„Dost obtížně se to vysvětluje, přesto se o to pokusím. Zadavatelem navržená konstrukce byla staticky tak náročná, že se nám potřebná betonářská výztuž nevešla do průřezů. Návrh navíc dostatečně nezohledňoval namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí a létem a zimou v jednotlivých stavebních stavech,“ přibližuje Marek Foglar ze společnosti Metrostav.
Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavbaři použijí rekordní množství 25 tisíc spojek betonářské výztuže. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.
„Příběh, který se zpočátku stáčel do noční můry, nakonec pomalu spěje k happyendu. Po počátečních neshodách jsme dali hlavy dohromady a vymysleli jsme staticky optimální variantu. Investor dal nakonec najevo velký respekt vůči nám jako českému dodavateli,“ dodává Marek Foglar.
Nový most u německé brány do Českosaského Švýcarska měří na délku 912 metrů a klene se ve výšce až 70 metrů. Má dohromady devět různě dlouhých polí
a vyznačuje se pro metodu postupného vysouvání především neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí. Výsuv na začátku prosince byl třetí z celkem plánovaných devíti. Následně stavbaři mostní konstrukci spustí z výsuvné polohy do finální a v rámci nejsložitější části stavby budou rámově spojovat štíhlé pilíře s nosnou konstrukcí. Pak už bude zbývat jen mostovka a dokončovací práce.
Výstavbu mostu přes Gottleubské údolí realizují pro investora DEGES společnosti Metrostav a Bemo Tunnelling. Dokončení projektu podle aktuálního harmonogramu vychází na přelom roku 2026 a 2027.
Sdílet / hodnotit tento článek