U zubaře tam vím aspoň adresně, kdo do mě vrtá.
Zdravotnická zařízení prožívají reinkarnaci. Po hubených dobách s olejovým nátěrem stěn, linoleem, které bylo designově za zenitem, ještě než ho položili. Tuctová světla, hliníkové nárožní profily „stále opadavé“ a další laskominy pro oko. Když k zubaři nebo do nemocnice, tak stres a studený odchov, ať nám tady pacoši dlouho nestraší. Barevnost ústavní nazelenalá nebo lehce béžová. Co doba dala, vše podepřeno nedostatkem peněz, nezájmem. Vkus a názor návštěvníků – pacientů, stejně jako názor designéra a architekta, zde neměl dlouho co pohledávat. Tento relikt doby naštěstí však postupně bere za své. Za což děkuji pěkně. Nechci už opravdu sedět na vyřazených sedačkách z kina, židlích ze školy a dalších nápaditých dobových náhražkách.
Nemocnice a ambulance prožívají renesanci. Se systémem navigace, vizuálně propracovaný systém orientace, digitální vyvolávací systém, barevné pruhy na podlahách, včetně užitého umění a méně uniformního hnusu v oblečení personálu i pacientů se mimoděk mění v bezpečné, klidné a nestresující prostředí. Dětské nemocnice a ordinace mohou vypadat hravě, pestře a bez stresu pro ty nejmenší. To prostředí vás mimoděk formuje a jeho vizuální stránka je sdělením pro obě strany. Tak proč by to sdělení nemělo být laskavé a přívětivé, i když vás něco trápí, a obě strany většinově nestíhají. Mám se ještě stresovat laciným nevkusem prostředí, kde trávím čas čekáním? Stejně tak pozbývá smyslu provádět špičkovou medicínu na vysoké úrovni v „nevyhovujícím“ prostředí, jež odpovídá zcela jiné době?
Čekárna pro pacienty Foto: BoysPlayNice
Samostatná kapitola jsou pak soukromé praxe lékařů všech zaměření. Pokud mám provětrat peněženku u zubaře, a ještě mít špatný pocit, co to zase bude za veselé hrátky s vrtačkou, pak chci alespoň důstojné pohodové prostředí. Jsem si jistý, že tam nikdo nemusí hrát maňáskové divadlo i s kulisami pro rozptýlení, ale může tam být alespoň slušné prostředí. Nebudu zde pitvat všechna ekonomická hlediska, technické a technologické možnosti v tom kterém oboru. Nicméně tuším, že pár nápadů s výmalbou, obrázky, slušné židličky, chytrá dispozice, slušné materiály, vlídná recepční za pultem, co nějak vypadá, světla, která nevypadají jako v kotelně, ale naopak, jako v čekárně u zubaře. No a zde má pochopitelně nezadatelné místo architekt a designér. Konečně. Je to tak prosté, a ne zase o tolik nákladnější. Tak se podívejme, jak to může vypadat.
Architektonicko-výtvarné řešení a ideový záměr projektu
V opavské myTREEDK se rozhodli splnit si své sny o moderní stomatologii. Přáli si kliniku, kde se člověk cítí příjemně. O tom svědčí i jejich motto: “Nálada nám dělá den, vítáme se s úsměvem, ten přenášíme na pacienty, kteří ve vteřině mění strach za radost”. Přístup majitele a celkově personálu je příslibem do budoucna, že v menších městech lze pěstovat špičkovou stomatologii.
Čekárna pro pacienty Foto: BoysPlayNice
Architekt David Wittassek navázal na přání klienta a koncipoval kliniku odlišným způsobem než běžná zařízení tohoto typu u nás. Hlavním záměrem bylo navrhnout osobitou, zajímavou, nikoli sterilní ordinaci.
Zubař pečuje, prostředí formuje
Celý směr se začal formovat během realizace řešení pro původní kliniku TREEDK v objektu ze 30. let, kterou měl na starost David Wittassek. Nevšední ordinace myTREEDK na její koncept svým volným neotřelým pojetím navazuje. V novém pronajatém místě se však nabízelo být odvážnější, více avantgardní.
„Když jsem přišel do vybouraného prostoru, líbilo se mi to. Byl to klíčový moment. Říkal jsem si, nechme to tak. Udělejme z toho přednost. Hlavní bylo zachovat atmosféru. Aby to fungovalo akusticky, připevnili jsme na strop dřevěný rošt s akusticky pohltivým materiálem – on se i pacient na zubařském křesle cítí daleko lépe, když kouká na přírodní materiál, a ne do bílého stropu,“ říká autor návrhu.
Čekárna pro pacienty Foto: BoysPlayNice
Dispoziční řešení vyplynulo z potřeb klienta. Jinakost tkví v tom, že je vše uspořádáno dohromady. Recepce, čekárna, kuchyň a toalety navazují na větší halový prostor, kde jsou umístěny čtyři stomatologické soupravy a další zázemí ordinace. Primárně je návrh vypracován tak, aby se klient cítil příjemně a uvolněně.
„Celý život jsem se obával jít na kontrolu k zubaři… přestože jsem měl zdravý chrup, strach z ošetření mě stále pronásledoval. Když mě před lety poprosili Petr a Pavlína, abych se věnoval „jejich“ konceptu dentální kliniky, úplně jsem neměl důvěru. Nakonec mě velmi oslovil. Zbavil mě obav z návštěvy zubaře a dle zpětné vazby klientů se tak děje i jiným.” říká David Wittassek.
K tomu přispělo nejen netradiční uspořádání, ale také použití materiálů jako je otlučená cihla, dřevo a plech. K přívětivé atmosféře dopomohla i hra se světlem, neony, bílá barva či dekorativní malba válečkem. A také vystavené jízdní kolo, prvek pro uvolnění napětí a lepší náladu, tzv. light motiv.
Čekárna pro pacienty Foto: BoysPlayNice
Ordinace tak zosobňuje filozofii a hodnoty této nevšední kliniky v Opavě. A stává se prostředím, které pozitivně formuje zážitek z návštěv myTREEDK kliniky.
Doplňující informace
Studio | QARTA Architektura s.r.o. |
Autor | David Wittassek |
Umístění projektu | Nerudova 25A, 746 01 Opava |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2019 |
Rok dokončení | 2020 |
Klient | myTREEDK |
Sdílet / hodnotit tento článek