Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rodinný dům a jeho interiér v kontextu místa

Zadáním klienta bylo navrhnout interiér novostavby rodinného domu. Nachází se v malé vesnici, v ulici s nově vznikající zástavbou rodinných domů. Dům i celá ulice si zachoval charakter a drobné měřítko venkovského bydlení. Kontext vybízel i inspiroval k jednoduchosti a neokázalosti.
Foto: Kristina Hrabětová
Vždy věc navrhovat posouzením jejího širšího kontextu --- židli v místnosti, místnost v domě, dům ve čtvrti, čtvrť ve městě.
Eero Saarinen

Stavba a interiér, který vychází z kontextu místa

Opět zde potkáváme filozofii, která je nakloněna minimalistickému řešení, byť tak nazvaná přímo není. Ale co jiného je obsaženo v myšlence řešení inspirovaného jednoduchostí a neokázalostí venkovské předlohy, která je dána kontextem místa a jeho okolní zástavby. Pak už je jenom krok k materiálovému pojetí, které má zřejmou souvztažnost s vesnickou zástavbou, domy v okolí a měřítkem celého místa a jeho dílčích komponentů, tedy rodinných domů. Je dobře, že v dnešní rozdivočelé době někdo přemýšlí tímto způsobem a vyžaduje práci profesionálů v těchto intencích.

Hlavní obytná místnost, kuchyně a jídelna. Foto: Kristina Hrabětová

Jak by to nemělo být

Asi jsem vás příliš neudivil, protože příkladů, jak to nemá vypadat, máte okolo sebe nepočítaně. Ať už jsou to pokusy někoho movitého, které vyniknou více než jeho okolí, někoho, kdo nerespektuje základní myšlenkové proudy s odůvodněním, že nebude tuctový, když máme tu demokracii. Pak už je jenom krok postavit v historické zástavbě prvotřídní exces nebo se odlišit brutálním měřítkem oproti kontextu místa. Pak máme pochopitelně ještě dosti možností, jak se zviditelnit materiálově, barevně, esteticky nesmyslně. Tohle nejsou příklady Eiffelovy věže, která byla nenáviděná a krok před zbořením, nebo kontroverzní Opera v Sydney. To, co bylo bráno jako přehmat, je posléze nazíráno jako zajímavé a stane se leckdy ikonou a neodmyslitelným symbolem místa, celé země i kontinentu. Tak tohle na mysli nemám. Hovořím o okázalé nafoukanosti a nabubřelosti leckdy mocných, schopných a všehoschopných, kteří si jako symbol své převahy postaví třeba dům, který vypadá jako z roliček toaletního papíru. Kontext s místem není žádný, oplocení a kamery jako v Alcatrazu hlásají, že takovou krásu lze obdivovat jen pod dozorem. Jindy se zase pod tíhou okolností utrhne ze řetězu architekt a vytvoří sobě i klientovi pomník, který svět neviděl.

Hygienické zařízení. Foto: Kristina Hrabětová

Obraťte se na odborníky a dvakrát s nimi měřte, než říznete

Podívejte se kolem a zjistíte, že těch zdařilých a smysluplných řešení je jako šafránu. Proto tento interiér nebojuje ani o složité poměry dispozice, ani o materiálové vyjádření mimo rámec přírodních materiálů regionálních. Nesnaží se o přehnanou opulentnost a okázalost, což je v konečném důsledku bonus největší. Tlumené odstíny, otevřené prostory s dřevěnými prvky, vše odlehčené, kompaktní a barevně sladěné, bez zbytečných výstředností. Ale to neznamená, že výsledek není esteticky zdařilý a velmi vkusný. Pořád nás to obloukem vrací k té zmíněné jednoduchosti, chcete-li minimalismu, kde se nachází ta výsledná krása. Jednoduchý zdařilý mobiliář, stropní podhledy z běleného smrku, dřevo propsané do stěn i podlah, kámen a keramika. To vše se vkusně potkává s cementovou stěrkou. Barevně, ale velmi vkusně a zdařile vybočuje pouze hygienické zázemí s tmavším lahvovým odstínem a maloformátovou dlažbou pouze v některých částech, což byl zřejmý záměr. Dokonce i gabionové stěny v průhledu z posilovny jsou z mého pohledu minimalistickým řešením předělů a zídek, která zdařile korespondují s původní i moderní výstavbou. Aby ten výčet byl úplný, tak belgický ovčák ležící na sedačce je takovým dotvořením minimalismu v mých očích. Je to pan pes, přesně na míru, nic navíc, vzorný hlídač a přítel rodiny. Nemám na mysli minimalismus, kdy by snad pes byl malý, ale naopak je tak akorát, hbitý a účelný, energický, obratný sportovec, kamarád každým coulem. Patří sem stejně jako jeho rodina. Nemohli jste si nevšimnout, že naši čtyřnozí miláčci jsou často zdařilým odrazem jeho pána, rodiny a domácnosti.

