Vnější limity tu vycházely z regionální legislativy (památkově chráněná původní farma, chráněné území), ale také z nehmatatelných omezení, daných požadavky logiky a investora. Připravovaný projekt prázdninového domu neměl narušit genius loci, ducha místa. A proto otázka, jak tu bokem všeho krásného a milého, co už tu funguje, rozvíjet nový, nezávislý a moderní objekt, patřila k těm hodně palčivým. Jaký architektonický jazyk, jaké výrazové prostředky a formu zvolit? Nejprve je ale třeba vědět, co je tu vlastně k vidění. Protože o to se mohli architekti z Atelier Sunder-Plassmann ve svých úvahách a rozvažování opřít.
Instantní venkovská pohoda
Současnou podobu Hof Ahmen charakterizuje výrazné obdélníkové nádvoří, které téměř uzavírá původní soubor hospodářských stavení, jež se nachází v odstupu. K nim také přináleží trvalé travní porosty-louky, jejichž plochu na jednotlivé pastviny dělí řady stromů. Přímo uprostřed obdélníkového pozemku pak stojí památkově chráněný hlavní dům hospodáře, s doškovou střechou, ve stínu vzrostlých stromů. Součástí areálu je i před třiceti lety vystavěný ovčín, který do kompozice zapadá tím, že kopíruje design místně příslušných proporcí tzv. drempelské stodoly, otevřené dřevostavby. To vše spolu harmonicky ve vzájemném propojení funkcí koexistuje.
Foto: Atelier Sunder-Plassmann
Architekti čerpali z jednotlivých již přítomných motivů, aby je s jistou modifikací mohli adaptovat i pro nově vkládaný objekt rekreačního domu. Vsadili na samostatně stojící střešní konstrukci, plovoucí střechu, pod kterou se jen jakoby mimochodem schoulil dům. Designově je to podobný přístup, jako u onoho ovčína. Prázdninový dům se na stávající objekty tvarově i dispozičně navazuje. Stavebním materiálem se tu stalo téměř bezvýhradně dřevo, které vytváří vazbu s již existujícími hospodářskými staveními. Prázdninový dům si zachovává jejich proporce i odpovídající tvar střechy. Profil domu, obstoupený terasou, zase evokuje návaznost starého domu na obdélníkové nádvoří.
Předloha? Farnsworth i Skleněný dům
Nad terén mírně vyzvednutá plošina, vložená pod střechu, tvoří hlavní prostor Prázdninového domu. Platforma je ve své otevřenosti otevřená, prosklená. Čímž dochází ke znejasnění hranice mezi interiérem a exteriérem. Vnitřní a vnější prostor tu fungují v jednom spojitém kontinuu. Architekti nepopírají zdroj inspirace: je to trochu jako Skleněný dům od Phillipa Johnsona, nebo Farnsworth od Miese vad der Rohe. Jen prostě ve velmi silně venkovském podání, na místě, kde jsou součástí každodenní scenérie i pasoucí se stáda ovcí. Analogie s předlohami není totální, projekt posouvá svůj vlastní program a vize.
Foto: Atelier Sunder-Plassmann
Není to příchozí, kdo se má podivovat místu, ale pozorovatelem se tu stává sám obyvatel. Mírně vyvýšená paluba se stává hledištěm, odkud rezident pozoruje své okolí: neustálou souhru měnící se oblačnosti, střídání ročních období, (a zase ty ovce). Krása přírody je tu v hlavní roli, obyvatel je jejím uživatelem. Ráno vás budí bečení ovcí, večer uspává. Je to místo, kde dávají ovce dobrou noc.
Nenáročnost prostoru, který má krajinu okolo
Stavební řešení? Prázdninový dům charakterizují parametry základů, stavby disponované na 4x10 metrů, s tím, že světlou výšku objektu nastavili architekti na 4,1 metrů. Vstup dovnitř – z východní strany – je podobný jako u stodol, dlouhými posuvnými dveřmi. Jejich profil – 2,4 x 3,4 metrů – vede přímo do hlavní obytné místnosti. Fasáda je tvořena obkladem modřínového dřeva a prosklenými plochami, podlahy jsou z hlazeného betonu. Posuvné dveře a rámy oken jsou ze dřeva světlé borovice, povrchově ošetřené glazováním. Nábytek a vybavení je designovou záležitostí, šitou na míru objektu.
Foto: Atelier Sunder-Plassmann
Stavba vychází z místní typologie, ale hledá si své vlastní modernistické vyjádření. Rytmus tu určuje slunce, respektive jeho průběh na obloze. Lamelové předěly decentně rozlišují hlavní prostor na tři části: v jižním segmentu je slunce po celý den (proto je tu situována jídelna/pracovna), v severním segmentu, kam slunce začíná svítit až navečer, je klidná obývací část. Střední část vytváří prostor pro kuchyni, hygienické zázemí, toaletu. Že tu chybí ložnice? Ne, nechybí.
Řešení boxem šetří místo
Jen jí není vytvořena samostatná místnost, ale operativní dřevěný box s posuvnými prosklenými dveřmi, ústící přímo do dvoulůžkové postele. Je to praktické, protože se tím odděluje prostor nutný k vyhřívání (anebo ke klimatizaci), při zachování skromných rozměrů stavby. Tato spací kostka pak evokuje pocit jistoty a bezpečí v jinak otevřeném plánu Prázdninového domu.
Foto: Atelier Sunder-Plassmann
Ostatně, za lamelovým ostěním se kryjí i prvky vystupujícího podélného boxu kuchyně. Prázdninový dům se může přizpůsobovat různým situacím, zvyšovat míru soukromí obyvatel tím, že se zevnitř od okolí oddělí záclonami na garnýžích. Může se zrovna tak otevírat širšímu sousedství luk, přenést život zevnitř na palubu terasy.
Projekt charakterizuje neustálý dialog mezi mezními principy, je přechodem mezi integrací a segregací objektu, mezi krajinou a architekturou, mezi venkovem a moderním, mezi otevřeným a uzavřeným. Tato nevymezená hravost vzájemných opaků a protiv je ale vůdčím nástrojem designu, A umožňuje, aby se tento objekt stal stejně mimořádným místem, jako okolní příroda a to, co tu už existuje.
Foto: Atelier Sunder-Plassmann
Údaje o projektu
Název projektu: | Holiday House Hof Ahmen |
Typ projektu: | dřevostavba, rekreační dům |
Architektonické studio: | Atelier Sunder-Plassmann |
Lokalizace: | Hof Ahmen, Kappeln, Německo |
Vedoucí projektu: | Lukas Malte |
Dodavatelé materiálu: | Eiermann, Knoll |
Klient: | soukromá osoba |
Zahájení projektové činnosti: | 2019 |
Rok dokončení (finalizace): | 2021 |
Užitná plocha: | 40 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek