Na lidský hmat cílila stavba určená jako bezpečné hájemství nevidomých v Budapešti. Její koridory jsou charakterizovány typicky zvrásněnými ploškami stěn, takže i bez očí tu nebudete bloudit. Je ale možné zapracovat do architektonické kompozice smyslový vjem čichu? Lidé z newyorsko-texaského studia Clickspring Design dokazují, že to možné je.
Místo, kde má vzduch vůni whisky
Předmětem jejich zájmu se stala nová návštěvnická expozice, která byla otevřena při příležitosti 150 let existence výrobny světoznámého lihovaru. Jack Daniel Distillery v Lynchburgu ve státě Tennessee slavila ve velkém, a přála si k tomuto datu uvést do provozu i kombinované centrum pro stálé zákazníky, potenciální klienty a početné zvědavé návštěvníky. Požadavky zadavatele byly v tomto případě poměrně konvenční: využít prostor staré haly v areálu, která dosud sloužila ke zrání whisky, jako místa pro prezentaci celého řetězce výroby. Původní objekt, tedy Barrel House číslo 1-14, byl vystaven z pálených cihel v roce 1938, a svým pojetím už nevyhovoval nárokům na pravidelný velkokapacitní provoz. Do krajnosti nekonveční byl přístup, s jakým Clickspring Design realizaci provedli. Je z něj totiž patrné, že architekti Seab Tuck a Kem Hinton o whisce už něco vědí.
V průběhu nezbytného procesu zrání tohoto tekutého zlata v sudech totiž dochází k výparu části lihové složky. U jedné láhve to téměř nepoznáte, a možná ani u jednoho padesátilitrového sudu. Pokud ale máte k dispozici třípatrovou halu s plochou 970 metrů čtverečních, a desetitisíce plných sudů, jde to skutečně poznat. V horkém letním dni je vnitřní klima takové haly doslova narkotické. Aroma takového množství zrající whisky je pro laika úžasným zážitkem, a proto se Clickspring Design rozhodl vystavět na tomto dojmu celý projekt. „Lidé z branže říkají zmíněnému odparu „andělský podíl“, protože se o část whisky dělí s nebem,“ říkají architekti. „A nám přišlo přinejmenším zajímavé, dát do hry tento intenzivní čichový prožitek, ve kterém se nese tolik opojná vůně dozrávající whisky.“
Objekt, který stojí na sudech
Těžko říct, kolik času strávil celý tým architektů a návrhářů nad dobrou sklenkou, ale výsledek jim upřít nelze. Padlo rozhodnutí, že celý Barrel House číslo 1-14 (budoucí návštěvnické a zákaznické centrum) bude ve svém vnějším objemu zachován. Vzhled cihlové haly bude zapadat do celého provozního areálu destilérky lépe, než supermoderní prosklený moderní objekt, a přeci jen důraz na původnost a tradici se dá považovat za základ solidní reputace celého kultu Jack Daniels. Po stránce interiéru ale změny budou: dojde k odstranění dřevěných stropů a přepážek pater. Vznikne tak jeden velkolepý dóm, který bude mocně působit už od prvního momentu, kdy do něj návštěvník vstoupí. Ale teď to nejdůležitější: Základním prvkem designu (funkčního i estetického) zůstanou sudy se zrající whiskou.
„Šlo nám o to vytvořit zážitek, který bude spjat s autentickým prožitkem, navázaným na značku majitele,“ říkají architekti. „A když už prezentujeme whisky, nechceme zůstat jen u povrchní ochutnávky, ale snažíme se o skutečné vysvětlení celého procesu výroby. V omezeném čase je tak přenést velké množství informací, které je zapotřebí předat přitažlivou formou. Chtěli jsme vytvořit informační most mezi těmi, kdo whisce rozumí a těmi, co se o ní chtějí něco dozvědět.“ Projekt renovace tak zasáhl i do vlastních výrobních plánů Jack Daniel Distillery: v objektu i nadále bude probíhat zrání. A hala Barrel House číslo 1-14 bude funkčně rozdělena na čtyři segmenty: vstupní část, kde návštěvníky uvítá nevšední vůně sudů vyrovnaných ve sloupcích až ke stropu, dále dvě dělené prostory určené k degustacím, navazující přechod s nezbytným hygienickým zázemím a nakonec prostor určený k pořádání větších společenských akcí.
