Říjen je pro topenáře kritický měsíc. S prvním větším ochlazením totiž řada majitelů nemovitostí poprvé spouští kotel. A začínají zjišťovat první nedostatky nebo závady.
„Každý rok je to podobné. Ještě na konci srpna jsme schopni dojet na servisní prohlídku většinou do týdne. Po prvním větším ochlazení nestačíme ani zvedat telefony. Na začátku topné sezóny jsme vytíženi i na několik týdnů. Navíc se přednostně opravují kotle, které netopí a servisní prohlídky se odsouvají na pozdější dobu. Pokud někdo nemá záložní zdroj tepla a nechává servisní prohlídku na poslední chvíli, riskuje, že si v sychravém podzimu nezatopí," upozornil Jiří Průša, servisní technik. Pokud navíc kotel vykazuje závažnější poruchu, nebo je třeba vyměnit některý díl, může se oprava nepříjemně prodloužit.
„Na začátek topné sezony se připravujeme celé léto, prodeje kotlů v tomto období vrcholí. Dokončují se novostavby, které jejich majitelé rychle vybavují, nebo se nám ozývají zákazníci, kteří po půl roce chtěli začít topit, ale zjistili, že jim starý kotel nefunguje a raději si pořídí nový a úspornější typ,” uvedl Milan Kubíček, obchodní ředitel společnosti Thermona, ryze českého výrobce kotlů.
Jednou z nejdůležitějších částí servisní prohlídky je vyčištění výměníku. Při provozu kotle se spalovací komora kotle zanáší spalinami, které snižují jeho účinnost a životnost teplosměnných ploch. Podle odhadů odborníků pracuje správně vyčištěný kotel s vyšší účinností a s o 15 - 17 procent nižšími náklady na palivo. Standardní servisní prohlídka trvá asi hodinu, včetně vyčištění a seřízení kotle a stojí v závislosti na typu zařízení 1000 až 1500 korun.
Z čeho se servisní prohlídka skládá:
- Detekce úniku zemního plynu nebo oxidu uhelnatého v prostoru kotle
- Vyčištění hořáku, výměníku a elektrod
- Kontroly tlaku vody v otopném systému
- Seřízení kotle a nastavení správných parametrů
- Kontroly odtahu spalin a přívodu vzduchu ke kotli
- Vystavení protokolu o prohlídce
Sdílet / hodnotit tento článek