REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Pracovní prostředí moderních kanceláří podporuje kreativitu

Dávno pryč jsou doby, kdy běžná kancelář byla malá místnost s jedním stolem, nebo naopak obří openspace s mnoha stoly namačkanými jeden na druhý. Už po roce 2000 se začínají objevovat tendence na zlepšování pracovního prostředí například vytvářením relaxačních zón nebo uzavřených míst pro telefonování. A kam prostředí kanceláří směřuje?

V poslední době, kdy opadla krize a je více pracovních příležitostí než dobrých pracovníků, se především velké firmy snaží nabízet co nejatraktivnější pracovní prostředí jako jeden z mnoha různých benefitů. A tak se z navrhování kanceláří stala kreativní práce pro architekty, designéry a nábytkáře. O nových směrech v pracovním prostředí a prostředí kanceláři pojednával workshop společnosti Capexus.

Nové potřeby, nové prostory

Můžete se setkat s novými pojmy jako je "focus room", "team work studio", "fresh time", "safe haven", "think tank" a dalšími funkčními jednotkami. Některé výzkumy uvádějí, že až 42 % zaměstnanců si váží příjemného pracovního prostředí a je pro ně důležité při rozhodování se o pracovní nabídce. Jiné zkušenosti potvrzují, že investice zaměstnavatele do jakéhokoliv vylepšení prostředí, například vytvoření nové zóny nebo nákup nového nábytku, má mnohem dlouhodobější efekt na spokojenost zaměstnanců než jednorázové zvýšení platu. To sice učiní zaměstnance šťastným, ale zhruba po třech měsících to začne vnímat jako samozřejmost a začne být opět méně spokojeným.

Dnešní trendy jdou dále, než je "pouze" vytváření víceúčelových pracovních ploch, relaxačních zón a nákupu kvalitního ergonomického nábytku – to vše je samozřejmě základem dobrého návrhu kanceláře a následně spokojených zaměstnanců. Objevují se snahy o co největší propojení s přírodou, například používáním přírodních materiálů nebo co největšího množství zeleně v interiéru (rostliny zachycující prach, zvyšující vzdušnou vlhkost a mají dobrý psychologický účinek a napomáhají snižovat nemocnost). Také výrobci nábytku dávají důraz na ekologii a udržitelnost, kterou deklarují různými certifikáty. V nových administrativních budovách se často používají různé inteligentní technologie na hlídání a řízení větrání, topení, osvětlení atp. Majitelé administrativních budov lákají nové nájemce certifikáty LEED či BREEAM, které hodnotí budovy z hlediska jejich komplexní udržitelnosti, energetické náročnosti a do jaké míry je budova zárukou zdraví a pohody.

Zdroj: CAPEXUS Autor: Ondřej Bouška

Digitalizací k lepším výsledkům

Mimo vybavení je aktuální téma také digitalizace. Jde tu především o zefektivnění a možnost přístupu zaměstnance k datům odkudkoliv, kde zrovna chce pracovat, ať už jde o práci z domova nebo v kterékoliv zóně v rámci pracovního prostředí jiné, než je jeho standardní pracoviště. S tím souvisí i možnost flexibility jak v pracovním prostoru, tak třeba i pracovní doby. Pro některé firmy může být řešením i tzv. share desking, kdy pracovníci nemají každý svůj stůl, ale střídají se u menšího počtu sdílených stolů, které si můžou rezervovat přes online systém nebo aplikaci. Majitelé firem si pak přes stejný systém můžou hlídat obsazenost, efektivitu a reálnou využitelnost pracovních míst nebo také zasedacích místností. S digitalizací také souvisí trend "paper-less", tedy pokud možno vyhnout se zbytečnému hromadění stohů papírů v mnoha skříních a tím pádem odlehčení interiéru, s přesahem do ekologie.

Zdroj: CAPEXUS Autor: Filip Šlapal

Nejlépe je možné všechny tyto požadavky splnit prostorem navrženým na míru odborníky. Ti nejdříve provedou důkladnou analýzu klienta, aby poznali požadavky konkrétní firmy a navrhli smysluplný spaceplanning a následný návrh interiéru. Každá profese má samozřejmě jiné požadavky, není tedy možné řídit se jen obecně správným řešením. Hlavní zásadou je vytvořit tak pestrou škálu pracovního prostředí, jak pestrá je naše práce.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Fotolia.com - LIGHTFIELD STUDIOS

Potvrzeno: Open-space kancelář je zabiják spolupráce i komunikace na pracovišti

Dostat celý pracovní tým hezky pod jednu střechu, dopřát všem zaměstnancům pocit soudržnosti, protože přece všichni dohromady dělají na jedné společné věci. Zhruba tak se před pár lety ospravedlňovalo zakládání open-space kanceláří. V čem je háček? Nefunguje to, a lidé v otevřených kukaních spolu komunikují mnohem…

Zdroj fotek: CAPEXUS

Nábytek pro zlepšení kancelářského prostředí

Podle průzkumů člověk nasedí denně v průměru 13 hodin, což je neuvěřitelných 80 000 hodin ročně. Lidské tělo však není fyziologicky uzpůsobeno k tak dlouhému sezení, tudíž se u většiny lidí pracujících v kancelářích objevují bolesti zad a ztuhlá šíje. Řešení těchto problémů je několik. Základem je kvalitní…

Zdroj fotek: Roman Vrtiška, Vladimír Žák

V pražské kanceláři jezdí na koloběžkách. Proti stresu mají boxovací pytel

Festival Open House Praha 2017 nabídl možnost podívat se do běžně nepřístupných budov. Naše reportérka se vydala do kanceláří firmy Avast v budově Enterprise. Zadání architektům bylo jasné: Hravé a neformální kanceláře. Návštěvníci si mohli i vyzkoušet místní zaměstnanecké antistresové zařízení: boxovací pytel.

zdroj: www.momentura.cz

Interiér kanceláří industriálního vzhledu oživují syté barvy

Architektonicky kvalitně zpracované kanceláře mohou pozitivně ovlivnit pracovní výkony lidí. Stále častěji se objevují i u českých firem. Již dříve na ESTAV.cz jsme mohli číst o netradičních kancelářských interiérech. Dnes se podíváme, že i firma zabývající se strojírenskou výrobou čili oborem ryze technickým, může…

Moderní kancelář jako hřiště povzbuzující kreativitu, nechybí ani houpačky

Moderní kancelář jako hřiště povzbuzující kreativitu, nechybí ani houpačky

Moderní kanceláře se po vzoru velkých firem jako je Google či Apple stále více mění od neosobních šedých open office směrem ke kreativnímu a tvůrčímu prostředí, které nezřídka kdy připomíná dětské hřiště. Takové příklady zajímavého přístupu k pracovnímu prostředí zaměstnanců předvedla i firma Kiwi.com, pro kterou…

Akustika v kancelářích ovlivňuje naše výkony

Akustika v kancelářích ovlivňuje naše výkony

Lidé v zaměstnání tráví mnoho času a nezřídka se stává takřka jejich druhým domovem. Pracovní výsledky a efektivita práce jsou do značné míry závislé na vhodných pracovních podmínkách, které významně ovlivňuje hluk vznikající na pracovišti, nebo na pracoviště pronikající. Dnes již mnoho mezinárodních studií potvrdilo…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA