Souvislost s ročním obdobím
Naklánění severní polokoule směrem ke Slunci dosahuje svého maxima dne 21. června den letního slunovratu. Je to den maximálního možného přísunu světla – nejdelší den a tím pádem i nejkratší noc v roce.
Naše energie, energie kolem nás a v přírodě je na severní polokouli díky tomuto pohybu Země nejvýše. V důsledku potřebujeme tento přetlak energie upouštět z těla ven jinými, zejména fyzickými aktivitami hlavně venku na čerstvém vzduchu, abychom vyrovnali tento stav. Můžeme více než kdykoli jindy během roku cítit náklonnost ke druhému pohlaví nebo ke sportu.
Také u nižších živočichů se ozvou pudy vedoucí k vyvedení a starání se o potomky, rostliny kvetou, stromy dávají svoji sílu do plodů. Tyto jevy jsou reálné, a pozorujeme v přírodě, ať je chceme nazývat dle názvosloví feng shui či nikoli.
Slovy feng shui: Jang a oheň
Tento příval energie nazývá feng shui silou jangovou – jang. Neoddělitelným protipólem označujeme sílu jinovou, krátce jin. Ta kulminuje v čase zimního slunovratu a spadá pod prvek vody. Střídavě dochází na planetě k převaze té, jindy oné síly, a to v souvislosti s dostatkem, nebo nedostatkem slunečního světla a tepla během roku. Roční období okolo slunovratu nazýváme ve feng shui prvkem ohně (největší přísun denního světla).
Viditelné změny v přírodě, typické pro část solárního roku, období léta, používáme jako archetypy, nositele určitých nejen vizuálních vlastností. Ty používáme v designu interiéru nebo i architektuře staveb či zahrad. Tyto archetypy působí na každého živočicha podobným způsobem, s tím rozdílem, že někdo je více citlivější na vjemy všeho druhu, někdo méně. Někdo více překrývá tyto vizuální vnější signály rozumem a tím si dává svoje stop k tomu, aby je tolik nevnímal a neprožíval.
Charakteristika tvaru budov prvku ohně je vidět na první pohled. Hmota budovy vyjadřuje, s přimhouřením oka a trochou fantazie, jakoby zkamenělé plameny ohně, má různé výklenky, přesahy, naopak i nezastavěná místa v půdoryse, nebo i ve vyšších patrech. Nepůsobí klidně. Pokud se, jako je tomu v dnešní době obvyklé, použije sklo, beton, železo, umocníme tvary ohně a dostaneme ještě kontrastnější pocit toho, jak na nás budova působí. © Fotolia.com - Martin Debus
Charakteristika tvaru budov prvku ohně je vidět na první pohled. Hmota budovy vyjadřuje,s přimhouřením oka a trochou fantazie, jakoby zkamenělé plameny ohně, má různé výklenky, přesahy, naopak i nezastavěná místa v půdoryse, nebo i ve vyšších patrech. Nepůsobí klidně. Pokud se, jako je tomu v dnešní době obvyklé, použije sklo, beton, železo, umocníme tvary ohně a dostaneme ještě kontrastnější pocit toho, jak na nás budova působí.
Jak v interiéru posílit prvek ohně?
Styl
Podobenství prvku ohně, plamene, se vepisuje do stylu interiérů, i do slohu v architektuře. Jde o velmi barevně kontrastující interiéry a kombinace různých stylů, jako například moderní mladistvý, mexický, španělský, marocký nebo i styl glamour, tzv. styl Hollywood.
V takovém prostoru se velice těžko soustředíme, protože na nás působí mnoho vjemů. Je nutné přemýšlet, co chceme v daném prostoru dělat za činnosti, jakou má prostor funkci.
Výškové budovy, mrakodrapy, mající navíc tvar trojúhelníku, symbolu ohně jsou vidět na první pohled, podobně jako skutečný oheň přírodě. © Fotolia.com - Dan Talson
Výškové budovy, mrakodrapy, mající navíc tvar trojúhelníku, symbolu ohně jsou vidět na první pohled, podobně jako skutečný oheň přírodě.
Ze slohu a stylu s výrazným prvkem ohně jmenujme gotiku a kubismus. Z příkladů uveďme egyptské pyramidy, gotické kostely ale třeba i letohrádek Hvězda v Praze. Některé výstřední moderní domy působí nesourodě svým vzhledem. Mohou mít nesymetrický půdorys, nebo mají symetrický půdorys, ale naopak jejich vzhled je plný vykousnutých částí, nebo naopak částí, které přesahují základní půdorys a mají ostré, špičaté rohy. Vidíte, že prvky ohně v architektuře můžeme sledovat napříč tisíciletími, lidé tento pocit možná nazývají různě, jeho podstata – vyjádření energie, pohybu a síly zůstává stejná.
