Prefamonolitická stropní konstrukce se skládá ze stropních trámů a stropních vložek Miako. Na této stavbě byl použit systém Porotherm, ale podobný vyrábějí i jiné společnosti vyrábějící stavební materiály. Stropní trámy POT i vložky Miako se dělí dle použití do dvou základních skupin:
- Bez nadbetonávky, kdy trámy i vložky jsou zalité betonem, ale nad vložkami již žádný beton není.
- S nadbetonávkou, při které jsou trámy i vložky celé zalité v betonu s vrstvou alespoň 60 mm nad stropními vložkami. Dle normy ČSN EN 15037-1 musí být nabetonávka stropních vložek vyztužena svařovanou sítí (dle statického posudku, například KARI sítí 4/200).
Vzpěry stropní konstrukce
K montáži stropní konstrukce jsou zapotřebí vzpěry. Je možné si je vyrobit ze dřeva, ale mnohem lepší, ale zároveň dražší variantou, je pronájem stropních vzpěr, u kterých lze jednoduše regulovat výšku bez nutnosti podkládání. Tyto vzpěry jsou navíc vybaveny trojnožkou, která brání jejich vyvrácení.
Dovoz pronajatých stropních vzpěr s příslušenstvím
Zjištění velikosti a typu komínu
K předejití budoucím nepříjemnostem je nutné již v tuto chvíli vědět přesný typ spotřebiče připojeného na komín, jelikož na jakýkoliv komín nelze připojit jakákoliv kamna či krbovou vložku. Různé komíny totiž mají různé průměry a je tedy nutné připravit prostup pro přesný typ komínu dle připojených spotřebičů.
Zanedlouho se v článcích na ESTAV.cz podíváme, jak probíhala samotná montáž stropu a jeho zalití betonem. Pokud si nechcete nechat ujít nic z obsahu na ESTAV.cz, aktivujte si náš týdenní mailový zpravodaj zdarma.
Zamyšlení se nad prostupy
Dalším důležitým krokem je promyšlení prostupů vedoucích na střechu. Typicky se jedná o prostupy pro kabel k anténě, solárním panelům, klimatizaci, fotovoltaickým článkům aj., ale je nutné nezapomenout na případný prostup k odvětrávání kanalizace, větracího systému či k digestoři.
Zajištění autojeřábu
V případě kratších stropních trámů je možné ruční usazení, nicméně pro běžně používané délky na rodinných domech je vhodnější vzhledem k jejich hmotnosti (cca 25 kg/m běžný) zajistit autojeřáb. Ceny autojeřábů se pohybují obvykle do 1 000 Kč za hodinu.
Přesun stropních trámů pomocí autojeřábu
Usazení stropních trámů autojeřábem u běžných rodinných domů trvá maximálně 1 hodinu. Při této příležitosti je navíc možné autojeřáb použít i k dalším přesunům jako například umístění palet se stropními vložkami na základovou desku nebo další přesuny.
Zajištění materiálu
K urychlení stavby je nutné zajištění veškerého potřebného materiálu s dostatečným předstihem. Jedná se o asfaltové pásy, polystyren, armovací koše a spojovací materiál včetně nářadí.
Věncovky se lepí až v době, kdy jsou všechny trámy na svém místě. Při manipulaci s trámy by totiž hrozilo uražení nebo rozbití věncovek.
Umístění asfaltového pásu
Na obvodové zdivo se pod trámy umisťuje těžký asfaltový pás s tloušťkou alespoň 4 mm. Je to z důvodu eliminace budoucího praskání fasády a omítek. Alternativou k asfaltovému pásu je betonové lože, na které se položí stropní trámy. Nicméně použití asfaltového pásu je výrazně jednodušší a rychlejší.
Asfaltový pás se pokládá po celé délce nosného zdiva. Dříve asfaltové pásy obsahovaly kaučuk a změkčovadla, která způsobovala degradaci polystyrenu. V dnešní době se již prodávají modifikované asfaltové pásy, které tento neblahý vedlejší účinek nemají.
Nejjednodušší metoda pokládky asfaltového pásu je nařezání na pruhy o potřebné šířce dle tloušťky zdiva, následné smotání zpátky do ruličky a rozmotání již na nosném zdivu.
Za technickou konzultaci článku děkujeme pracovníkům společnosti Wienerberger cihlářský průmysl.
Sdílet / hodnotit tento článek