Pak je tady vše tak, jak má být.

Základní popis

Naším úkolem bylo navrhnout interiér novostavby rodinného domu včetně koncepce uspořádání okolí domu a oplocení. Spolupráce zahrnovala úpravy dispozic, specifikaci materiálů, autorský návrh nábytku i výběr vhodných řemeslníků. Průběžně jsme zajišťovali autorský dozor během výstavby.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Zadáním klienta bylo navrhnout interiér novostavby rodinného domu. Ten se nachází v malé vesnici, v jediné ulici s nově vznikající zástavbou rodinných domů. Dům si stejně jako celá ulice zachoval charakter a drobné měřítko venkovského bydlení.

Venkovský kontext vybízel i inspiroval k jednoduchosti a neokázalosti. Koncepce návrhu byly postaveny na přírodních materiálech a omezení jejich rozmanitosti a exotičnosti na minimum. Materiály, které se v interiéru uplatnily v hlavních rolích, byly přírodní dřevo v podobě dubu a smrku, přírodní kámen a keramika.

S klienty a stavební firmou jsme se poprvé setkali přímo na místě v momentě, kdy byla hotová hrubá stavba. Dům byl jednopodlažní, osově symetrický a jeho konstrukce byla skvěle jednoduchá: kromě obvodových zdí byly uprostřed volného prostoru pouze dva nosné rámy, které podpíraly otevřený krov v ose. Prvním krokem byla tedy úprava nenosných příček tak, aby se projekt oproti původnímu návrhu zjednodušil, zefektivnil a aby klientům více vyhovoval.

Podhled v převýšených velkorysých obytných prostorech s otevřeným krovem byl řešen kvůli akustice i větší příjemnosti přidáním dřevěných lamel ze světlého, běleného smrku. Tento lehký a jemný materiál se propsal i do šaten, vestavných skříní a příčky s posuvnými dveřmi v předsíni.

Doplňoval jej dub na podlahách, který přešel plynule na kuchyňskou sestavu, ta byla zhotovena z identické dodávky materiálu. Dále byl dub použit na atypickou postel s čelem a nočními stolky v hlavní ložnici. Ostatní povrchy jsou v barevně příbuzných, tlumenějších tónech, ale s důležitou strukturou: světle šedobéžová cementová stěrka nebo světle šedá variabilně tónovaná dlažba v rybinovém vzoru.

V prostorově jednoduchém, materiálově a barevně klidném interiéru jsou trochu vyhrocenou výjimkou koupelny, které jako malé uzavřené prostory si to mohou jednak dovolit a také to byla příležitost, aby uživatelé mohli mít něco jedinečného. Výsledkem byly místnosti ve stěrce v tmavě zeleném tónu v kombinaci s černým kamenem a akcentem modřínových skříněk, polic nebo podhledu. Další specialitou bylo přetvoření původně navrhované garáže na tělocvičnu, kde se objevila podlaha v jediné zářivé, stimulační barvě v domě.

