Projekt, jemuž se kvůli mohutné Johnsonově podpoře říkalo Borisův ostrov, počítal se stavbou letiště v ústí řeky Temže. Podle šéfa komise, která se zabývá kapacitami britských letišť, ale plán nebyl proveditelný vzhledem k nákladům či otázkám spojeným s životním prostředím. V užším výběru komise tak zůstaly tři možnosti rozšíření britských letištních kapacit. Dvě počítají s rozšířením dalšího londýnského letiště Heathrow a jedna s rozšířením letiště Gatwick. Komise by jednu z variant měla doporučit do léta příštího roku.
Heathrow je z hlediska osobní dopravy nejrušnějším letištěm v Evropě a třetím nejrušnějším na světě. Je ale natolik vytížené, že kvůli tomu prý v boji o lukrativní trasy na rozvíjející se trhy zaostává za evropskými rivaly. Politici a podnikatelské špičky se shodují, že jihovýchod země potřebuje nové letištní kapacity. Představa, že k jejich rozšíření dojde nedaleko Londýna, se ale nelíbí mnoha voličům, kteří mají obavy z hluku, znečištění a kvůli bezpečnosti.
Komise už loni odhadla náklady na projekt letiště prosazovaného londýnským starostou až na 112 miliard liber (3,9 bilionu Kč). Byl by to až pětinásobek dalších tří vybraných variant. Starosta, jehož někteří považují za možného nástupce nynějšího premiéra Davida Camerona, minulý týden potvrdil, že se ve volebním obvodu na západě Londýna pokusí kandidovat ve volbách do britského parlamentu plánovaných na příští rok.
Sdílet / hodnotit tento článek