Ve feng shui začíná každý nový rok 4. února, nazýváme jej novým solárním rokem. Slunce se k nám navrací díky jemnému příklonu severní polokoule ke Slunci, na jižní polokouli v ten samý čas dochází k pohybu opačnému, k odklonění. Sluneční paprsky sílí a prodlužuje se i den, na severní polokouli dostáváme více tzv. jangové energie (světla a tepla), kteréžto uvádí v aktivní život veškeré rostlinstvo, potažmo probouzí i živočichy i lidi ze zimního spánku.
Právě po zimě je velmi zřetelně vidět, co dokáže tato síla například během jednoho týdne. A právě tyto viditelné změny v přírodě, typické pro část solárního roku, období jara, používáme jako archetypy, nositele určitých vlastností, v designu interiéru nebo i staveb.
Les, stromy, tráva, zeleň kolem nás, to jsou symboly prvku dřeva. Prvek dřeva pomáhá v interiérech navodit podobný pocit, srovnatelný např. k procházce do lesa. Dostat se nad svůj energetický střed, nad svoje starosti, odpoutat se od denních záležitostí, osvěžuje, povzbuzuje. © Fotolia.com - eyetronic
Tyto archetypy působí na každého živočicha naprosto podobným způsobem, s tím rozdílem, že někdo je více citlivější na vjemy všeho druhu, někdo méně. Někdo více překrývá tyto vizuální vnější signály rozumem, aby je tolik nevnímal a neprožíval.
Jak v interiéru posílit prvek dřeva?
Prvek dřeva můžeme podpořit různými způsoby. Jaké volit barvy, materiály nebo tvary? A jak na nás budou působit?
Barva
Jde o celou škálu světlých pastelových barev. V prvé řadě je to zelená. Má svoje odstíny, není zelená jako zelená. Na úplném počátku jara, v únoru, se bavíme o těžších tónech zralé zelené, ve které je i hnědá a šedá, protože takové barvy v přírodě máme počátkem února. Po jarní rovnodennosti 21. března se objeví čerstvá měkká, trávová zelená. Barvy jara pomalu rozšiřujeme o barvy jarních květů. Směrem k červnovému slunovratu barvy „zrají“, stávají se sytějšími, než na jaře. Odstíny žluté a oranžové na petrklíčích, narcisech, bazalkách, azalkách. Vidíme světlé odstíny růžové a fialkové na krokusech, fialkách, smetanově bílou na konvalinkách, sasankách, bledě modrou na modřincích, apod.
Styl
Podobenství stylu dřeva se vepisuje ať do stylu interiérů, tak i architektury. Jedná se rovné (jangové) linie, které se potkávají na pravý úhel, víceméně bez zdobných prvků. Je to styl mnoha současných moderních staveb a interiérů. V rovné linii najdeme právě symbol kmene stromu, větve je to samotný symbol růstu. Strom a jeho kmen roste směrem nahoru a ven, stejným způsobem na nás působí prvek dřeva v interiéru i exteriéru i typem stavby. Roste si za svým cílem, natahuje se „za svým sluncem“.
Tvarový nadbytek prvku dřeva: Zákoutí sofa a knihovny je spíše rušivé a to svými liniemi (jangovými, rovnými) na čelním rastru knihovny, tvaru sofa, neklid způsobují i trámy nad hlavou a chladivá modrá s bílou. Takto navržené designové prvky nevytvoří měkkost a vlídnost prostředí, možná nám bude po chvíli chladno, nebo při dlouhodobém bydlení ne zcela příjemně. Bylo by potřeba dodat např. nápadité tvary křesel nebo lenošky. Změnit barvu zdí a koberce, upravit přední stranu knihovny např. tím, že ve vymyšleném systému knihovny doplníme symetricky do některého z polí plná dvířka, jinam můžeme zavěsit i obraz namísto dvířek apod. Doplníme vyšší hrnkovu rostlinu s velkými listy (monstera), lampu s kulatým látkovým stínidlem, postranní stolky se stolní lampou apod. © Fotolia.com - archideaphoto
Stejně tak působí tento vzorec na psychiku jednotlivého člověka. To je to, co nás ve feng shui hodně zajímá. V nadbytku vede k egoismu, člověk vidí jen svůj cíl a nevidí, co se děje kolem. V kombinaci s barvami, zejména jako je trendová šedá, nebo ostré odstíny jiných barev, kombinaci s betonem a sklem, je to zabiják manželských a partnerských vztahů. Aby vynikla jednoduchá jangová linie a dostali jsme rovnováhu, je potřeba dodat k němu vyváženou linii opačného charakteru, a to je vlnovka, organický tvar obecně. Je to jako v přírodě, umíme si představit, že příroda by nám nabídla pouze rovné tvary?
Tvar a vzory
Obrovská rychlost všeho dění v přírodě symbolicky přechází ze symbolu větvičky a stromu do tvaru pruhu, obdélníku, kvádru, jako archetypu prvku dřeva. V designu ho využijeme v podobě pruhů, proužků, listů, fotografií a obrazů s tématikou zeleně, dekorací z proutí, z exotických listů vodního hyacintu, banánových listů. Zásadním výrazovým prvkem jsou tzv. pokojové i venkovní rostliny (zeleň), ideálně s oblými tvary listů. Např. různé druhy fíkusů, myrta, buxus, bobkovišeň apod.
