„Duha. Jak nádherně vypadá světlo, když je v rozkladu.“
Světlo, barevnost a hravost
Několikrát jsme si povídali, co vše formuje dětskou duši. Kdo by si občas nevzpomněl na předškolní roky v prvním zařízení, které nás formovalo mimo rodinný kruh. Ano, byla to školka. Výraz školkáči, chodit domů před nebo po „O“ a další výrazy najdete u svých dětí i vnoučat v nezměněné podobě. Doba krásná, hravá a pestrá. Tak by taky tohle zařízení mělo vypadat a působit. Pochopitelně je spousta hravých a hracích prvků, které doplní i obyčejnou místnost či budovu, ale pokud někdo tvoří školku novou a není moc svázaný zadáním a financemi, má našlápnuto udělat něco nevšedního. Mimo hracích prvků se zde pochopitelně nabízí jasné barevné vymezení, kdy na výběr máte celou paletu barev. Barevnost zde má svoji logiku v podobnosti se spektrem duhy.
Zde máte spojení pro 110 dětí, kde se sdružuje obecní mateřská školka a waldorfská školka. Pro úplnost, waldorfská pedagogika má snahu rozvíjet intelektuální schopnosti žáků, ruku v ruce s manuálními dovednostmi i uměleckými schopnostmi. Nic v tom nehledejte, existují další alternativní školky, nicméně pokud jsou schopní a kreativní pedagogové, dosáhnete pravděpodobně velmi obdobného výsledku. V definici waldorfské školky nenacházím nic překvapivého, co by nebylo k nalezení ve školce klasické. Takže přejme dětem hlavně školku přívětivou, milou a hlavně hravou, co rozvíjí dětskou duši a přináší jim radost a potěšení.
Pohled od parkoviště na vstup Foto: BoysPlayNice
Tahle školka je netradiční, hravá, bude umožňovat rozvoj vnitřní kreativity dětí, bude podporovat všechny krásné specifičnosti dětské duše i mysli, umožní jim rozvinout dětské hry a fantazii. To vše v harmonickém prostředí společně s kvalitními detaily, světlem, jasnými barvami a kvalitními materiály. Oblé tvary dispozice budovy ve tvaru ležaté osmičky jsou jasně vymezeny uvnitř segmenty, které jsou provozně přehledné a dávají dispozici jasný smysl. Někdy oblé tvary trochu „zlobí“ a jsou leckdy na obtíž. Nicméně zde vypadají jako sourodá část celé dispozice, která je tím zajímavá, bez striktních pravých úhlů a ostrých rohů. Díky tomu, že budova splňuje parametry energeticky pasivního standardu, je tvar doplněn o bohatý přesah střechy, který stíní fasády a velmi svědčí celkové estetice. Ve středu obou kružnic naleznete logicky vymezené a prosvícené atrium, jakési těžiště dispozic, jako nepsané centrum celého dění uvnitř.
Pohled od parkoviště na vstup Foto: BoysPlayNice
Celá dispozice je doplněna o krásnou zahradu s rozličnými herními prvky, rozdělená přirozeně kruhovým pahorkem vytvořeným z hutněného násypu zeminy z výkopů základů, který je napříč odlišností výuky využíván oběma školkami.
Mít takovou školku pro své děti je krásný bonus edukačního zařízení a nezbývá než jim to přát, případně jim můžeme trochu i závidět.
Novostavba objektu pro 110 dětí sdružující obecní mateřskou školku a waldorfskou školku v jediném objektu.
Pohled ze zahrady Foto: BoysPlayNice
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Novostavba určená pro 110 dětí sdružuje klasickou obecní mateřskou školu a waldorfskou mateřskou školu v jediném objektu, umístěném poblíž soutoku řek Jizery a Olešky na periferii města.
Cílem bylo vytvořit objekt s centralizovaným zázemím a kuchyní pro dvě nezávislé dvoutřídní školky pro děti od tří do šesti let.
Hrací centrum – těžiště dispozice Foto: BoysPlayNice
Stavba zahrnuje hlavní objekt (4 třídy, kuchyň, zázemí), přístřešek pro odkládání kol a komunálního odpadu, pavilon se skladem nářadí a hraček, altán MŠ a altán WŠ. Hmota hlavního objektu odděluje plochu zahrady od plochy parkoviště a svým zaoblením minimalizuje vzájemné zastínění se sousedícími objekty.
Třídy a jejich obslužné prostory jsou rozmístěny v kruhu po obvodu kolem svého těžiště (středu/atria). Atria oddělují jednotlivé části dispozice, ale zároveň slouží jak komunikační centrum a prostor pro společné aktivity.
Herna a spaní Foto: BoysPlayNice
Ze středu lze také snadno získat přehled o dění ve školce nebo kolem ní. Základní rolí obslužných boxů je přirozené členění prostoru a rozlišení místností určených pro pobyt dětí. Vzniká tak dichotomie uzavřených servisních a otevřených obsluhovaných prostorů.
Barevné řešení vychází z Ostwaldova chromatického kruhu a vybraných sedmi barev odkazujících k duze (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo/fialová, fialová/růžová).
