Podle výsledků měření pomohla náročná stabilizace podloží a okolí estakády. "Zatím ta měření jsou povzbudivá a vedou nás k tomu, že bychom mohli dálnici začít zprovozňovat v obou pruzích," uvedl Ťok. Přesný termín ministerstvo dopravy nestanovilo, bude to ale po 20. září, kdy se na celé D8 uskuteční zkušební měření a testování v nedalekých tunelech.
Stavaři se na D8 vrátí znovu na jaře. "V příštím roce nás čekají další stavební úpravy, ty stavební úpravy nebudou jednoduché. Počítáme, že využijeme celou stavební sezonu i v roce příštím," doplnil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Okolí monitoruje asi stovka čidel.
Zdroj: Fotolia.com - laborec425
Dálnice D8 v datech:
Duben 1984 - Na Ústecku byla zahájena výstavba 92,2 km dlouhé dálnice D8.
6. listopadu 1990 - Byl otevřen první úsek - 4,2 km mezi Řehlovicemi a Trmicemi na Ústecku.
Říjen 1990 - Zahájení stavby D8 u Prahy.
23. července 1993 - Otevřen úsek od Prahy (Zdiby) do Úžic (9,6 km).
10. listopadu 1993 - Vláda přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002.
18. října 1996 - Otevřen úsek Úžice - Nová Ves dlouhý 8,9 km.
26. října 1998 - Otevřen 13,5 kilometru dlouhý úsek Doksany - Lovosice.
22. května 2000 - Česká vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a německé A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997, německá strana si vyžádala její přepracování, aby byla v souladu s právem EU.
14. července 2000 - Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.
12. září 2000 - Ministři dopravy ČR a Německa podepsali v Berlíně mezistátní dohodu o propojení dálnic D8 a A17. 18. června 2001 - Do provozu uveden úsek v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a Doksany; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.
2. listopadu 2004 - Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku - přes 23 kilometrů z Trmic k hranici.
21. prosince 2006 - Otevřen 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů - tunely Panenská (2160 m) a Libouchec (580 m), mosty v Trmicích (1085 m) a u Knínice (1071,5 m). Zároveň byl uveden do provozu úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.
6. listopadu 2007 - ŘSD zahájilo výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru.
15. prosince 2010 - Otevřena nová křižovatka na D8 u Lovosic, která usnadnila průjezd městem.
15. září 2011 - Ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že D8 bude dostavěna do roku 2015.
23. prosince 2011 - Lovosický stavební úřad vydal povolení pro stavbu zbytku D8 přes České středohoří. Ekologové, kteří s rozhodnutím nesouhlasili, se odvolali ke krajskému úřadu.
6. dubna 2012 - Ministerstvo dopravy vydalo povolení nutné pro zprovoznění mostu nad obcí Vchynice na Litoměřicku. Úsek o délce 3,7 kilometru byl hotový v prosinci 2011, kvůli rozporům ve stavební dokumentaci ho ale nebylo možné uvést do provozu.
20. dubna 2012 - Krajský úřad Ústeckého kraje oznámil, že zamítl odvolání ekologů proti povolení pro poslední úsek D8.
9. května 2012 - Byla zahájena dostavba D8.
24. července 2012 - Krajský soud v Ústí nad Labem zrušil rozhodnutí krajského úřadu, který odmítl odvolání ekologů. Povolení ztratilo platnost a stavba musela být zakonzervována. V srpnu krajský úřad znovu odmítl ekology a D8 se mohla stavět.
20. prosince 2012 - Ústecký krajský soud napodruhé posvětil stavební povolení na dokončení dálnice D8.
7. června 2013 - U Litochovic nad Labem se v době silných lijáků a povodní, které postihly velkou část Čech, sesula půda. Masivní sesuv zasáhl rozestavěnou dálnici v asi dvousetmetrovém úseku. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na souběžné železniční trati 300 milionů. V současnosti se u soudu vede spor, zda je za sesuv zodpovědná společnost Kámen Zbraslav, jež má nedaleko lom. Firma vinu odmítá.
7. dubna 2015 - Skončila první etapa sanace sesutého svahu. V polovině roku 2016 začaly odklízecí práce hlavní trasy dálnice. Na stavbě se v úsecích před a za sesuvem nadále pracovalo.
28. června 2016 - Ministr Ťok oznámil, že poslední úsek D8 bude dokončen podle plánu, tedy v polovině prosince 2016.
17. prosince 2016 - Motoristům se otevřel poslední dvanáctikilometrový úsek dálnice D8. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Původně se hovořilo o tom, že omezení potrvá několik týdnů či měsíců, platí ale dosud.
30. srpna 2017 - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že dálnice D8 by měla být plně průjezdná na konci září. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí estakády zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu.
Sdílet / hodnotit tento článek