Vzpomeňme si také na náš český velikonoční zvyk, a tím je česká pomlázka, nebo ručně vyrobená píšťalka z vrbové větvičky.
Motiv listů zobrazený v jakémkoli stylu je vhodný pro povzbuzení atmosféry v pokoji. Může to být takto jednoduchý tvar, ale i tvary a barvy i jiných rostlin. © Fotolia.com - Seamartini Graphics
Materiál
Dřevo je ve feng shui nejen prvkem, ale i skutečným materiálem, vhodným pro nábytek a doplňky všeho druhu, a to téměř kamkoli se širokým záměrem uplatnění. Určitě přináší příjemné pocity, protože máme „kus přírody“ doma. Přirozeně reaguje na teplotu a vlhkost vzduchu, takže oproti „uzavřeným“ materiálům (jako je například laminát) vytváří příjemný dojem, který se odrazí v náladách, ale i ve vůních v místnostech.
Jinou energii vnáší do interiéru lehčí jangové druhy jako dřevin, borovice, smrk, topol, modřín, osika, bříza, javor. Ideální do dětských pokojů, pro teenagery, pro mladá manželství, k relaxaci do chalup a tam, kde stylově ladí s okolím.
Těžší, jinová dřeva jako dub, buk, olše, jilm, jasan, akát vnesou do interiéru jisté „uzemnění“. Jsou to dřeviny s hutnějšími vlákny, některé rostou v nížinách nebo u přírodních vodních zdrojů. Tato jejich, s nadsázkou pojatá „rodinná anamnéza“, je obrazem pro to, abychom si uvědomili, že se vepisuje do povahy dřeva a v interiéru k nám svojí povahou promlouvá. Důležitá je i vůně jednotlivých dřevin. Tyto těžší, voní spíše kyseleji. „Lehčí jangovější“ dřeviny uvolňují více dřevitě sladší tón.
Proutěné doplňky ať ozdobného nebo i praktického rázu mají svoje místo v doporučených sektorech, kde mohou buď prostor "léčit", nebo podporovat v požadované náladě. © Fotolia.com - nevenm
I takto můžeme přemýšlet, abychom vytvářeli interiér v celkově chtěném obraze, náladě. Exotické dřeviny jsou hodně těžké nejen svojí váhou, ale také svým vyzařováním, i vůně je těžší, připomíná terpentýn. Mívají hutnou (jinovou) povahu.
Proutěný nábytek působí velmi lehce, vzdušně. V některých stylech je přímo stylotvorný, záleží na konkrétním materiálu, detailu a barvě.
Zvažujme, jakou povrchovou úpravu dřevo má, nebo mu chceme dát. Každá úprava trochu pozmění nejen barvu, ale i celkový dojem, vyvolá v nás jiné pocity, opět přinese i jiné vůně. Rovněž kresba dřeva v ploše přináší také mnohdy chtěný, nebo naopak nechtěný výrazový prvek. Výraznější kresbou více dynamizujeme, aktivujeme prostor. Pak bychom měli další věci volit střídmější, klidnější (jinovější) povahy. Nábytek s těžšími (jinovými) druhy dřevin, umístěné ve stinných místnostech (SZ, S, SV), s nadbytkem kusů, v nás časem v naší psychice může spustit stav stereotypu a nehybnosti v životě. Je lépe vykompenzovat energie, a umístit jeden, dva výraznější kousky do světlejších místností a naopak.
To je způsob, jak ve feng shui vědomě přemýšlíme, jak můžeme vyrovnávat povahu věcí v interiéru.
Textilie
Pro zastoupení prvku dřeva ve výběru látek budeme hledat v přírodních lehkých bavlněných, lněných, konopných. Látky mohou mít opět proužek ať jednoduchý, nebo různě široký, v různých barevných kombinacích. Rovněž sem patří motivy listů, větví a listů.
Pro psychiku člověka je důležité vyvážení prvků
Prvek dřeva má svůj charakter a potenciál. Je to první zastávka v pomyslné transformaci „chi“ , neboli Teorii pěti prvků. Zdravě zastoupen motivuje, rozpohybuje atmosféru interiéru. Symbolizuje růst ve všech oblastech života. Smyslem je dostat do interiérů rovnováhu všech prvků, které převádíme do řeči designu pomocí stylu, barev, motivů, apod.
Pokud je interiér zařízen pouze v rovných liniích, je to, jako kdybychom v délce jednoho roku prožívali pouze jaro. Na psychické rovině vede člověka v přemíře prvku k nekompromisnosti, necitlivosti, zrychluje životní tempo. V interiéru chybí „meandr“, který najdeme fakticky např. v toku řeky, v přirozeně vytvořených cestách od lidí či zvířat, a ten je zase symbolem schopnosti se zastavit, spočinout a vytvořit vědomě čas pro sebe, rodinu a umět naslouchat jí i sobě.
Je to jednoduché, řeka teče rychleji v přímé (jangové) linii, ale jedině v meandru (jinovém zákoutí) najdeme klid a proud nás neodnese.
Sdílet / hodnotit tento článek