Doplňující informace

Studio banality studio
Autor Kateřina Hroncová
Umístění projektu Tuklaty
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2020
Rok dokončení 2023
Zastavěná plocha 253 m2
Hrubá podlahová plocha 200 m2
Užitná plocha 163 m2
Plocha pozemku 1 010 m2
Rozměry 13*19 m, celkový půdorys
5 m, výška hřebene
3 m, výška římsy
Fotografie Kristina Hrabětová, k.hrabetova@seznam.cz
Spolupracovníci a dodavatelé Vizualizace: illume3d [Filip Zelenka]
Požárně bezpečnostní řešení: Kateřina Kašová
Projektant chlazení: Jiří Samec
Výpočty a konzultace osvětlení: PROFI Lighting
Koordinace a dodávka koupelen: Dorint
Realizace vestavného nábytku: Kanda
Realizace lamelového podhledu: Drebo [David Böhm]
Stavební firma: M+M Stav [Marek Říha]
Kolaudační měření radonu: RGP SERVIS [Tomáš Očadlík]
Materiály Seznam použitých materiálů
bělený smrk masiv – lamelové podhledy dle autorského návrhu
bělený smrk dýha – vestavný nábytek v šatnách dle autorského návrhu
kámen quarzit – pracovní desky a obklad v kuchyni
kámen mramor – obklad a dlažba v koupelnách
cementové stěrky – stěny a stropy v předsíni, šatnách a koupelnách
dubová prkna – podlaha
dubová prkna a dýha – nábytek a kuchyň dle autorského návrhu
MDF – nábytek a kuchyň dle autorského návrhu
Značky Seznam použitých značek
bezrámová okna FixFrame, vstupní dveře Vitas ALU, interiérové dveře Prado, zárubně One 56 App – Josko
keramická dlažba Mutina Mews Chevron – Mutina
dřevěné podlahy Livorno – Trapa
stěrky Arte Viva, Travertino – wallface
zařizovací předměty Sfera – Catalano
baterie Pan – Zucchetti
sestavy svítidel Arrangements, svítidla Glo-Ball, zemní lampa Arco – Flos
lustr Flock of Light – Moooi
sestavy svítidel Tubs Modular – LedsC4
svítidla Avatar Twist – Olé Lighting
stůl Ultra – Javorina
židle Beetle Dining Chair – GUBI
O studiu/autorovi Bližší informace

Zabýváme se návrhy interiérů, rekonstrukcí, staveb pro bydlení, občanských staveb a veřejným prostorem. Klademe důraz na propracovanost návrhu a jedinečného výsledku vyplývajícího z postupu, spolupráce a situace. K rekonstrukcím, dostavbám a konverzím přistupujeme s důsledným ohledem na historii místa a s cílem maximálního využití již vystavěného. Zajímá nás kvalita prostředí, jeho užívání a jeho krása.

Kateřina Hroncová pochází z Jižní Moravy, odkud vychází její zájem o venkov a neokázalou krajinu jako samozřejmou součást architektury. Vystudovala architekturu na tehdy čerstvě založené Fakultě architektury na Univerzitě v Liberci, kde byl kladen silný důraz na kvalitu a koncept ateliérových projektů. V rámci studia se účastnila několika soutěží a stáží, například na Katedře architektury a Katedře grafiky na VSVU v Bratislavě.

Praxi získala v ateliéru Davida Krause Architektura a studiu Olgoj Chorchoj. Při práci je pro ni důležité, aby byl výsledek celkově řemeslně zpracovaný objekt, který je soudržný od konceptu po fyzický detail.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – Kristina Hrabětová, k.hrabetova@seznam.cz
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – BANALITY STUDIO a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Stijn Bollaert

Z nechtěného kostela v havarijním stavu vzniklo komunitní centrum s knihovnou

S trochou fantazie a dostatkem prostředků stodolu v horách můžete přestavět na rekreační objekt. Z garáží se dají nadělat apartmány a ze staré fabriky lze vytvořit třeba sociální bydlení. Ale co uděláte s kostelem, který je v havarijním stavu a nikdo už ho opravovat nechce?…

Foto: KHA – Klas Hyllén Architecture

Krytý bazén za domem? Spíše soukromý chrám relaxace

Bazén je jen zbytný doplněk domácnosti, doplňující chuťovka, že? V tom případě vás asi projekt z Anglie překvapí. Kryté koupaliště u domu u Malvern Hills je totiž dokonale meditativním soukromým prostorem. Z prostých materiálů tu vznikla stavba sakrálních proporcí.