REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Největší brzdou kancelářské výstavby je byrokracie a nekvalitní legislativa

Pro firmy, které se rozhodují o pronájmu nové či jiné kanceláře, je nejdůležitější lokalita. Dalšími důležitými faktory jsou cena a nadstandardní benefity. Kancelářský development v současné době nejvíce limituje byrokracie a nekvalitní legislativa. Optimální čas na kompletní modernizaci budov je 10 let. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q2/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.
© msnobody - fotolia.com

Zákazníci developerských společností se při pronájmu nových, případně jiných kanceláří rozhodují především podle lokality. Potvrzují to ředitelé developerských společností, kteří na stupnici od nuly do desítky, kde desítka má největší vliv na rozhodnutí zákazníka, tomuto faktoru přidělili číslo 9,1. Velmi důležitá je pro ně ovšem také cena pronájmu a nadstandardní benefity (8,7 respektive 8,5 z maximálních deseti). Nejmenší vliv na rozhodnutní o pronájmu kanceláří má naopak míra rozestavěnosti projektu (5,5 z maximálních deseti). „Lokalita je bezpochyby tím zásadním faktorem při výběru nových kanceláří, klíčové je skutečně příjemné pracovní prostředí v blízkosti centra města a s dobrou dopravní dostupností, v Praze je důležité být u stanice metra. Dle našich zkušeností pak kromě ceny, lokality a související občanské vybavenosti hraje velkou roli i kvalita provedení a reference developera,“ potvrzuje Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl. „Výrazně se zvyšují požadavky nájemců na kvalitu a nabízený standard kancelářských prostor. Je potřeba si uvědomit, že kvalitu budovy na prvním místě určují použité materiály, které by uživatelům zaručovaly světelný, tepelný a akustický komfort, což vždy neznamená mít hodně světla, teplo a ticho, vše má být vyvážené. Mnozí zaměstnavatelé se při rozhodování o pronájmu nebo výstavbě kanceláří zajímají o to, jaké materiály jsou použity, jelikož je prokázané, že kvalitní vnitřní prostředí zvyšuje výkon zaměstnanců až o 30%. Pokud nájemce vynakládá cca 10% svých nákladů na nájem a 90% do odměňování zaměstnanců, musí o parametrech budovy, kde bude provozovat své kanceláře, důsledně přemýšlel,“ říká Tomáš Rosák, předseda představenstva Saint-Gobain Construction Products a.s.

Další kancelářský development pak podle ředitelů developerských společností limituje především byrokracie ze strany státu. Brzdou růstu jsou tak například požadavky kladené na developery a dlouhé lhůty pro rozhodování. Developeři tento faktor na stupnici od nuly do desítky, kde desítka nejvíc limituje office development v růstu, označili číslem 8,5. Druhým nejproblematičtějším bodem je podle nich nekvalitní legislativa a její časté změny (7,8 bodu z maximálních deseti). Na rozdíl od průmyslových developerů si ti kancelářští příliš nestěžují na nedostatek ploch pro výstavbu. Za nejmenší problém považují zástupci firem nedostatek financí a neochotu bank financovat developerské projekty. „Časté změny legislativy nejsou jen problémem developerů, ale obecnou překážkou pro byznys. Firmy potřebují stabilní rámec, v kterém se mají pohybovat. Nejisté prostředí ztěžuje veškeré plánování, prodražuje projekty a je ve výsledku nevýhodou pro všechny zainteresované strany. Jako pozitivní pro realitní sektor považuji čerstvě schválené Pražské stavební předpisy, i když na důležitější předpis – Metropolitní plán – trh stále čeká,“ vysvětluje  Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti, KPMG Česká republika.

Výše uvedené limity jsou jedním z důvodů, proč příprava od iniciace záměru po získání stavebního povolení trvá v průměru 5 let, přičemž odpovědi developerů se pohybovaly v rozmezí 3 až 7 let. Nadpoloviční většina (55 procent) ředitelů developerských společností přitom uvedla, že již za 9-10 let je optimální budovu kompletně modernizovat, tak aby odpovídala standardům doby a požadavkům zákazníků. Více než třetina společností (36 procent) uvádí jako dobu ideální pro rekonstrukci delší než 10 let.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Povolování staveb

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia ftfoxfoto

K digitalizaci stavebního řízení se Sněmovna mimořádně sejde 6. listopadu

K poslanecké novele stavebního zákona, která má pomoci překlenout potíže s digitalizací stavebního řízení, se poslanci sejdou 6. listopadu v 18:00. Mimořádnou schůzi k tomuto jedinému bodu dnes svolala předsedkyně Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). ČTK to sdělil její mluvčí Martin Churavý.