
„Vždy věc navrhovat posouzením jejího širšího kontextu --- židli v místnosti, místnost v domě, dům ve čtvrti, čtvrť ve městě.“
Stavba a interiér, který vychází z kontextu místa
Opět zde potkáváme filozofii, která je nakloněna minimalistickému řešení, byť tak nazvaná přímo není. Ale co jiného je obsaženo v myšlence řešení inspirovaného jednoduchostí a neokázalostí venkovské předlohy, která je dána kontextem místa a jeho okolní zástavby. Pak už je jenom krok k materiálovému pojetí, které má zřejmou souvztažnost s vesnickou zástavbou, domy v okolí a měřítkem celého místa a jeho dílčích komponentů, tedy rodinných domů. Je dobře, že v dnešní rozdivočelé době někdo přemýšlí tímto způsobem a vyžaduje práci profesionálů v těchto intencích.
Hlavní obytná místnost, kuchyně a jídelna. Foto: Kristina Hrabětová
Jak by to nemělo být
Asi jsem vás příliš neudivil, protože příkladů, jak to nemá vypadat, máte okolo sebe nepočítaně. Ať už jsou to pokusy někoho movitého, které vyniknou více než jeho okolí, někoho, kdo nerespektuje základní myšlenkové proudy s odůvodněním, že nebude tuctový, když máme tu demokracii. Pak už je jenom krok postavit v historické zástavbě prvotřídní exces nebo se odlišit brutálním měřítkem oproti kontextu místa. Pak máme pochopitelně ještě dosti možností, jak se zviditelnit materiálově, barevně, esteticky nesmyslně. Tohle nejsou příklady Eiffelovy věže, která byla nenáviděná a krok před zbořením, nebo kontroverzní Opera v Sydney. To, co bylo bráno jako přehmat, je posléze nazíráno jako zajímavé a stane se leckdy ikonou a neodmyslitelným symbolem místa, celé země i kontinentu. Tak tohle na mysli nemám. Hovořím o okázalé nafoukanosti a nabubřelosti leckdy mocných, schopných a všehoschopných, kteří si jako symbol své převahy postaví třeba dům, který vypadá jako z roliček toaletního papíru. Kontext s místem není žádný, oplocení a kamery jako v Alcatrazu hlásají, že takovou krásu lze obdivovat jen pod dozorem. Jindy se zase pod tíhou okolností utrhne ze řetězu architekt a vytvoří sobě i klientovi pomník, který svět neviděl.
Hygienické zařízení. Foto: Kristina Hrabětová
Obraťte se na odborníky a dvakrát s nimi měřte, než říznete
Podívejte se kolem a zjistíte, že těch zdařilých a smysluplných řešení je jako šafránu. Proto tento interiér nebojuje ani o složité poměry dispozice, ani o materiálové vyjádření mimo rámec přírodních materiálů regionálních. Nesnaží se o přehnanou opulentnost a okázalost, což je v konečném důsledku bonus největší. Tlumené odstíny, otevřené prostory s dřevěnými prvky, vše odlehčené, kompaktní a barevně sladěné, bez zbytečných výstředností. Ale to neznamená, že výsledek není esteticky zdařilý a velmi vkusný. Pořád nás to obloukem vrací k té zmíněné jednoduchosti, chcete-li minimalismu, kde se nachází ta výsledná krása. Jednoduchý zdařilý mobiliář, stropní podhledy z běleného smrku, dřevo propsané do stěn i podlah, kámen a keramika. To vše se vkusně potkává s cementovou stěrkou. Barevně, ale velmi vkusně a zdařile vybočuje pouze hygienické zázemí s tmavším lahvovým odstínem a maloformátovou dlažbou pouze v některých částech, což byl zřejmý záměr. Dokonce i gabionové stěny v průhledu z posilovny jsou z mého pohledu minimalistickým řešením předělů a zídek, která zdařile korespondují s původní i moderní výstavbou. Aby ten výčet byl úplný, tak belgický ovčák ležící na sedačce je takovým dotvořením minimalismu v mých očích. Je to pan pes, přesně na míru, nic navíc, vzorný hlídač a přítel rodiny. Nemám na mysli minimalismus, kdy by snad pes byl malý, ale naopak je tak akorát, hbitý a účelný, energický, obratný sportovec, kamarád každým coulem. Patří sem stejně jako jeho rodina. Nemohli jste si nevšimnout, že naši čtyřnozí miláčci jsou často zdařilým odrazem jeho pána, rodiny a domácnosti.
Pak je tady vše tak, jak má být.
Základní popis
Naším úkolem bylo navrhnout interiér novostavby rodinného domu včetně koncepce uspořádání okolí domu a oplocení. Spolupráce zahrnovala úpravy dispozic, specifikaci materiálů, autorský návrh nábytku i výběr vhodných řemeslníků. Průběžně jsme zajišťovali autorský dozor během výstavby.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Zadáním klienta bylo navrhnout interiér novostavby rodinného domu. Ten se nachází v malé vesnici, v jediné ulici s nově vznikající zástavbou rodinných domů. Dům si stejně jako celá ulice zachoval charakter a drobné měřítko venkovského bydlení.
Venkovský kontext vybízel i inspiroval k jednoduchosti a neokázalosti. Koncepce návrhu byly postaveny na přírodních materiálech a omezení jejich rozmanitosti a exotičnosti na minimum. Materiály, které se v interiéru uplatnily v hlavních rolích, byly přírodní dřevo v podobě dubu a smrku, přírodní kámen a keramika.