Sociální zařízení Foto: BoysPlayNice
Prostory obou školek jsou dispozičně identické, ale jsou řešeny v jiných materiálech a barevnosti. Ve waldorfské části jsou podlahy, nábytek i stěny ze dřeva (obdobně hračky), zatímco místnosti běžné mateřské školy jsou umístěné mezi jednotlivé barevné boxy. Úložné prostory a prvky jsou řešeny vestavným nábytkem, s ohledem na bezpečnost dětí bez jakýchkoliv výstupků.
Ze všech pobytových prostorů a sanitárních místností je zajištěn přístup na terasu, která je v celé ploše kryta předsazenou částí střechy, a tvoří tak přechodovou zónu zahrady.
Barevný segment šaten Foto: BoysPlayNice
Přidanou hodnotou je krásná a prostorná zahrada s rozličnými herními prvky, rozdělená přirozeně kruhovým pahorkem vytvořeným z hutněného násypu zeminy z výkopů základů, který je napříč odlišností výuky využíván oběma školkami.
Orientační systém byl navržen studenty UMPRUM a vychází z obrysů tvarů obrázků, které kreslily děti mateřské školky.
Pohled ze zahrady Foto: BoysPlayNice
Konstrukce a technologie
Objekt je založen na základových pasech a patkách s oboustranně pnutou základovou deskou. Svislé nosné konstrukce tvoří železobetonové monolitické sloupy a stěny, které jsou po obvodu doplněny o ocelové sloupy. Strop je navržen jako železobetonová monolitická obousměrně pnutá deska, po jejímž obvodu je navržena vykonzolovaná markýza.
Osvětlení zajištěné celoobvodovou prosklenou fasádou doplňují 2 velké světlíky a 41 světlovodů. Vnější stěny jsou obloženy fasádními deskami HPL.
Herní prvky zahrady Foto: BoysPlayNice
Budova splňuje parametry energeticky pasivního standardu a udržitelnosti. Zdrojem tepla pro vytápění je tepelné čerpadlo vzduch-voda a plynový kondenzační kotel (uvažovaný poměr pokrytí TČ 75 %, plynový kotel 25 %). Řízené větrání zabezpečují dvě centrální vzduchotechnické jednotky s rekuperací tepla. Stínící rolety redukují nežádoucí solární tepelné zisky v letním období. Objekt je tepelně stabilizován systémem stropního chlazení a topení (BKT).
Doplňující informace
Studio | MTA |
Autor | Marek Topič, architekt, generální projektant |
Spoluautor | Vratislav Ansorge, architekt interiéry |
Projekční tým | Michal Pokorný |
Umístění projektu | Pod Vartou 858, 51301 Semily |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2015-2018 |
Rok dokončení | 2022 |
Zastavěná plocha | 1730 m² |
Hrubá podlahová plocha | 1298 m² |
Užitná plocha | 1213 m² |
Plocha pozemku | 5250 m² |
Rozměry | 30 x 52 m / 5430 m3 |
Náklady | 105 mil. CZK |
Klient | Město Semily |
Spolupráce | Investor: Město Semily [Lena Mlejnková, Ing. Vladimír Bělonohý, Ing. Jana Dvořáková] HIP, koordinace: m3m [Ing. Michal Pokorný, Ing. Dita Zlámalová, Ing. Martin Uher, Ing. Jan Roubal] Statika: POHL statika [Ing. Jan Pohl, Ing. Martin Víšek] TZB: TechOrg [Ing. Ondřej Hlaváček, Ing. Jiří Beran, Ing. Jakub Hažmuka] ZTI: Vodopro [Ing. Michal Mošnička, Ing. Pavel Jakubů] Elektroinstalace: Ing. Predrag Laketič Sadové úpravy: Terra Florida [Ing. arch. Lucie Vogelová, Ing. Lada Veselá] Dopravní řešení: Dopravně inženýrská kancelář [Ing. Jan Kašpar] Požárně-bezpečnostní řešení: Ing. Zdeňka Kubištová, Ing. Lucie Soukeníková Technologie kuchyně: Ing. Oldřich Krejčí Akustické řešení: Akustika Praha [Ing. Tomáš Rozsíval] Studie osvětlení: Dalea [Ing. Martin Stárka] Tepelně technické 3D posouzení: Porsenna [Ing. Michal Čejka] Značení a navigační systém budovy: Ateliér grafický design a vizuální komunikace, Vysoká škola uměleckoprůmyslová [David Frank Tenora, Kateřina Pravdová, David Novák, Oskar Koutný, Ana Luisa Hinojosa Torres, Sára Svobodová-Míková, MgA. Richard Jaroš, doc. Mgr. A. Petr Krejzek] Inženýring: Petra Neumannová Dodavatel: BAK stavební společnost [Ing. Robert Buďárek, Ing. Tomáš Papoušek, Ing. Tomáš Martinec], MBQ [Ing. Pavel Seeman, Ing. Petr Menšík, Filip Balatka, Dušan Mráz] TDI: Ing. Jan Hájek, Emanuel Mušek |
Sdílet / hodnotit tento článek