Poprvé byl přes Vltavu v těchto místech postaven dřevěný most nejspíš již v 10. století, nejstarším mostem v Praze je Karlův most ze 14. století. Podruhé byla Vltava v metropoli přemostěna až v roce 1841, kdy byl zbudován most císaře Františka I. (nyní most Legií), o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Mánesova mostu (Železná lávka).
Co možná nevíte o Trojském mostě
- V říjnu 2013 byl přerušen provoz na Trojském tramvajovém mostě z roku 1981, přezdívaném "rámusák". Právě toho loni 6. října nahradil nový Trojský most, kam se vejdou auta, tramvaje, chodci i cyklisté. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.
- Trojský most měří 262,1 metru, je široký 36 metrů, rozpětí oblouku hlavního pole je 200,4 metru a celková výška nosné konstrukce je 34 metrů nad maximální plavební hladinou.
- Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží. Výsledný návrh mostu byl vybrán na základě architektonicko-konstrukční soutěže, vypsané Magistrátem hlavního města Prahy v roce 2005. Stavba mostu byla zahájena v létě 2010.
- Náklady na stavbu mostu byly původně předpokládány na zhruba půl miliardy korun, nakonec se vyšplhaly na 1,3 miliardy korun.
- Objevily se úvahy, že by se most mohl jmenovat po zesnulém prezidentovi Václavu Havlovi, na začátku dubna 2013 však rada hlavního města oficiálně schválila vžitý název Trojský most.
- Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil loni v prosinci hlavnímu městu Praze pokutu 11 milionů Kč za to, že stavba mostu byla realizována ve zcela jiné podobě a podle zcela jiného architektonického návrhu, než jaký byl obsahem původní zadávací dokumentace na veřejnou zakázku. Praha podala proti rozhodnutí rozklad.
- V Praze je 32 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. Z těchto 18 mostů je 13 silničních, osm tramvajových, čtyři železniční a jeden pouze pro pěší.
Sdílet / hodnotit tento článek