REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Přestavba památkově chráněného Nákladového nádraží Žižkov

Investor plánoval demolici nádraží, proti které se postavila odborná i laická veřejnost. Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno.
Nákladové nádraží Žižkov

Přestavba Nákladového nádraží Žižkov, ze kterého by v budoucnu mělo být společenské a kulturní centrum, by vyšla po započtení nákladů na koupi budovy a na projekční a inženýrské práce na zhruba dvě miliardy korun.

Investor původně plánoval demolici nádraží.

Stavba z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Velkokapacitní koncové nádraží sloužilo rychlé překládce zboží a zároveň k jeho skladování. Plný provoz nákladového nádraží byl ukončen v roce 2002.

V květnu 2010 Klub za starou Prahu podal nový návrh na památkovou ochranu nádraží (předchozí návrh Národního památkového ústavu zůstal 7 let nevyřízen) a v lednu 2011 mu ministerstvo kultury vyhovělo.

Společnost Žižkov Station Development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, plánuje v blízkosti nádraží mohutnou výstavbu. Vzniknout má nová městská čtvrť. Žižkovská radnice před časem se společností uzavřela dohodu, na základě které nechala vypracovat detailní stavebně ekonomickou analýzu týkající budoucnosti památky.

Proti demolici se postavila část odborné i laické veřejnosti. Prohlášení budovy Nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou v dubnu 2013 bylo vyvrcholením teprve první etapy úsilí sdružení Tady není developerovo o jeho záchranu. Od okamžiku prohlášení se práce na novém využití budovy pro kulturně-vzdělávací účely chopil zástupce starostky MČ Praha 3 Matěj Stropnický. Představa je, že zde postupně vznikne nová veřejná instituce složená z výstavních prostor, otevřených dílen, ateliérů, hudebních klubů, kinosálů, samozřejmě doplněná o kavárny a další služby.

Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno. Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti i nadále trvají. Nádraží se stane jejím centrem.

Otazníky visí i nad tím, kdo případné převzetí a rekonstrukci zaplatí. Radnice a některé neziskové organizace usilují o to, aby se budova stala centrem kulturního vyžití. Ve hře zůstává už dříve diskutované umístění Národního filmového ústavu (NFÚ). V posledních měsících zájem projevila i Státní tiskárna cenin.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Nákladové nádraží Žižkov, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, luciezr

Lidé kritizovali změnu plánu pro Nákladové nádraží Žižkov

Některým místním obyvatelům se nelíbí připravovaná změna územního plánu, která má umožnit výstavbu nové čtvrti na brownfieldu kolem Nákladového nádraží Žižkov. Vyplynulo to z dnešního veřejného projednání změny, o které by do konce roku měla hlasovat rada a následně zastupitelstvo hlavního města. Lidé, kteří na…

nákladové nádraží Žižkov

Praha chystá urbanistickou soutěž na zástavbu nádraží na Žižkově

Praha se chystá vypsat urbanistickou soutěž na výstavbu na Nákladovém nádraží Žižkov. Studie by měla by určit, co kde na území bude stát, a řešit bude také využití památkově chráněné hlavní budovy. Soutěž by měli projednat v úterý pražští radní, vyplývá to z materiálu přichystaného pro jejich jednání.

Den Haag Centraal - nádraží skla a katedrála světla

Den Haag Centraal - nádraží skla a katedrála světla

Architektonické studio Benthem Crouwel bylo dosud proslavené realizovaným projektem rozšíření amsterodamského muzea Stedelijk, nebo rozsáhlou rekonstrukcí mezinárodního letiště Schiphol. Po úspěchu projektu transformace hlavního nádraží v Haagu jejich prestiž narostla ještě výrazněji, a dá se již hovořit o světové…

REKLAMA