Tvar a vzor
Prvek ohně má ve svém tvarosloví stylizovaný tvar trojúhelníku, v prostoru hovoříme o jehlanu. Může být použit jako např. dekorační předmět, nebo trojrozměrný detail na fasádě. Opět, pozor, aby daný předmět nepůsobil agresivně a nevyvolával podobné nálady u jeho obyvatel.
Tyto keramické obklady zobrazují prvek ohně svým tvarem, ne až tak barevností, což vůbec nevadí a klidná barevnost mírní agresivní ohnivé špičaté tvary. © Fotolia.com - hanohikim
Tyto keramické obklady zobrazují prvek ohně svým tvarem, ne až tak barevností, což vůbec nevadí a klidná barevnost mírní agresivní ohnivé špičaté tvary.
Ne nadarmo jsou výstražné značky trojúhelníkové. Ukažme si souvislost s přírodou. Jaké rozlišujeme typy květenství? Většinou jsou to během května kvetoucí rododendrony, azalky, dále růže, hrachory, řeřišnice, kosatce, čechravy, levandule, rozmarýny, hledíky, zimolezy, clematisy. Nepřipomínají vám tvary květenství vyšlehnuté plamínky ohně?
Vypadá to, jako kdyby si jangová síla pohrála i s tvarem okvětních listů ve stejném podobenství, jaké má skutečný oheň, plamen a jakým se proto daná fáze roku, léta, připodobňuje k prvku ohně. Tedy stylizované trojúhelníčky. Nepravidelné, plápolající, barevně výrazné. Rovněž můžeme v interiéru využít tuto informaci a pokud potřebujeme zvýraznit prvek ohně, použijeme tvar a zbarvení listů, nebo květu domácí rostliny. Především jmenujme palmy, dracenu, aloe, broméliovité, anthurium, bilbergie, brassaia, caladium, ozdobné druhy paprik, clivia, cordyline, kroton, bramboříky, calathea crocata, tchýnin jazyk, zamioculcas. V exteriéru jsou to javory, bodláky, kosatce, zkrátka ty rostliny, s listy připomínající šavle, nebo mají trojhranný tvar, nebo listy dočervena, nebo panašované do barev prvku ohně.
Buďme opatrní, protože příliš ostré listy nevytváří poklidnou atmosféru. Tento poznatek pak také využíváme jako záměr, kam nechceme, aby se chodilo, nebo z důvodu ochrany objektu.
Vkusně obrazci a barvami navržená patchworková deka zejména do dětských pokojíčků vnáší veselou atmosféru prvku ohně. Zase platí pravidlo – to ostatní kolem, umírňujeme, abychom vytvořili harmonický prostor, nikoli vše barevné a syté, pak není vidět jedno přes druhé. © Fotolia.com - melnikofd
Vkusně obrazci a barvami navržená patchworková deka zejména do dětských pokojíčků vnáší veselou atmosféru prvku ohně. Zase platí pravidlo – to ostatní kolem, umírňujeme, abychom vytvořili harmonický prostor, nikoli vše barevné a syté a není vidět jedno přes druhé.
Barva
Přeneste se alespoň v mysli, nebo pohledem z okna do letní přírody. Jaké barvy vidíte? Zkusme si je popsat: Kanárkově žlutá, sytá žlutá, žlutá jdoucí k oranžové, oranžová, růžová, nachová, rudá, červená, malinová, jahodová, šarlatová, jeřabinová, fialová, pudrová, světle růžová, fialková. Ano, jsou to víceméně syté, teplé barvy tohoto „ohnivého“ spektra, příslušící k prvku ohně. I oheň samotný má barvy, které jsou teplé (žlutá, oranžová).
Obvykle si ostřejší barvy do interiéru pořizují lidé, kteří žijí v teplejším zeměpisném pásmu, tzn. více směrem k jihu. Jako by zobrazovali jejich vnitřní psychické ohnivější nastavení díky geografickým životním podmínkám. Lidé, kteří mají v sobě více ohně, jsou vřelejší a temperamentnější.
Tato klikatice na vzoru látky je doslova „ohnivá“. © Fotolia.com - korionov
Materiál
Nejjednodušším demonstrovaným příkladem prvku ohně v interiéru je svíce, svícny. Dále to jsou to krby a sporáky, osvětlení, stolní, stojací, nástěnné lampy, lustry. Zástupce interiérových materiálů prvku ohně nehledejme v přírodě. Jsou to uměle vytvořené materiály za pomoci vysokých teplot a velkého tlaku. Jsou to tzv. umělé hmoty, které vytváří, řekněme „těla“ různých přístrojů a nástrojů, které nahrazují původní dřevo a které jsou levnější na výrobu, lépe se udržují, jsou praktičtější, hygieničtější, požáru vzdorné, teplu vzdorné.
