REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Letos bude dokončena na D4 hrubá stavba většiny mostů

V rámci PPP projektu dostavby dálnice D4 Via Salis vznikne celkem 40 mostů s odlišnými konstrukcemi i určením. Polovinu z nich tvoří přechody nebo podchody pro zvířata.
Letos bude dokončena na D4 hrubá stavba většiny mostů, foto: Via Salis

40 mostů s odlišnými konstrukcemi i určením, polovinu z nich jsou přechody nebo podchody pro zvířata

Při délce 32 kilometrů nově vznikající dálnice tak na každý kilometr trasy připadá nejméně jeden most nebo propust. V letošním roce bude většina mostů na D4 dotažena do fáze hrubé stavby. Pak již budou čekat na pokládku izolací a vozovkových vrstev, a další dokončovací práce.

Aktuálně je ve fázi výstavby 33 mostů. Mosty patří na stavbě D4 k zajímavým technickým výzvám a složitějším objektům. I proto, že jejich předpokládaná životnost je 100 let.

Letos bude dokončena na D4 hrubá stavba většiny mostů, foto Via Salis

Most u Nerestců s ne zcela běžnou metodou, 7 polí mostu za Milínem a dlouhý most u Zalužan

  • Bezesporu největší, ale také nejzajímavější mostní stavbu na Via Salis představuje estakáda přes Skalici u obce Nerestce. Skoro 420 metrů dlouhá stavba překlene postupně silnici třetí třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať.

Most u Nerestců se staví pro dálnice ne zcela běžnou metodou. Zatímco běžně je dálniční most tvořen dvěma samostatnými mosty pro každý směr dálnice, v tomto případě vzniká jeden most pro oba směry. Nejprve se buduje středový monolitický páteřní nosník, na který se po obou stranách zavěsí betonová křídla. Následně se vybetonují prostory mezi křídly. Tato tzv. proudová metoda je vhodná zejména pro mohutnější mosty, s větší výškou nad terénem a delším rozpětím jednotlivých polí (rozpětí nejdelšího pole mostu u Nerestců je 70 metrů). V Česku byla podobná nosná konstrukce použita například u Uherska při stavbě mostu na úseku D35 Ostrov – Časy.

Letos bude dokončena na D4 hrubá stavba většiny mostů, foto Via Salis

  • K dalším velkým mostním konstrukcím na D4 patří most o 7 polích za Milínem, který je již dobře vidět v krajině, a bude měřit 157 m.
  • Most u Zalužan je s délkou 223 m druhým nejdelším na stavěném úseku.

Dva elegantní mostní biokoridory

První bude přemosťovat budoucí D4 mezi vrchem Kojetín a Milínem, zhruba na 50. kilometru, druhý vyrůstá na obchvatu Rakovic a Čimelic na km 72. 

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Dostavba dálnice D4 formou PPP, zdroj Via Salis

Via Salis, dostavba dálnice D4 formou PPP, slaví první rok

Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o dalším využití PPP u dalších infrastrukturních projektů. Při současném napjatém stavu veřejných financí je to jedna z možných cest. PPP připadá v úvahu například u D35, u IV. železničního koridoru nebo při výstavbě některých vysokorychlostních tratí.

Dostavba české dálnice D4 startuje startuje stavební sezónu nejen u Milína, zdroj Via Salis

Dostavba české dálnice D4 startuje stavební sezónu nejen u Milína

Stavba dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti infrastruktury, startuje naplno. Po zhruba osmi měsících přípravných prací se budování 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem rozjíždí u středočeské obce Milín.

Dostavba dálnice D4 vyhlášena nejlepším evropským PPP projektem, zdroj: Via Salis

Via Salis, dostavba české dálnice D4, je nejlepším evropským PPP projektem

První PPP český projekt na dostavbu dálnice D4, který řídí společnost Via Salis, získal prestižní mezinárodní ocenění PFI (Project Finance International) Awards 2021 pro nejlepší evropský PPP (Public Private Partnership) projekt. V rámci PFI Awards se každoročně oceňují nejvýraznější světové počiny v oblasti…

REKLAMA