mezi Německem a střední a východní Evropou.
Na rekonstrukci bylo vypsáno 21 zakázek
Rekonstrukce byla velmi náročná, jak z pohledu řidičů, kteří trpěli uzavírkami, tak ze strany stavbařů, kteří se museli vypořádávat například s dopadem nákazy covid-19. Tedy s omezeními ze strany vlády a odlivem pracovníků ze zahraničí.
ŘSD na plánovanou rekonstrukci vypsalo 21 zakázek, z nichž kvůli třem vede dosud soudní spory. Největším problémem byl úsek 12 u Humpolce. Na konci roku 2018 ŘSD odstoupilo od smlouvy s původními dodavateli, složenými konsorciem italské firmy Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české Geosan Group od oprav 14 km dlouhého úseku. Dle úřadu neplnili pokyny, docházelo ke zpoždění stavby. Následně bylo vypsáno nové řízení a projekt oprav dokončila fa Skanska.
Oprava poničených silnic
Větrný Jeníkov požaduje, aby byly po dokončení oprav D1 opraveny také silnice, které sloužily jako objízdné trasy a po kterých se navážel na dálnici materiál z lomu Bílý kámen. Zástupci kraje a ŘSD slíbili, že bude poničený silniční průtah opraven poté co proběhne kolaudace dálnice. Možné náklady na opravy, které proběhnou v letošním roce, se vyšplhají i na několik stovek milionů korun.
Opravy budou pokračovat
Opravy se zatím nepromítnou do cen povinného ručení. Povinné ručení 2022 je ve stejné výši jako vloni. Stejně tak dojde k rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. po 210. km. Práce na rozšiřování potrvá mnoho let z důvodů velkého vytížení dálnice. Jako první se bude rozšiřovat úsek 194. - 196. km. Součástí rozšíření dálnice bude také vybudování nového sjezdu do průmyslové zóny Černovická terasa, o kterém se mluvilo naposledy v roce 2014 v souvislosti s budováním obřího skladiště firmy Amazon v brněnské průmyslové zóně.
Česká D1 je v současné době nejpomalejší česká dálnice a to právě z důvodu modernizace a častých oprav. Zrekonstruovanou částí dálnice je úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Největším problémem pak zůstává podle sdružení dopravců Česmad Bohemia stále malé množství parkovacích míst pro kamiony. Na tuzemských dálnicích stále chybí okolo 2000 parkovacích míst. Další informace naleznete v tomto článku.
Sdílet / hodnotit tento článek