Extra materiálem, jaký se v interiérech vyskytuje ve velké míře jsou textilie. Z těch, které podporují prvek ohně jmenujme umělá vlákna k výrobě dekoračních, potahových látek do interiéru, na kobercích, v exteriéru, ale i specifických interiérů s vyšší zátěží, se specifickými požadavky na účel prostoru, jako jsou hotely apod.
Umělá vlákna nereagují na výkyvy počasí, neabsorbují přirozené vlhko, nebo se na nich vlhko naopak sráží (nemají v sobě tzv. přirozenou „chi“). Nedokáží například v horkých místnostech vstřebat horko, „tlumit ho“, jako to umí bavlna, hedvábí a len.
Nevhodně použité předměty a textilie různých kvalit může snížit kvalitu interiéru.
Vůně
Cítíte ty vůně, když zavřete oči a pomyslně se ocitnete v přírodě koncem června, nebo v červenci? Rovněž tím dostáváme další moment, který začleňujeme do harmonické nálady interiéru, nejen odstíny ohně ve správné míře a formě, ale i vůně a s nimi související aromaterapie. Vůně pomáhají udržovat vzpomínky, pojí se s emocemi. Čich jako jeden z pěti smyslů, řadíme pod prvek ohně. Chceme-li uvolnit atmosféru, nebo nastavit konkrétním směrem, můžeme použít kvalitní oleje, vonné tyčinky, bytové vůně apod.
S ohněm v interiéru to nepřehánějte
Prvek ohně by měl být zastoupen dle povahy konkrétní místnosti a konkrétního obyvatele, dle rozboru jeho domu, či bytu a mělo by se s ním zacházet jako s kořením, přiměřeně. Ve feng shui chápeme prvek ohně jako velmi výrazný, i v malém množství jej velice rychle registrujeme.
Stěny vymalované „do červena“ doporučuji pouze tam, kde víme podle rozboru feng shui, že je prvek ohně pro dané místo vhodný. Na obrázku není harmonie v celkovém zařízení. Barva je takový výstřel po něčem výrazném, odlišném, ale interiér není dotažen. Není dotaženo osvětlení místnosti ani jednotlivých funkčních částí, které pomáhají vytvořit náladu např. u sedačky, u stolu. Chybí tady prvek dřeva – velké hrnkové rostliny, dřevěný, nebo proutěný nábytek. Prvek země by zde mohl být v podobě závěsů v pískové barvě (země hasí oheň a tlumí červenou na zdech). Dále chybí větší a v trochu teplejší barvě i materiálu koberec pod jídelní i lůžkovou část. Chybí obrazy a chybí i prvek kovu – nějaký solitér v podobě ušáku, nebo zajímavého křesla. Prvek vody – například nějaký skleněný doplněk. © Fotolia.com - mariesacha
Zástupce prvku ohně, jako jednoho z pěti elementů můžeme do interiéru, nebo exteriéru dostat tím, že použijeme svíci ve svícnu či skleněné nádobě, krb, barvu ohně na nábytku či v obraze, nebo jemné „ohnivé“ tvarosloví na designu předmětu.
Opatrnost je na místě při umístění předmětů, mající nesymetrické tvary, zašpičatělé hrany, ostré hrany, umělé materiály a vlákna. Je lepší prvek ohně dostat do interiéru tím, že použijeme barvu na polštářích, svících, dece, koberci, na obraze, na něčem menším. Ze špičatého tvaru sochy, nebo ozdobného předmětu, který na nás pomyslně střílí, nebo míří, můžeme být nervózní. Je lepší také vyloučit nebo eliminovat umělé materiály. Vždycky se budeme cítit nejlépe v přírodních materiálech.
Pro každého je vhodný jiný interiér
Někdo, kdo má problém se srdcem, nebo sklony k agresivnějším projevům, by si měl doma doplňovat prvek ohně jen dotekem. Někdo se ale naopak potřebuje rozhýbat k životu, přinést do něj aktivitu, pozitivní myšlení a konání. Oheň k životu potřebujeme, přináší ve správné míře otevřenost, radost, chuť se družit, ale musí ho být každému na míru, ne v nadbytku a měl by být v interiéru projevený správným způsobem.
Pokud například chlapecký pokoj bude zaplněn sytými kontrastními barvami (například kombinace modré, zelené, červené, žluté) a zařízen kovovým nábytkem, nemusí vyvolávat příjemně aktivní atmosféru, ale spíše rozpornou, akční. Školákovi se může hůře spát, hůře se soustředit či komunikovat s okolím nebo se může hůře podřizovat rodinným pravidlům.
Smyslem feng shui a jeho názvosloví je dostat do interiérů rovnováhu všech prvků, které převádíme do řeči designu pomocí stylu, barev, motivů apod.
Pokud budeme mít v interiéru nadbytek prvku ohně můžeme nevědomky vytvořit atmosféru pro rychlé výpady, dohady. Proto přemýšlejme o tom, čím se obklopujeme, jakou barvou, materiálem, tématem na obraze.
Sdílet / hodnotit tento článek