Investorem má být dobrovolný svazek vytvořený obcemi. Jeho vznik chce kraj iniciovat a koordinovat. "Vybudování vodárenského systému v koridoru dálnice D3 je zcela nezbytné, neboť ze všech dostupných materiálů, které máme v souvislosti s budoucí výstavbou této dopravní tepny k dispozici, vyplývá, že pravděpodobně dojde k negativnímu ovlivnění zdrojů pitné vody v tamním okolí," upozornil hejtmančin náměstek pro životní prostředí Miloš Petera (ČSSD).
Kraj má zmapováno, že některé lokality, přes něž dálnice povede, se už dnes potýkají s problémy se zdroji pitné vody, a to z hlediska množství i kvality. Týká se to například Benešova, Bystřice, Kosovy Hory, obcí Netvořice, Neveklov, Sedlec-Prčice, Týnec nad Sázavou či Vrchotovy Janovice. V okolí přitom není žádný větší zdroj vhodný pro zásobování většího území. Přivedení vody je možné jen ze skupinových vodovodů.
Hejtmanství proto plánuje připojení na posázavský skupinový vodovod v Týnci nad Sázavou a přivedení vody k dálnici pomocí čerpacích stanic přes upravený vodojem Netvořice. Přivaděč je navržen podél dálnice jižním směrem k silničnímu přivaděči Václavická spojka přes budoucí odpočívku na dálnici. Dalším místem připojení je v Benešově vodojem Červené Vršky, který je součástí skupinového vodovodu Benešov.
K dálnici by měla být voda přiváděna novým řadem podél Václavické spojky. U napojení na dálnici má být postaven vodojem, v němž by byla míchána voda z posázavského a benešovského vodovodu. Pitná voda z obou vodárenských systémů má být dále čerpána podél dálnice.
Středočeská část dálnice je ve fázi přípravy, délka se má podle variant pohybovat v rozmezí 58 až 61 kilometrů. Výstavba by podle dřívějších informací mohla začít v roce 2024.
Sdílet / hodnotit tento článek