Velmi příjemná jeskyně
Proud návštěvníků postupuje „místnostmi“ v tomto pořadí, ale třeba právě přítomnost otevřeného prostoru k pořádání větších společenských akcí nevylučuje i jejich delší pobyt (večírky, firemní akce, přednášky, vernisáže). Tím by byl splněn požadavek na kombinované využití celého prostoru. Unikátní ovšem je způsob, jakým architekti pracovali se sudy jako s přirozenými bariérami, oddělujícími jednotlivé části. A také s tvrzeným sklem, lesklou ocelí, a dřevěnými rámy. Ty totiž poměrně nenápadně uzavírají jednotlivé segmenty do malých kapslí, nad kterými se vine hradba dalších sudů. „Jste jako v pravěké jeskyni, kterou podle vůně neobývá zlý medvěd, ale něco mnohem příjemnějšího,“ vtipkoval při loňském slavnostním otevření guvernér státu Tennessee, Bill Haslam.
Příměr s jeskyní však není přesný: prostor je (kromě vstupní dvorany) velmi světlý, ať už díky neagresivnímu a vkusnému LED podsvícení, tak i stropním průhledům. Interiéru dominuje především opracované dřevo, masivní trámy a dřevěné svorníky, které jsou dokresleny všudypřítomnými sudy s whiskou. A díky chytrému dělení na jednotlivé části tak procházíte i několika zónami aromatické vůně, odpovídající procesu zrání. Halou procházíte a doslova zrajete. „Je to hodně názorné, protože tu nejen vidíte, ale i cítíte co se kolem vás děje,“ dodává Haslam. Z výsledného zpracování je nadšený i Jeff Arnett, nejvyšší lihovarník v Jack Daniels. „Ročně sem zavítá kolem 300 000 návštěvníků, a takto koncipovaný prostor každému z nich něco dá. Původně jsem se modelu částečně aktivní východní části budovy obával, ale ten efekt vstupní vůně je dokonalý.“
Efektní ukázka adaptivní rekonstrukce
Způsob, jakým se lidé z Clickspring Design vypořádali s celou zakázkou, nezůstal odbornou veřejností nepovšimnut. Žurnál Interior Design tuto realizaci zařadil mezi čtyři nejvýznamnější projekty loňského roku v sekci „adaptivního znovuvyužití“. To proto, že snahou architektů bylo vytěžit maximální potenciál z již existujícího, byť ne právě tímto způsobem využívaného prostoru. A pokud bychom o newyorsko-texaském architektonickém studiu měli o prozradit ještě jeden „drb“, nemůžeme opomenout jejich nadšení pro moderní technologie. Prakticky všechny své aktuální zakázky (včetně realizace návštěvnického centra Barrel House číslo 1-14) zpracovávají pro své klienty ve formě umělé 3D virtuální reality. S high-tech brýlemi si tak můžete výslednou stavbu doslova osobně projít.
Údaje o projektu
Název projektu: | Jack Daniel’s Barrel House 1-14 |
Typ projektu: | adaptivní rekonstrukce |
Architektonické studio: | Clickspring Design |
Lokalizace: | Lynchburg, Tennessee, USA |
Vedoucí projektu: | Tuck-Hinton Architects |
Šéfarchitekt: | Seab Tuck, Kem Hinton |
Dodavatelé stavby: | Big Ass Fans, Daltile, SCHOTT, Jacob, 3M |
Projektový manažer: | JLL |
Krajinný inženýring: | Shadley Associates |
Hlavní dodavatel stavby: | Messer Construction |
Strukturální inženýring: | EMC Structural Engineers |
Sklo: | NOVUM Structures |
MEP: | MP&E Engineering |
Projektový tým: | Marina Gousia, Ana Soares, Michael Silbernagl |
Klient: | Brown-Forman, Jack Daniel Distillery |
Rok dokončení (finalizace): | 2016 |
Zastavěná plocha: | 950 m2 |
Patra: | 3+0, členěné do čtyř profilů |
Sdílet / hodnotit tento článek