REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Tak jde čas s D11 - hradecká dálnice v datech

Výstavba "hradecké" dálnice D11 včera dospěla do Hradce Králové, kdy byl otevřen nový úsek, který byl budován tři roky, čemuž předcházela dlouholetá jednání o pozemky. Od zahájení celé liniové stavby uplyne letos v září již 39 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí 64. Zbývající části by měly být dle informací ŘSD z počátku roku dokončeny v letech 2020 (Smiřice - Jaroměř), 2021 (Hradec Králové - Smiřice a Trutnov - hranice s Polskem) a 2024 (Jaroměř - Trutnov).
Ilustrační obrázek Zdroj: Fotolia.com - encierro
Ilustrační obrázek Zdroj: Fotolia.com - encierro

Stavba dálnice před Hradcem Králové stála od roku 2006, především kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Ludmily Havránkové a jednání se stavební firmou, 1,3 kilometru dlouhý úsek nemohl být využívan. Chybějící 2,4 kilometru dlouhý úsek za 882 milionů korun bez DPH se začal stavět v roce 2014. Provoz na nově zprovozněné dálnici bude několik měsíců omezený kvůli úpravě v místě provizorního sjezdu u Libišan, práce by měly skončit do Vánoc.

Dálnice D11 by od H. Králové měla pokračovat dál na Jaroměř a poté k polským hranicím v Královci u Trutnova, kde se má napojit na budovanou polskou silnici S3. Stavba mezi H. Králové a Jaroměří měla začít již letos, stavební povolení však rozkladem napadlo hnutí Děti Země, což způsobí zpoždění začátku stavby o několik měsíců.

"I když lze říci, že Hradec napojení na dálnici měl v podstatě již před pár lety, přivedením dálnice D11 až těsně k hranicím města je tak Hradec Králové konečně a oficiálně součástí dálniční sítě naší republiky a Evropy," uvedl hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK), který věří, že dostavba pokračování dálnice bude dlouhodobou prioritou ŘSD a neztratí na tempu. "Těším se na dobu, kdy počet postavených kilometrů dálnice z Poděbrad výrazněji překoná počet let, který stavba trvá," dodal Fink.

Ilustrační obrázek Zdroj: Fotolia.com - mapar

A tak šel čas s výstavbou dálnice D11:

  • 1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.
  • 1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo s tím, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 kilometrů.
  • 12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha - Bříství (délka cca 19 kilometrů).
  • 19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství - Třebestovice (8,2 kilometru).
  • 2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice - Libice nad Cidlinou (15,3 kilometru).
  • 1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Kvůli přístupu úředníků, kteří jí mj. hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům a ostatní odmítala prodat. Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová), se v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky. Dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice podepsala Havránková v listopadu 2014.
  • 23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.
  • 28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.
  • 20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.
  • 19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za metr čtvereční krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.
  • 19. prosince 2006 - Otevřeno nových 42 kilometrů dálnice - úseky Libice - Chýšť a Chýšť - Sedlice. Dálnice končila šest kilometrů před Hradcem Králové.
  • 15. prosince 2008 - Do provozu byl dán pravý jízdní pás tříkilometrového úseku u Hradce Králové s novým sjezdem.
  • 27. listopadu 2009 - Uveden do provozu levý jízdní pás úseku u Hradce Králové. U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka, která spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.
  • 22. července 2014 - Byla zahájena dostavba 2,5 km dlouhého úseku u Hradce Králové.
  • 21. srpna 2017 - Otevřen úsek z Opatovic do Hradce Králové

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Dálnice D8 se staví od roku 1984. V září 2017 by měla být průjezdná

Dálnice D8 přes České středohoří by měla být plně průjezdná na konci září, řekl včera ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Doprava na takzvané Prackovické estakádě byla kvůli nestabilitě podloží svedena do jednoho dálničního pruhu od loňského otevření posledního úseku D8. S dalším omezením ale musejí řidiči počítat…