REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Tramvajovou síť v Brně čeká největší rozvoj od roku 1989

Brněnská tramvajová síť, která dnes měří 71 kilometrů, by se měla v nejbližších pěti letech rozrůst o další kilometry. Jde o její největší rozvoj od roku 1989. Lidé by se měli svézt ze Stránské skály do staré Líšně, ze Starého Lískovce do bohunického univerzitního kampusu a do Komárova se bude jezdit nikoli po Dornychu, ale po Plotní. Město by chtělo prodloužit také trať z Bystrce do sídliště Kamechy, řekl novinářům náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).
Brno, nová tramvajová trať

Město se pustilo do plánovaného rozvoje i díky štědrým evropským dotacím na kolejové stavby. Cena tratě do kampusu se odhaduje na 1,2 až 1,3 miliardy korun, do Líšně na 400 až 450 milionů, z toho 85 procent se zaplatí z evropských peněz. Stavby na Dornychu a Plotní vyjdou na 1,2 miliardy, samotná nová trať bude stát zhruba 250 milionů. "Můžeme využít 1,6 miliardy korun, v nichž je zahrnuté ještě prodloužení trolejbusové trati do Líšně na Jírovu," uvedl Mrázek.

Jako první se začne s přeložkou tratě do Plotní ulice, ideálně v září po ukončení železniční výluky na hlavním nádraží. Cílem je převést automobilovou dopravu na Dornych a po Plotní má jezdit jen místní obsluha a tramvaj. Po 40 letech se tak zlepší přístup MHD na autobusové nádraží Zvonařka. "Aktuálně soutěžíme zhotovitele," řekl Mrázek.

Příští rok na jaře by se měla začít stavět trať do Líšně, která je de facto obnovou trati, na níž se pravidelně jezdilo naposledy před 50 lety, úředně však nebyla nikdy zrušená a měří téměř tři kilometry. Smyčku bude mít u depozitáře technického muzea v Holzově ulici. Stavba má trvat nejvýše dva roky.

Trať do kampusu, jejíž podstatnou částí je téměř kilometrový tunel od Mikuláškova náměstí s vyústěním v ulici Netroufalky, by se měla začít stavět ve druhé polovině příštího roku a za dalšího dva a půl roku má být hotová. "Kvůli snížení hluku jsme ještě prodloužili původně plánovaný tunel a také se změní technologie jeho stavby, aby byli lidé bydlící v okolí zatížení hlukem co nejméně," řekl Mrázek.

Zda bude dopravní podnik potřebovat nové tramvaje, není zatím zřejmé. "Nové tratě nemusí vždy vyžadovat více vozů. Strategie s novými stavbami počítá," uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. V současnosti vyjíždí do provozu denně 236 tramvají.

Brno má šanci získat z evropských peněz ještě další podporu, proto dál pracuje na projektu pro prodloužení trati z Bystrce na sídliště Kamechy. "Je to dluh vůči tamějším obyvatelům. Město v minulosti povolilo masivní výstavbu, ale nevyřešilo infrastrukturu," řekl Mrázek. Dopravní podnik také začne zpracovávat studii pro tramvajovou spojku ze Štefánikovy čtvrti na Halasovo náměstí, o termínech stavby je však předčasné hovořit. Navíc je nejdříve potřeba vyřešit rekonstrukci mostu přes železnici.

Do budoucna je zatím odložené prodloužení tramvaje na Lesnou do smyčky Haškova, které se plánovalo několik desítek let od vzniku sídliště. Postavila se proti němu městská část, proto zatím budou obyvatelé sídliště přestupovat z tramvaje na autobusy. "Pokud by se však povolila větší výstavba nahoře na Lesné, jediným řešením obsluhy je tramvaj," řekl Mrázek.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia dudlajzov

Letos se už v Praze prodalo 5350 nových bytů, meziročně dvojnásobek

Za tři čtvrtletí letošního roku se v Praze prodalo 5350 nových bytů, meziročně téměř dvakrát více. Oproti celému loňskému roku je to o 34 procent více. Vyšší poptávka se promítla také do cen bytů. Metr čtvereční v pražské bytové novostavbě stojí 160.720 korun. Meziročně je to nárůst o 6,8 procenta a oproti druhému…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia ftfoxfoto

K digitalizaci stavebního řízení se Sněmovna mimořádně sejde 6. listopadu

K poslanecké novele stavebního zákona, která má pomoci překlenout potíže s digitalizací stavebního řízení, se poslanci sejdou 6. listopadu v 18:00. Mimořádnou schůzi k tomuto jedinému bodu dnes svolala předsedkyně Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). ČTK to sdělil její mluvčí Martin Churavý.

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia

Stavební výrobu snižuje drahé financování a menší výstavba budov

Stavební výrobu v České republice významně snižuje nedostatečná výstavba pozemních staveb, tedy například bytových domů či kanceláří. Může za to převážně drahé financování a ekonomická nejistota. Ochromení stavebních řízení v souvislosti s digitalizací se ale na dnes zveřejněných datech Českého statistického úřadu…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, fotofabrika

Trutnov bude kupovat byty pro mladé rodiny. Hledá je na volném trhu

Třicetitisícový Trutnov hodlá na volném trhu kupovat byty a rozšířit o ně svůj bytový fond. Radnice by chtěla byty především nabídnout k nájmu mladým rodinám a motivovat je k tomu, aby ve městě zůstaly. Aktuálně má město zájem o koupi dvou bytů o velikosti dvou až tří pokojů. Radnice předpokládá, že by na koupi bytů…

Jiří Sedláček, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

České firmy by mohly mít na výstavbě Dukovan zakázky až za 240 mld. Kč

České firmy by mohly na výstavbě dvou nových jaderných reaktorů v Dukovanech získat zakázky až za 240 miliard korun. V Plzni to dnes řekl premiér Petr Fiala (ODS). S jihokorejským prezidentem Jun Sok-jolem navštívil podniky Doosan Škoda Power a Škodu JS, jež mají být významnými subdodavateli korejské společnosti…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, vege

Bartoš bude stavební řízení vysvětlovat poslancům, opozice to má za nedostatečné

Informace o digitalizaci stavebního řízení od ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) vyslechnou poslanci po návratu z prázdnin do Sněmovny 10. září. Na zařazení bodu zřejmě na úvod zářijové schůze dolní komory se dnes domluvil organizační výbor. Předseda klubu občanských demokratů Marek Benda po jeho…

REKLAMA