S klienty a stavební firmou jsme se poprvé setkali přímo na místě v momentě, kdy byla hotová hrubá stavba. Dům byl jednopodlažní, osově symetrický a jeho konstrukce byla skvěle jednoduchá: kromě obvodových zdí byly uprostřed volného prostoru pouze dva nosné rámy, které podpíraly otevřený krov v ose. Prvním krokem byla tedy úprava nenosných příček tak, aby se projekt oproti původnímu návrhu zjednodušil, zefektivnil a aby klientům více vyhovoval.
Podhled v převýšených velkorysých obytných prostorech s otevřeným krovem byl řešen kvůli akustice i větší příjemnosti přidáním dřevěných lamel ze světlého, běleného smrku. Tento lehký a jemný materiál se propsal i do šaten, vestavných skříní a příčky s posuvnými dveřmi v předsíni.
Doplňoval jej dub na podlahách, který přešel plynule na kuchyňskou sestavu, ta byla zhotovena z identické dodávky materiálu. Dále byl dub použit na atypickou postel s čelem a nočními stolky v hlavní ložnici. Ostatní povrchy jsou v barevně příbuzných, tlumenějších tónech, ale s důležitou strukturou: světle šedobéžová cementová stěrka nebo světle šedá variabilně tónovaná dlažba v rybinovém vzoru.
V prostorově jednoduchém, materiálově a barevně klidném interiéru jsou trochu vyhrocenou výjimkou koupelny, které jako malé uzavřené prostory si to mohou jednak dovolit a také to byla příležitost, aby uživatelé mohli mít něco jedinečného. Výsledkem byly místnosti ve stěrce v tmavě zeleném tónu v kombinaci s černým kamenem a akcentem modřínových skříněk, polic nebo podhledu. Další specialitou bylo přetvoření původně navrhované garáže na tělocvičnu, kde se objevila podlaha v jediné zářivé, stimulační barvě v domě.
Doplňující informace
Studio | banality studio |
Autor | Kateřina Hroncová |
Umístění projektu | Tuklaty |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2020 |
Rok dokončení | 2023 |
Zastavěná plocha | 253 m2 |
Hrubá podlahová plocha | 200 m2 |
Užitná plocha | 163 m2 |
Plocha pozemku | 1 010 m2 |
Rozměry | 13*19 m, celkový půdorys 5 m, výška hřebene 3 m, výška římsy |
Fotografie | Kristina Hrabětová, k.hrabetova@seznam.cz |
Spolupracovníci a dodavatelé | Vizualizace: illume3d [Filip Zelenka] Požárně bezpečnostní řešení: Kateřina Kašová Projektant chlazení: Jiří Samec Výpočty a konzultace osvětlení: PROFI Lighting Koordinace a dodávka koupelen: Dorint Realizace vestavného nábytku: Kanda Realizace lamelového podhledu: Drebo [David Böhm] Stavební firma: M+M Stav [Marek Říha] Kolaudační měření radonu: RGP SERVIS [Tomáš Očadlík] |
Materiály | Seznam použitých materiálů
bělený smrk masiv – lamelové podhledy dle autorského návrhu
bělený smrk dýha – vestavný nábytek v šatnách dle autorského návrhu kámen quarzit – pracovní desky a obklad v kuchyni kámen mramor – obklad a dlažba v koupelnách cementové stěrky – stěny a stropy v předsíni, šatnách a koupelnách dubová prkna – podlaha dubová prkna a dýha – nábytek a kuchyň dle autorského návrhu MDF – nábytek a kuchyň dle autorského návrhu |
Značky | Seznam použitých značek
bezrámová okna FixFrame, vstupní dveře Vitas ALU, interiérové dveře Prado, zárubně One 56 App – Josko
keramická dlažba Mutina Mews Chevron – Mutina dřevěné podlahy Livorno – Trapa stěrky Arte Viva, Travertino – wallface zařizovací předměty Sfera – Catalano baterie Pan – Zucchetti sestavy svítidel Arrangements, svítidla Glo-Ball, zemní lampa Arco – Flos lustr Flock of Light – Moooi sestavy svítidel Tubs Modular – LedsC4 svítidla Avatar Twist – Olé Lighting stůl Ultra – Javorina židle Beetle Dining Chair – GUBI |
O studiu/autorovi | Bližší informace
Zabýváme se návrhy interiérů, rekonstrukcí, staveb pro bydlení, občanských staveb a veřejným prostorem. Klademe důraz na propracovanost návrhu a jedinečného výsledku vyplývajícího z postupu, spolupráce a situace. K rekonstrukcím, dostavbám a konverzím přistupujeme s důsledným ohledem na historii místa a s cílem maximálního využití již vystavěného. Zajímá nás kvalita prostředí, jeho užívání a jeho krása. Kateřina Hroncová pochází z Jižní Moravy, odkud vychází její zájem o venkov a neokázalou krajinu jako samozřejmou součást architektury. Vystudovala architekturu na tehdy čerstvě založené Fakultě architektury na Univerzitě v Liberci, kde byl kladen silný důraz na kvalitu a koncept ateliérových projektů. V rámci studia se účastnila několika soutěží a stáží, například na Katedře architektury a Katedře grafiky na VSVU v Bratislavě. Praxi získala v ateliéru Davida Krause Architektura a studiu Olgoj Chorchoj. Při práci je pro ni důležité, aby byl výsledek celkově řemeslně zpracovaný objekt, který je soudržný od konceptu po fyzický detail. |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – Kristina Hrabětová, k.hrabetova@seznam.cz
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – BANALITY STUDIO a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek